شناسهٔ خبر: 71832945 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نمایش تابلوهای دیده‌نشده پیکاسو در تهران

نمایشگاه آثار دیده‌نشده پابلو پیکاسو با عنوان «پیکاسو در تهران» و با تمرکز بر زیست هنری و جایگاه این هنرمند شاخص هنرهای تجسمی و نقاشی؛ به‌ویژه سبک کوبیسم آغاز به کار کرد و تا پایان اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه ای شرق، آیین افتتاح نمایشگاه آثار پابلو پیکاسو از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «پیکاسو در تهران» سه‌شنبه (۲۱ اسفند) با حضور آنتونیو سانچس بندیتو گاسپار سفیر اسپانیا، نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا دبیری‌نژاد مشاور موزه‌ها و میراث هنری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از سفرا، مسئولان و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نمایشگاه ۶۶ اثر از پابلو پیکاسو، از دوره‌های مختلف کاری این هنرمند اسپانیایی، به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه شامل ۱۲ اثر آکواتینت از سری «تروماکیا» یا «هنر گاوبازی» است که در کنار تعدادی دیگر از آثار این هنرمند برجسته و برخی از مهمترین آثار او، ارائه شده است.

نمایشگاه «پیکاسو در تهران» تا پایان تعطیلات نوروز (۱۳ فروردین) همه‌ روزه به‌ جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و پس از آن از ۱۴ فروردین‌ ۱۴۰۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه، همه‌ روزه به‌ جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقه‌مندان است.

مجموعه «تروماکیا» یا «هنر گاوبازی» یکی از آثار ارزشمند پیکاسو شامل ۲۶ قطعه آکواتینت است که در قالب پورتفولیو با ۲۶۱ نسخه منتشر شده است. این مجموعه در موزه‌های بزرگ جهان، از جمله موما (MoMA) نیز نگهداری می‌شود. چاپ آکواتِنت یا چاپ تیزابی سایه‌دار یا چاپ آب مرکبی یک شیوه‌ چاپ دستی از خانواده چاپ فلزی است.

آثار شاخصی همچون «نقاش و مدلش»، «پنجره‌ای باز به خیابان پنتی یور»، «بابون و بچه‌اش» و «زن گریان ۱، ۳، ۴» پیکاسو از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این نمایشگاه ارائه شده است.

آثار دیده‌نشده پیکاسو روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران رفت

این نمایشگاه با همکاری و موافقت وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کاخ‌موزه نیاوران و به‌ عنوان فعالیتی مشترک بین موزه‌های تهران، در گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده است.

همچنین در نمایشگاه «پیکاسو در تهران»، آثاری از هنرمندان ایرانی همچون بهرام دبیری، بهمن محصص، جلیل ضیاءپور، محسن وزیری مقدم، محمدعلی شیوا (کاکو)، گارنیک درهاکوپیان، هانیبال الخاص و پروانه اعتمادی و آثار هنرمندان خارجی مانند ژرژ براک، رابرت دلونه، فرنان لژه، فرانتیشک کوپکا و خوان میرو که با آثار پیکاسو مرتبط هستند، به نمایش گذاشته شده است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «پابلو پیکاسو (۱۹۷۳-۱۸۸۱) از قله‌های هنر مدرن است که بر بسیاری از جنبش‌های هنری پس از خود تاثیر گذاشته است. شهرت پیکاسو نه تنها در دنیای هنر، بلکه در میان طیف گسترده‌ای از مردم سراسر جهان، گواهی بر اهمیت جایگاه اوست. این شهرت و جایگاه در جامعه ایران نیز ملموس است.

نمایش روایتی نو از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران 
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین ضمن خیر مقدم به میهمانان اظهار داشت: در موزه هنرهای معاصر تهران که حدود یک قرن هنر معاصر را در گنجینه خودش دارد، گردهم آمدیم تا روایتی نو از آثار این گنجینه ببینیم و امیدوارم  در این دوره، بیش از گذشته از ظرفیت موزه هنرهای معاصر تهران بهره‌مند شویم. موزه‌ها روایت‌گری‌های نوین دارند و صرفا نمایش‌گذارنده آثار و اشیاء نیستند و این روایت‌های نو می‌تواند داستانی نو و جهانی نو و دگرگون از این آثار را به نمایش بگذارد. 

