به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، حسین پیر مؤذن اظهار کرد: باید سیاست را در مسیر حمایت از اقتصاد به کار بگیریم و در کنار برگزاری نمایشگاههایی مانند ایران اکسپو، افزایش تعاملات دیپلماتیک با کشورهای هدف اقتصادی را در اولویت قرار دهیم.
وی به ضرورت برگزاری و مهیا کردن زیرساختهایی برای بهرهمندی بیشتر از عوائد حاصل از نمایشگاه، اشاره کرد و افزود: دولتها باید با بسترسازی و ایجاد تعاملات سازنده بینالمللی، مسیر را برای فعالان اقتصادی هموار و مهیا کنند و شرایطی را به وجود آورند که تجار و سرمایهگذاران به کمک ابزارهایی مانند مشارکت در نمایشگاههای بین المللی به سهولت با طرفهای خود در دیگر کشورها ارتباط بگیرند.
نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: تعاملات دیپلماتیک به شکلگیری روابط اقتصادی بین کشورها، کمک میکند و منجر به ایجاد فضایی مناسب برای تجارت و جذب سرمایهگذاری خارجی میشود، در همین راستا و زمانی که سیاست، پایههای روابط اقتصادی را شکل داده و تقویت میکند، کشورها از طریق ابزارهای مختلف که یکی از آنها نمایشگاهها هستند، توانمندیها و حوزههای فعالیت خود را معرفی میکنند.
پیر مؤذن با تاکید بر ضرورت مشارکت جدی اتاق ایران در برگزاری انواع نمایشگاههای بینالمللی و تخصصی گفت: ایران اکسپو فرصت خوبی است تا از طریق آن بازارهای هدف صادراتی را افزایش دهیم. محدود بودن صادرات ایران به چند کشور خاص نه تنها با ظرفیتهای کشور همخوانی ندارد بلکه اقتصاد ایران را کوچک میکند و این موضوع از طرف بخش خصوصی قابل پذیرش نیست. باید از تمام داشتههای خود استفاده کنیم تا اقتصاد کشور قوی شود.
ضرورت هماهنگی و انسجام در برگزاری ایران اکسپو
وی ادامه داد: بدون شک اگر برخی از چالشهای حاکم بر اقتصاد ایران را برطرف کرده بودیم، امروز استفاده بهینهتری از این نمایشگاه میبردیم؛ اما این به معنای دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن نیست. باید شرایط امروز خود را بپذیریم و متناسب با آن از ظرفیتها و موقعیتهایی که در اختیار داریم به نفع اقتصاد ایران استفاده کنیم. نمایشگاه یکی از این موقعیتهاست.
نایبرئیس اتاق ایران از ضرورت هماهنگی و انسجام در برگزاری ایران اکسپو گفت و افزود: یکی از نقاط ضعفی که در دورههای قبل ایران اکسپو شاهد بودیم، نبودن انسجام لازم در دوره برگزاری نمایشگاه بود. اتاق ایران طبق برنامهای که طراحی کرده است سعی دارد پاویون خود را در نمایشگاه با سطح قابل قبولی از انسجام و هماهنگی برپا کند و فرصتی برای بخش خصوصی به وجود آورد تا در چارچوب نشستهای رودررو با هیأتهای تجاری که از کشورهای مختلف برای بازدید از نمایشگاه به ایران سفر میکنند، ملاقات کرده و در صورت توافق، قرارداد همکاری امضا کنند.
استفاده بهینه از فرصتهایی که در اختیار اقتصاد ایران قرار دارد را ضرورت توصیف کرد و گفت: نباید بیش از این زمان و فرصتها را از دست داد. شرایط اقتصادی ایران بهگونهای است که باید با کمک به موقع، چالشهایی که درگیر آن است را برطرف کرد. توسعه صادرات و جذب سرمایهگذار خارجی مهمترین و اساسیترین هدفی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
هفتمین دوره نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو) ۱۴۰۴ قرار است ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مرکز دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با هدف تسهیل تبادل اطلاعات تجاری، گسترش مبادلات اقتصادی و معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی شرکتهای ایرانی برگزار شود.
محورهای این نمایشگاه در قالب ۷ گروه صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایعدستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنیمهندسی، پتروشیمی و خدمات طبقهبندی میشود.