سرهنگ فیروز کشیر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به اجرای طرح ۱۰ از روز ۱۸ دی ماه سال گذشته در تهران اشاره کرد و افزود: طرح ۱۰ به منظور اجرای ۱۰ روش و راهکار برای انضباطبخشی و تردد ایمن موتورسیکلتسواران به اجرا گذاشته شده است.
به گفته وی، پیش از آن زمان و براساس دادههای آماری موتورسیکلتسواران فقط ۲۲ درصد از کلاه ایمنی استفاده میکردند اما طبق اطلاعات موجود در ۱۸ دی امسال براساس برآوردها در معابر تهران، اکنون ۵۸ درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده میکنند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با توجه به اینکه بسیاری از موتورسواران در تهران تاکنون برخورد سلبی میشد چندان تمایلی برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به عنوانه برای استفاده از کلاه ایمنی را نداشتند اما در طرح تلفیقی برخورد به صورت ایجابی و سلبی که ایجابی بیشتر از سلبی بوده، کار فرهنگی بیشتری انجام شده است.
سرهنگ کشیر درباره اهدای کلاه ایمنی رایگان به موتورسوران در تهران افزود: با شرکتهای خصوصی همچون الوپیک که با ناوگان حمل و نقلی از طریق موتورسواران، فعالیتهای روزمره خود را انجام میدهد، میثاق نامهای تحت عنوان «کلاه ایمنی، کلاه زندگانی» در راستای اجرای طرح ۱۰ و هدایت موتورسیکلتداران به استفاده از کلاه ایمنی با این شرکت منعقد شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا با ۳۷۰ ارگان خصوصی و دولتی مکاتباتی برای تشریک مساعی و همراهی با پلیس در رابطه با نهادینه کردن کلاه ایمنی انجام شده است، حتی به مسوولان و متولیان این نهاد توصیه شده که از تردد موتورسواران بدون کلاه ایمنی به درون مجموعه و هنگام خروج از مجموعه نیز جلوگیری شود.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: حتی موتورسیکلتسوارانی که به این نهادها و ارگانها در تهران مراجعه میکنند به عنوان نمونه با اداره کل انتقال خون استان تهران مکاتبه شده که تشریک مساعی در این زمینه انجام شود و نسبت به نصب بنر در ورودی محل کار این نهادها در راستای ممانعت از ورود و خروج موتورسواران بدون کلاه ایمنی اقدام شود.
۴۶ درصد تصادفات فوتی در تهران مربوط به موتورسواران است
وی اضافه کرد: براساس این اقدامات باید موتورسوارانی که وارد این نهادها و ارگانها میشوند اجازه ورود و خروج بدون کلاه ایمنی به آنها داده نشود و حتی برای خروج هم این اجازه صادر نشود. ضمن اینکه از ورود موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی جلوگیری شود، از پوشش پلاک با استفاده از طلق و ماسک نیز باید ممانعت شود و اجازه خروج به آنها داده نمیشود.
سرهنگ کشیر ادامه داد: از آنجا که استفاده از کلاه ایمنی یکی از موضوعات مورد تاکید در مجموعه پلیس راهور پایتخت است به این موضوع به صورت جدی توجه شده است زیرا ۴۶ درصد از تصادفات فوتی در پایتخت به موتورسیکتسواران برمیگردد و از این ۴۶ درصد نیز ۷۰ درصد به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه به سر موتورسواران در صحنه تصادف فوت می کنند که همین موضوعات مشکلاتی را برای راکب یا موتورسوار ایجاد میکند.
اهدای حدود ۴۰ هزار کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران
وی به اجرای اهدای کلاه ایمنی به صورت رایگان در تهران اشاره کرد و گفت: در همین راستا از دی ماه سال گذشته با مراجعه به ارگانهای مختلف این طرح اجرا شده است که در زمان بازگشایی مدارس و استقبال از مهر، پنج هزار عدد کلاه ایمنی رایگان به مردم و پدرانی که فرزندان خود را با موتورسیکلت به مدرسه میبردند، اهدا شد.
سرهنگ کشیر ضمن قدردانی از اصحاب رسانه شنیداری، تصویری، مکتوب و دیجیتالی بخاطر عملکرد خوب پلیس راهور اظهار کرد: ما کلاه ایمنی را به دانشآموزانی اهدا کردیم که پدرشان از موتورسیکلت برای تردد فرزندان خود استفاده میکنند تا از این طریق فرهنگسازی دستی برای دانشآموزان نیز به حساب آید.
وی تاکید کرد: در اقدامی دیگر در آبان ماه امسال به مناسبت روز دانشآموز، سه هزار عدد کلاه ایمنی بین مردم توزیع شد، در مراسم یومالله ۲۲ بهمن امسال نیز با برپایی ۲۲ غرفه، طرح مشترکی با شهرداری تهران برگزار شد که ۲۲ هزار کلاه ایمنی رایگان در این روز به شهروندان موتورسوار اهدا شد.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همچنین در راستای اجرای طرح میثاقنامهها با نهادها و ارگانهای مختلف در تهران ۲ هزار کلاه ایمنی دیگر به صورت رایگان اهدا شده است. در مجموع بیش از ۴۰ هزار کلاه ایمنی به صورت رایگان به افراد موتورسیکلت در طرح مشترک با همکاری به مردم هدیه داده شد.