شناسهٔ خبر: 71824733 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

رشد ۲.۸ درصدی تلفات در حوادث رانندگی

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: علی‌رغم این که در سال‌های گذشته روند فوتی‌های تصادفات از حدود ۲۷ هزار نفر به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده بود، سال گذشته افزایش مرگ و میر را در این حوزه داشتیم.
 
به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن موسوی چلک معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام پیوستن به پویش «نه به تصادفات» گفت: یکی از ویژگی‌های جامعه امروزی بهره‌گیری بیشتر از صنایع و تکنولوژی‌ها است که در این میان صنعت خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد. در همین زمینه یکی از نگرانی‌های که در سال‌های اخیر در کشور ایجاد شده آمار بالای تصادفات رانندگی و فوتی‌های ناشی از آن است.

تلفات حوادث رانندگی بر اساس آمار پزشکی قانونی
وی افزود: طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید. در افزایش آمار تصادفات ۳ عامل نیروی انسانی، جاده‌های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودروها تاثیرگذارند. علی‌رغم این که در سال‌های گذشته روند فوتی‌ها از حدود ۲۷ هزار به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده بود، سال گذشته افزایش مرگ و میر را داشتیم که روزانه حدود ۵۵ نفر و هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

انسان؛ متهم ردیف اول تصادفات
موسوی چلک اظهار کرد: برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سه‌پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی (عامل رفتاری) است. حال که ـ علی‌رغم اقدامات و تلاش‌های ارزنده پلیس در این زمینه ـ موفق به کاهش چشمگیر کشته‌شدگان نشده و نتوانسته‌ایم برای داشتن جاده‌های ایمن و خودروهای با کیفیت خواسته‌هایمان را عملیاتی کنیم، می‌توان با راه‌اندازی پویش‌های مختلف از جمله پویش «نه به تصادف» هشدارها را به عامل انسانی بدهیم چراکه معتقدیم پیامدهای فوتی‌ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی‌سرپرست و … و معلولیت‌های ناشی از تصادفات منجر به بزرگ‌تر شدن سازمان‌های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می‌شود که بار مالی زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد و از همه مهم‌تر نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین منبع توسعه کشور را ازچرخه فعالیت خارج می‌کند. در این میان آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان و جوانان که آینده‌سازان کشور هستند برای ما بسیار گران خواهد بود.

بایدها و نبایدهای اخلاقی در رانندگی مهم هستند
وی گفت: ما نمی‌توانیم بنشینیم و بعد از تصادفات به فکر ارائه خدمت به بازماندگان این حوادث باشیم. با این باور که «پیشگیری بهتر از درمان است»، برای نوروز سال ۱۴۰۴ با این پویش همراه می‌شوم. بدون شک در چنین شرایطی ـ علاوه بر تدوین ضوابط و مقررات قانونی ـ باید نسبت به اخلاق رانندگی اخلاق حرفه‌ای در رانندگی هم توجه ویژه کرد. موضوعی که نشان می‌دهد ـ علاوه بر رعایت قوانین و مقررات رانندگی ـ می‌بایست به بایدها و نبایدهای اخلاقی که جنبه قانونی هم ندارند، توجه شود.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: لذا هم رعایت قوانین و مقررات و هم اصول اخلاق در رانندگی به عنوان اصول اخلاق حرفه‌ای در رانندگی قلمداد می‌شوند. در واقع وجدان اخلاقی مردم می‌تواند مهم‌ترین مولفه در توجه به این قوانین، مقررات و اصول اخلاق باشد که می‌تواند در ارتقای کیفی رانندگی و کاهش تصادفات و پیام‌های منفی ناشی از آن کمک شایان کند.

برچسب‌ها: