به گزارش خبرنگار ایرنا، روح الله بیادار روز سهشنبه در دهمین نشست کمیته ایمنی راههای چهارمحال و بختیاری افزود: شمار جانباختگان تصادفهای منجر به فوت استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ نفر معادل ۱۰ درصد کاهش نشان میدهد.
وی اظهار داشت: بررسیها نشان میدهد طی ۱۰ سال گذشته هیچگاه تعداد جانباختگان ناشی از حوادث جادهای در چهارمحال و بختیاری بیش ۱۹۰ نفر نبود در حالی که امروز با وجود کاهش ۱۰ درصدی باز هم شمار جانباختگان استان روند افزایشی داشته است.
رییس عملیات قرارگاه پلیس راه چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین در سالجاری هزار و ۸۳۹ نفر در تصادفهای جادهای مصدوم گزارش شده است.
وی ادامه داد: هرچند براساس آمارها شمار جانباختگان حوادث جادهای ۱۰ درصد کاهش نشان میدهد اما شمار مصدومان ۲۰ درصد افزایش داشته است.
بیادار یادآور شد: آمارها بیانگر این است که تصادف فوتی به تصادفهای جرحی و جانباختگان حوادث جادهای به مصدومان جادهای تبدیل شده است.
وی در خصوص تبدیل حوادث جادهای فوتی به حوادث جادهای گفت: با انجام برخی اقدامات از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری از جمله نصب نیوجرسی شمار تصادفهای رخ به رخ و همچنین تصادفات دسته جمعی در استان کاهش یافته است.
بیادار با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی افزود: در طرح نوروزی سال گذشته ۱۱ نفر در ۹ تصادف جادهای جان خود را از دست دادهاند و در همین مدت نیز ۱۰۴ نفر مصدوم شدند.
وی اضافه کرد: بیشترین ترددها و حوادث جادهای در چهارمحال و بختیاری در محور لردگان، بروجن و شهرکرد گزارش شده است.
رییس عملیات قرارگاه پلیس راه چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ایجاد مانع جدا کننده در شهرستان بروجن نیاز است گفت: در زمان حاضر چهارخطه از جمله چهارخطه سراهی گوشکی تا لردگان در استان ایجاد شده است اما جداسازی انجام نشده و همین امر موجب بروز حوادث جادهای میشود.
بیادار ادامه داد: بررسیها نشان میدهد در حوزه بروجن به ۶۰۰ متر نیوجرسی نیاز است تا ۴۰ درصد تصادفها در این محور کاهش یابد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۶۰ درصد تصادفهای جادهای در بروجن در محور گدارکبک گزارش شده است، نصب نیوجرسی از مهمترین نیازهایی است که انتظار میرود به عنوان یک اولویت طی سه ماه اول سال آینده اجرایی شود.
ارتقای ایمنی راهها مهمترین اولویت چهارمحال و بختیاری
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نشست کمیته ایمنی راهها ۲ موضوع خاص شامل سراهی گوشکی به پل قرح و همسطح سازی سراهی گندمان به سمت روستاهای آق بلاغ و معموره بررسی شد.
اردشیر آذر افزود: آمادگی دستگاههای اجرایی برای سفری ایمن و آشکارسازی نقاط حادثهخیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی اظهار داشت: همچنین ۲ نقطه سراهی گوشکی به سمت لردگان و گدارکبک بروجن در گردنه طاقانک نیز باید اصلاحات جزیی انجام شود که در دستور کار قرار گرفت.
در استان چهارمحال و بختیاری ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است که جاده ترانزیت شهرکرد به خوزستان (بروجن به لردگان) به عنوان یکی از محورهای شریانی و ترانزیت کشور در مسیر ارتباطی استانهای فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبغرب و جنوب کشور است که روزانه بیش از ۴۲ هزار تردد در این محور انجام میشود که ۴۹ نقطه حادثهخیز در استان وجود دارد که بخشی از حوادث و تصادفات در این استان در مناطق حادثهخیز است که برطرف کردن و آشکارسازی این نقاط ضروری است.