نادره رضایی گفت: امیدوارم در ادامه این مسیر، این روایتگری‌های نو برگرفته از پژوهش، هنر و خلاقیت و نوآوری را با همراهی همیشگی شما پررونق‌تر از گذشته داشته باشیم. 

وی اظهار داشت: امروز به به بهانه آثار پیکاسو نابغه گردهم آمدیم، کسی که بر زیست و زمانه هنری خود و سبک‌های هنری پس از خود بسیار اثرگذار بود. کمتر کسی فارغ از اینکه هنرمند یا علاقه‌مند به هنر باشد، نام او را نشنیده باشد، در ایران هم همین گونه است. امیدوارم همراهی‌های شما مثل گذشته امیدبخش و انگیزاننده برای ما در ادامه مسیر برای رویدادهای موثرتر و نمایشگاه‌های بیشتر و خلاقیت‌های بیشتر باشد.


صلح و احترام؛ پیام آثار پیکاسو
سفیر اسپانیا در ایران نیز در این آیین گفت: پابلو روئیز پیکاسو متولد سال ۱۸۸۱ در شهر مالاگا اسپانیا یکی از بزرگترین نوابغ هنر در قرن بیستم به شمار می‌آید، آثار او که همواره نوآورانه بودند در طول هفت دهه پربار گسترش پیدا کردند. 

آنتونیو سانچس بندیتو گاسپار، افزود: پیکاسو پیشگام در کوبیسم، کلاژ و هنرهای دکوراتیو، همچنین آفریننده مجسمه‌های منحصر به فرد با الهام از هنر آفریقایی و دارای تجربیاتی در حوزه سورئالیسم و اکسپرسیونیسم بود. او همواره از زمان خود جلوتر، هنرمندی دغدغه‌مند، خستگی‌ناپذیر و در جست و جوی شیوه‌های نوین بیان بود. 

وی بیان کرد: پیکاسو در شاهکار خود که «گرنیکا» نام دارد و شاید شاخص‌ترین اثرش باشد، به شکلی دراماتیک وحشت‌های جنگ را به نمایش می‌گذارد. فکر نمی‌کنم کسی موزه رینا سوفیا در مادرید را بازدید کرده باشد، توانسته باشد بی‌تفاوت از مقابل این اثر بگذرد. 

سفیر اسپانیا در ایران اظهارداشت: پیکاسو با «گرنیکا» و با آثار دیگرش به ما پیام جهان‌شمولِ صلح، احترام و همزیستی منتقل می‌کند. هر چند این پیام سنت‌های دیرین فرهنگ اسپانیا همچون تروماکیا یا هنر گاوبازی را به نمایش می‌گذارد، عنصری که در مرکز نمایشگاهی که قرار است امروز گشایش پیدا کند، مشاهده می‌شود. 

وی گفت: نه فقط به عنوان سفیر اسپانیا بلکه به عنوان کسی که فرزند شهر مالاگا است، از حضور در این نمایشگاه خوشحالم. اطمینان دارم این نمایشگاه به تحکیم پیوندهای فرهنگی و دوستی میان ما کمک خواهد کرد و زمینه‌ساز همکاری‌های آینده خواهد بود.


اهمیت فریاد ضدجنگ پیکاسو
مشاور علمی نمایشگاه «پیکاسو در تهران» نیز در این آیین و در گزارشی از روند برپایی این نمایشگاه گفت: پیکاسو نه‌فقط به عنوان یک هنرمند متخصص در حوزه تصویر بلکه به عنوان یک ستاره در عالم هنر مطرح بود. با رویکرد پژوهشی و فرصتی که برای نمایش آثار پیکاسو فراهم شد تلاش کردیم با روایت و نگاه جدیدی آثار را ارائه کنیم. 

