
عباس قربانعلی بیک:
Siemens Mobility اولین قطار پر سرعت Velaro خود را برای مصر در نمایشگاه InnoTrans برلین، بزرگترین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل جهان، رونمایی کرد (خبر زیمنس 20240924). این قطار که بخشی از پروژه عظیم شبکه ریلی ۲۰۰۰ کیلومتری مصر است، به طور ویژه برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و شن های مصر طراحی شده است. این رونمایی با حضور کمال الوزیر، معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل مصر، و وزیر حمل ونقل آلمان، فولکر ویزینگ، و مدیرعامل زیمنس، رولاند بوش، انجام شد. این قطار اولین نمونه از ۴۱ قطار Velaro است که برای پروژه چند میلیارد دلاری مصر ساخته می شود.
ویژگی های قطار Velaro مصر: این قطار ۸ واگنه ۲۰۰ متر طول دارد و دارای دو بخش درجه یک و درجه دو، همراه با یک واگن رستوران، ظرفیت آن ۴۸۱ مسافر (۴۷۹ صندلی + ۲ فضای ویلچر) است و مجهز به اینترنت، پریز برق و نمایشگرهای پیشرفته برای ارائه اطلاعات سفر به مسافران است.
سرعت و فناوری: این قطار از نسل جدید پلتفرم Velaro است و می تواند به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. طراحی آن براساس تجربه عملیاتی بیش از سه میلیاردکیلومتر از قطارهای Velaro درآلمان است.
مقاومت در برابر شرایط سخت: برای مقاومت در برابر دمای بالا، شن و گرد و غبار مصر، این قطار مجهز به سیستم های فیلتراسیون پیشرفته، درزگیرهای ویژه و سیستم های خنک کننده بهینه شده است تا عملکردی مطمئن و راحتی مسافران را تضمین کند.
پیشرفت پروژه: تولید قطارها: تاکنون ۵ قطار Velaro و ۵ قطار Desiro (قطار حومه 4 واگنه) ساخته و آزمایش شده اند. همچنین ۱۶ قطار Desiro در مراحل مختلف مونتاژ هستند و ۵ لوکوموتیو (باری) Vectron نیز در آلمان درحال راه اندازی هستند.
تسهیلات نگهداری: ساخت اولین depot اصلی در غرب نیل و تسهیلات نگهداری در ایستگاه پایتخت جدید (شرق قاهره) در حال انجام است. این تسهیلات قادر به نگهداری ۱۱ قطار Velaro ، ۱۵ قطار Desiro و ۱۳ لوکوموتیو Vectron خواهند بود.
اهداف پروژه: این پروژه با اتصال ۶۰ شهر در مصر، دسترسی 90% جمعیت این کشور به یک سیستم حمل و نقل ایمن و مدرن را فراهم می کند. شبکه کاملاً برقی، انتشار کربن را تا 70% کاهش داده و تحولی بزرگ در حمل ونقل پایدار مصر ایجاد خواهد کرد.
شرکت Siemens Mobility به همراه شرکای کنسرسیوم خود، شرکت ساختمانی اوراسکام و شرکت پیمانکاران عرب، قراردادی با سازمان ملی تونل های مصر (NAT)، یک نهاد دولتی تحت نظارت وزارت حمل و نقل مصر، برای ایجاد ششمین سیستم ریلی پرسرعت بزرگ جهان امضا کرده اند.
سهم Siemens Mobility از این قرارداد ترکیبی 8.1 میلیارد یورو است که شامل قرارداد اولیه 2.7 میلیارد یورو برای خط اول است که در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ امضا شد. این قرارداد توسط کمال الوزیر، وزیر حمل و نقل مصر، و دکتر رولاند بوش، مدیرعامل بخش حمل و نقل زیمنس ... در حضور رئیس جمهور امضا شد (زیمنس 20220528).
زیمنس به همراه شرکای خود خدمات جامع طراحی، نصب، راه اندازی و نگهداری کل سیستم را به مدت ۱۵ سال ارائه خواهد داد.
تجهیزات: ۴۱ قطارVelaro با سرعت ۲۳0، ۹۴ قطار حومه ای ۴ واگنه Desiro با سرعت 160 و ۴۱ لوکوموتیو باری Vectron.
سه خط اصلی (به طول 2000 کیلومتر):
خط اول: یک خط ۶۶۰ کیلومتری که عین السخنه در دریای سرخ را به مرسا مطروح و اسکندریه در مدیترانه متصل می کند (معروف به "کانال سوئز روی ریل").
خط دوم: یک خط ۱٬۱۰۰ کیلومتری که قاهره را به ابو سمبل در مرز سودان وصل می کند و توسعه اقتصادی جنوب مصر را تقویت می کند.
خط سوم: یک خط ۲۲۵ کیلومتری که سایت های میراث جهانی در اقصر را به غردقه در دریای سرخ متصل می کند و کارایی حمل ونقل بار را بهبود می بخشد.
مذاکرات خرید 20 قطار خودکشش (ترنست) 4 واگنه زیمنس در 1376 آغاز شد و با وجود تعیین سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، گروه بعد سرعت را به 160 تقلیل داد و گروه تحویل گیرنده بادقت به ضعف های فنی ناوگان نپرداخت (تین 249560). با انعقاد قرارداد خرید، در تاریخ 790713 پیشنهادی نیز به معاونت فنی برای دعوت از زیمنس برای مشارکت ساخت راه آهن سریع السیر تهران اصفهان با زمان سیر سه ساعت با این ناوگان ارسال شد، اگر این مسیر با استاندارد معمولی (تین 267022) حتی بدون تامین مالی خارجی ساخته می شد، از دو دهه پیش شهروندان تهران، قم، اصفهان ... از منافع این راه آهن بهره مند می شدند (تین 221290).