جوان آنلاین: عصر روز دوشنبه ٢٠ اسفند ماه نشست خبری بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو که از مهمترین رویدادهای تخصصی در صنعت خودروسازی ایران است و هر ساله با حضور تولیدکنندگان، تأمینکنندگان و فعالان این حوزه برپا میشود، برگزار شد.
صدیف بیکزاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری با اشاره به اینکه نمایشگاه خودرو جزو سه نمایشگاه مهم در کشور است گفت: از لحاظ استقبال و حضور شرکت کنندگان آمار قابل توجهی دارد.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران گفت: در این نمایشگاه بیش از ۷۰۰ شرکت خارجی از ۹ کشور و ۵۰۰ شرکت داخلی حضور دارند. اختصاص سالنهای ویژه به شرکتهای دانش بنیان و نوآور در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه برای رشد هشت درصدی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه باید از ظرفیت بازارهای هدف صادراتی از جمله بریکس و اوراسیا استفاده کنیم گفت: برای رشد ۲۳ درصدی صادرات در برنامه هفتم توسعه نیز زیر بخشهای مختلف در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و سایر موارد در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بازاریابیهای داخلی و بین المللی در رشد اقتصادی ضروری است گفت: رویدادهایی در حوزه بهبود شرایط اقتصادی در نظر گرفته شده است که برگزاری نمایشگاه خودرو از مهمترین موارد است.
وی عنوان کرد: زمانی که میخواستند اقتصاد کشورمان را تحریم کنند صنعت خودرو را مورد تحریم قرار دادند که سایر صنایع از جمله فولاد و پتروشیمی و سایر موارد است.
بیک زاده تاکید کرد: رشد سایر صنایع به رشد صنعت خودرو وابسته است و سهم قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص میدهد.
تحریم نمایشگاه بخش خصوصی از سوی خودروسازان دولتی!
سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز در این نشست، اظهار کرد: مطابق قانون نظام صنفی در کلیه شهرستانها برای مشاغل، اتحادیه تشکیل میشود، پیش از اصلاح قانون نظام صنفی در سال ١٣۹۲، اتحادیههای کشوری سرمنشا این اتحادیهها بودند و حوزه نظارتی ستادی اینها را بر عهده داشتند؛ پس از اصلاح قانون نظام صنفی اتحادیههای کشوری جای خود را کمیسیونهای تخصصی دادند؛ اکنون قریب به دو سال است که در اتاق اصناف ایران، به صورت تخصصی کمیسیونها تشکیل شده و به دنبال ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور هستند.
وی افزود: زمانیکه از تشکل صنفی در حوزه خودرو صحبت میکنیم، یعنی از شبکه ارزشی صحبت میکنیم که بالغ بر ۱۵۰ هزار عضو در حوزههای تولید و توزیع و بازرگانی دارد؛ ۱۹ دوره نمایشگاهی در ادوار گذشته برگزار شده، اما متاسفانه تشکل صنفی کشور حضوری در شورای سیاست گذاری نداشته و این سبب گلایهمندی بیشتر اعضای ما بوده که بیش از ۵۰ درصد از شرکتکنندگان ادوار گذشته نمایشگاهی را تشکیل میدادند.
عضو اتاق اصناف ایران گلایهمندیها را پایین بودن کیفیت برگزاری نمایشگاه عنوان کرده و گفت: همین گلایه سبب شد که همکاران ما طی سه سال نمایشگاه را مورد تحریم قرار دهند؛ اما با پیگیریهایی که توسط کمیسیون تخصصی و اتحادیه تهران و انجمنهای ذیربط انجام شد، مجری نمایشگاه سال آینده تغییر کرد و یک شرکت بخش خصوصی مجری نمایشگاه دوره آینده خواهد بود. این اولین دوره نمایشگاه بینالمللی بخش خصوصی به معنای واقعی است که در سال ۴۰۴ برگزار خواهد شد. قطعاً برگزاری نمایشگاههای با کیفیت این نوید رو به ما خواهد داد که بعد از پایان دادن به این تحریمها، میتوانیم نماینده نمایشگاه اتومکانیکها در ایران باشیم، نمایشگاهی که در سراسر کشور شأنیت این حوزه رو عرصه ظهور میگذارد.
این فعال صنعتی تصریح کرد:، اما سوال اینجاست چرا این نمایشگاه از طرف برخی از خودروسازان و شرکتهای دولتی مورد حمایت قرار نگرفته است؟ صنعت خودروسازی که وابسته به دولت است و خودروسازی که متعلق به سراسر مردمان مرز و بوم هست، چه نفع و ذینفعی در این نمایشگاه داشته که یک نمایشگاهی را که در راستای منافع بخش خصوصی قرار است برگزار بشود را مورد تحریم قرار میدهد؟ بنده میخواهم از کلام مقام معظم رهبری وام بگیرم؛ ایشان مگر نفرمودهاند که رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی و سرداران جنگ اقتصادی که پیشرانان اقتصاد کشور و تولیدکنندگان ثروت در این کشور هستند، صورت گیرد. امیدوارم پاسخ موجهی داشته باشند که این شرکتها چرا نمایشگاه سال آینده را مورد تحریم قرار دادهاند؟!
حسینی تصریح کرد: بیستمین دوره نمایشگاه بینالمللی قطعات و لوازم و مجموعههای خودرو دو شاخصه متفاوت با نمایشگاههای ادوار گذشته دارد؛ تشکیل شورای سیاست گذاری و این نشست خبری نویدبخش این هستند که مجری به تعهدات و قرارهای خود پایبند خواهد بود و در مسیر شفافیت و بالا رفتن کیفیت نمایشگاهها قدم برمیدارند. در این نمایشگاه دو سالن به تولیدکنندگان صنفی و شرکتهای دانشبنیان اختصاص داده شده است.
وی در پایان خطاب به رئیس جمهور کشور ضمن اشاره به صحبتهای وی مبنی بر «فرض بر این شود که کشور فروش نفت نداشته باشد؛ کشورهایی که نفت ندارند چه میکنند؟»، اظهار کرد: بنده در پاسخ به فرمایش رئیس جمهور، به عنوان یک فعال بخش خصوصی میگویم که بزرگترین حمایتی که شما به عنوان رئیس قوه مجریه و رئیس دولت میتوانید از فعالان بخش خصوصی داشته باشید، رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی است. اگر دولتمردان از حوزه تصدیگری دست بردارند و به حوزه نظارتی خود برگردند، قطعاً اتفاقات مبارکی در این کشور خواهد افتاد. فعالان بخش خصوصی و از جمله فعالان حوزه قطعات، این توانمندی را دارند که کشور را از این شرایط اقتصادی و سیاسی خارج بکنند؛ این تنها منوط به این هست که به فعالان بخش خصوصی اعتماد داشته باشند و دست حمایتی بر شانه آنها داشته باشند.
قطعه سازان قهرمانان ملی هستند
معصومه آقاپور، مشاور رئیس جمهور در امور همکاریهای اقتصادی هم در این نشست با بیان اینکه زیرساخت صادرات غیر نفتی در کشور فراهم است گفت: باید به این سمت حرکت کنیم.
وی ادامه داد: باید از تجربه کشورهای خارجی در حوزه صادرات استفاده کنیم همچنین باید از ظرفیت بازارهای صادراتی استفاده کنیم.
مشاور رئیس جمهور در امور همکاریهای اقتصادی با اشاره به اینکه صنعتگران که قطعات خودرو را ساختند قهرمانان ملی هستند گفت: صنعتگران در شرایط سخت اقدام به ساخت قطعات کردند و نقش شرکتهای دانش بنیان نیز مهم است.
مشاور رئیس جمهور در امور همکاریهای اقتصادی با اشاره به هزینه بالای استهلاک ماشین آلات و نقش قطعه سازان و صنعتگران در حل این مساله گفت: از سال ۹۹ هزینه استهلاک برابر هزینه سرمایه گذاری شد.
آقاپور با بیان اینکه نمایشگاهها شتاب دهنده و باعث توسعه برند و بهبود بازار هستند افزود: برگزاری نمایشگاه خودرو منجر به معرفی دستاوردها و قراردادهای خوبی میشود.
باید از نمایشگاهها به عنوان پایگاه صادراتی استفاده کنیم
محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور نیز در این نشست خبری که از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ برگزار میشود، اظهار داشت: بسیاری از کشورها از جمله ازبکستان به دنبال افزایش تیراژ تولید و آماده سرمایه گذاری در حوزه قطعه سازی هستند که باید از ظرفیت آنها بهره برد.
وی افزود: اکنون بازارهایی برای قطعات یدکی داریم که اگر با تخفیف عرضه شود، بازار صادراتی خوبی خواهیم داشت.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه اکنون قطعه سازان با نصف ظرفیت تولید کار میکنند گفت: پیشنهاد ما واردات خودرو به ازای صادرات قطعات است که این موضوع به رونق تولید و صادرات منجر میشود.
نجفی منش عنوان کرد: باید زمینه تسهیل در صادرات فراهم شود تا از راهکارهای مختلف برای جذب بازارهای صادراتی بهره گرفت.
نجفی منش تاکید کرد: بخش خصوصی توانمندیهای زیادی در حوزه تولید دارد که باید از ظرفیت آنان بهره برد ضمن اینکه صنعت خودرو نیاز به حمایت دارد.
وی با بیان اینکه باید از نمایشگاهها به عنوان پایگاه صادراتی استفاده کنیم گفت: بسیاری از شرکتهای خارجی در بازدید از نمایشگاهها به دنبال واردات هستند که ما باید از ظرفیت آنها برای صادرات استفاده کنیم.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور ادامه داد: تبلیغات نمایشگاه باید به حدی گسترده شود تا بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را جذب کرده و بتوانند از دستاوردهای صنعت خودرو بازدید کنند.
وی خاطر نشان کرد: مسئولان و نمایندگان مجلس که به صنعت خودرو فحش میدهند باید از نمایشگاه و صنعت خودرو و تکنولوژی بازدید کنند تا تغییراتی که در این صنعت رخ داده است آشنا شوند.
علی محتشم امیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور نیز در این نشست گفت: نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو یکی از مهمترین نمایشگاههای تخصصی صنعت خودرو در ایران محسوب میشود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور افزود: ثبتنام برای حضور در این دوره از نمایشگاه از ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳ از طریق وبسایت رسمی شرکت به آدرس miladfair.com آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ شرکت داخلی و بینالمللی پیشثبتنام کردهاند.
وی افزود: تاکنون حدود ۴۰ درصد از غرفههای نمایشگاه جانمایی شده و با ادامه روند ثبتنام، انتظار میرود تعداد شرکتکنندگان و فضای اختصاصیافته به غرفهها افزایش یابد.