فواد نجم‌الدین گفت: آنچه در این نمایشگاه ارائه شده است، مجموعه پاره‌روایت‌های مفصلی است که یک به یک نوشته شده‌اند و کنار آثار قرار گرفتند و انواع رابطه‌های میان آثار، شخصیت‌ها، جریانات کنار هم شکل گرفتند و در نهایت یک نمایشگاه مفصل و یک روایت کلان شکل گرفته است. هر کس که در نمایشگاه حاضر شود می‌تواند دریافت خود را از نمایشگاه و داستان‌ها به دست بیاورد و پیکاسوی خود را بسازد.

نجم‌الدین افزود: زیست هنری پیکاسو و جایگاه هنری او در این نمایشگاه مورد توجه بوده است؛ پیکاسو چندوجه دارد و وجه اجتماعی او برای ما در این روزگار که جنگ تمام جهان را گرفته مهم و فریاد ضدجنگ او برای ما معنادار است. در این نمایشگاه از ۷۹ اثر، ۶۶ اثر متعلق به پیکاسو است.

به گزارش ایرنا، نقاشان مدرن در دهه‌های نخست سده بیستم میلادی، با این پرسش اساسی رو به رو شدند که مرز میان تصویر و نقاشی با دیگر رسانه‌ها کجاست. حاصل این مواجهه، تجربه‌هایی مفصل بود: از ابداع کلاژ و سرهم‌سازی تا چاپ و چیدمان و نقاشی‌های نوری. تجربه زیست پیکاسو در این سال‌ها و استقبالش از روش‌های نوآورانه همچون چاپ، نه‌تنها به او فرصت داد تا خلاقیت‌های فردی‌اش را بپروراند بلکه زمینه حضور گسترده‌اش در عرصه‌های متنوع هنری و امکان یادگیری بیشتر و تجربه‌های فراگیرتر را برای او فراهم آورد.

آثار دیده‌نشده پیکاسو روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران رفت

نمایشگاه «پیکاسو در تهران» روایتی است از زندگی پیکاسو و دوره‌های هنری که از سرگذراند. در این روایت در موزه هنرهای معاصر تهران، نمونه‌هایی از آثار هنرمندان هم‌دوره با پیکاسو را نیز به نمایش گذاشته‌ایم که با او در سبک‌ها و نگرش‌ها همراه بوده‌اند. همچنین کوشیده‌ایم تا به تاثیر پیکاسو بر هنرمندان ایرانی نیز توجه کنیم. نمایشگاه حاضر، روایتی است که امکان تامل و بازاندیشی در تاریخ هنر معاصر جهان و ایران را فراهم می‌آورد.»

آثار دیده‌نشده پیکاسو روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران رفت

پابلو پیکاسو (۱۸۸۱ تا ۱۹۷۳) به عنوان نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه و متخصص چاپ دستی و از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سده بیستم و از پایه‌گذاران مکتب کوبیسم است؛ هنرمندی که در تمام زندگی خود دست از جست‌وجوگری و تجربه برنداشت و خالق اثرهای ماندگاری شد.

وی تحصیلات خود را در سال ۱۸۹۷ میلادی در آکادمی هنرهای زیبای سن فرناندو در مادرید ادامه داد که در آن زمان برجسته‌ترین آکادمی هنر اسپانیا به شمار می‌رفت. در همان زمان آثار به نمایش در آمده در موزه پرادو را مطالعه کرد و با هنرمندانی چون اِل گرِکو، فرانسیسکو گویا، دیِگو ولاسکز و زورباران بیشتر آشنا شد. در این دوره‌ به کشیدن پرتره علاقه داشت و یکی از مدل‌هایش خواهرش لولا بود.

پیکاسو در ۱۹۰۰ میلادی نخستین نمایشگاه خود را در بارسلونا برگزار کرد و در پاییز همان سال به پاریس رفت تا در آنجا مطالعاتی در ابتدای سده جدید داشته باشد و در پاریس اقامت کرد و در آنجا به وسیله آثار امپرسیونیست خود به شهرت رسید اما زندگی و آثارش به چند دوره از جمله دوره آبی فام، دوره صورتی، کوبیسم، کوبیسم ترکیبی و نئوکلاسیسیسم و سوررئالیسم تقسیم می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها: