شناسهٔ خبر: 71815110 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توزیع ماهی شب عید در اصفهان/ روند قیمت‌گذاری ماهی در بازار

در استان اصفهان، نظارت مستمر بر قیمت‌گذاری ماهی‌ها از گلوگاه‌های بندرعباس تا بازارهای سطح شهر انجام می‌شود، با توجه به تأثیرات فصلی و شرایط جوی بر صید ماهی‌ها، مسئولان از افزایش مصرف ماهی از طریق فرهنگ‌سازی و توزیع مناسب خبر می‌دهند، اما چالش‌های قیمت‌گذاری همچنان بر مصرف این محصول تأثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

صنعت ماهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأمین پروتئین حیوانی در سبد غذایی مردم است که علاوه‌بر اهمیت اقتصادی، نقش قابل توجهی در تأمین امنیت غذایی دارد. با توجه به جایگاه مهم این محصول در زندگی روزمره افراد، نظارت و کنترل قیمت‌ها در مراحل مختلف توزیع، از جمله در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های سطح شهر، اهمیت ویژه‌ای دارد. در استان اصفهان، فرایند انتقال و توزیع ماهی‌ها از بندرعباس به میادین میوه و تره‌بار و سپس به خرده‌فروشی‌ها تحت نظارت بازرسی اصناف انجام می‌شود. نظارت دقیق و مستمر بر قیمت‌گذاری ماهی‌ها در استان به‌منظور رعایت قیمت‌های منصفانه و تأمین دسترسی آسان مردم به ماهی‌های باکیفیت در دستور کار قرار دارد.

 با توجه به تغییرات فصلی و تأثیرات جوی بر صید و ارسال ماهی‌ها، از جمله در مناطق مختلف استان اصفهان همچون ورزنه، شهرکرد و دیمه که محل پرورش ماهی‌های آب شور و شیرین هستند، ازجمله عواملی هستند که  بر قیمت‌گذاری و عرضه این محصولات تأثیرگذار است.

محمدرضا عباسی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره ماهی‌های خوراکی و مصرف آن به ایسنا می‌گوید: با تلاش‌های صورت گرفته به‌وسیله شیلات استان اصفهان در جهت بهره‌برداری بهینه از آب‌های داخلی بیش از ۱۰ هزار تن ماهیان خوراکی تولید و به بازار عرضه می‌شود،  همچنین با بیش از سه دهه فرهنگ سازی و ترویج مصرف آبزیان سرانه مصرف انواع آبزیان از حدود دو کیلوگرم در سال ۷۴ به حدود ۱۱ کیلوگرم رسیده است و بازارچه‌های تخصصی خوبی به‌وسیله شهرداری ‌و با کمک شیلات ایجاد شده است که دسترسی مردم عزیز به انواع آبزیان سالم وبا کیفیت بهتر شده است، اما با این وجود  چالش‌های قیمت‌گذاری ‌بر مصرف ماهی تأثیر فراوان داشته است. 

وی می‌افزاید: موضوع قیمت‌گذاری ماهی در استان اصفهان یکی از چالش‌های اصلی است که تأثیر بسیاری بر مصرف آن می‌گذارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان می‌کند: قیمت‌گذاری برعهده تولیدکنندگان و بازار و عرضه و تقاضا است و شیلات در این زمینه نقشی ندارد، با این حال برخی از افراد بر این باورند که افزایش قیمت‌ها می‌تواند موجب کاهش مصرف ماهی شود، حال اگر برقیمت گذاری توجه بیشتری انجام شود، توانایی خرید مردم ‌به طور متقابل بیشتر خواهد شد.

عباسی ادامه می‌دهد: افزایش مصرف ماهی در طول سال ‌تاثیر بسیاری بر سلامت و امنیت غذایی دارد، در این میان شیلات استان تلاش کرده است با فرهنگ‌سازی و برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره اخیر در شهرستان ورزنه، مصرف ماهی را در بین مردم به‌خصوص شهرستان‌ها افزایش دهد.

وی درباره  توزیع ماهی‌های خوراکی در  و به‌خصوص شب عید اظهار می‌کند:  توزیع ماهی‌های خوراکی  در استان اصفهان به خوبی انجام می‌شود و مشکلی در تأمین ماهی‌های مورد نیاز مردم وجود ندارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان می‌کند: ماهی‌های قزل‌آلا و ماهی‌های جنوبی به‌طور منظم وارد بازار استان می‌شود و با توجه به بارانداز مناسب ماهی در اصفهان، توزیع این محصولات آبزی دریایی و پرورشی با تنوع فراوان بیش از ۳۵ گونه ماهی و میگو به بازارهای مختلف در داخل استان به راحتی صورت می‌گیرد.

نظارت بر قیمت‌گذاری ماهی در بازار میوه و تره‌بار و تأثیرات فصلی بر صید ماهی‌ها

بهنام جعفری، رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان در باره روند انتقال ماهی به ایسنا می‌گوید: ماهی از گلوگاه‌ها همچون گلوگاه بندرعباس  و سپس سازمان میادین میوه و تره‌بار منتقل می‌شود که این میادین  به‌طور مستمر تحت نظارت بازرسی اصناف قرار دارد. این نظارت، از زمان تخلیه ماهی‌ها در بارانداز تا انتقال آن به مغازه‌های سطح شهر ادامه دارد.

وی می‌افزاید: قیمت‌گذاری ماهی بر اساس قیمت‌های بندرعباس انجام می‌شود و درصد سود مجاز برای عمده‌ فروش‌ها رعایت می‌شود، در این فرایند ماهی‌ها از بارانداز به صورت مویرگی به سطح شهر منتقل شده و ۱۲ درصد سود برای خرده‌فروش‌ها در نظر گرفته می‌شود که بخشی از این سود به هزینه‌های نگهداری و یخ‌گیری ماهی اختصاص دارد. با این حال، در حال حاضر مشکلی در زمینه عرضه ماهی وجود ندارد، اما با توجه به کاهش صید در فصول گرم، احتمال کسری ماهی در آینده وجود دارد.

رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان  بیان می‌کند: یکی از مسائل اصلی در صنعت ماهی، تأثیرات فصلی است که بر صید ماهی‌ها اثر می‌گذارد، ماهی‌هایی همچون قزل‌آلا که بیشتر به‌وسیله مردم مصرف می‌شود، در فصل‌های مختلف قیمت‌گذاری متفاوتی دارند، به‌ویژه مناطق مختلف کشور مانند ورزنه‌ که بیشتر ماهی‌های آب شور تولید می‌کند و همچنین شهرکرد و دیمه که بیشتر ماهی‌های آب شیرین  در آنجا پرورش داده می‌شود، تأثیر زیادی از شرایط جوی و بارندگی‌ها می‌پذیرند. این عوامل به‌ویژه زمانی که بارندگی شدید باشد و جاده‌ها بسته شوند، می‌توانند تأثیر زیادی بر روند صید و قیمت‌گذاری ماهی‌ها داشته باشند.

جعفری در خصوص نظارت بر قیمت‌ها می‌گوید: بازرسی اصناف به‌طور روزانه قیمت‌ها را کنترل کرده و نیروهای مستقر در میادین میوه و تره‌بار قیمت‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند و  پس از آن قیمت‌های تعیین‌شده به خرده‌فروش‌ها و گروه‌های ماهی‌فروش در سطح شهر اعلام می‌شود، این نظارت‌ها به‌طور مستمر و دقیق انجام می‌گیرد و در نتیجه مصرف‌کنندگان می‌توانند از قیمت‌های منصفانه و مشخص اطمینان حاصل کنند.

وی درباره تفاوت قیمت‌ در فروشگاه‌ها مطرح می‌کند: تفاوت‌ قیمت بیشتر به سایز و نوع ماهی‌ها بستگی دارد. ماهی‌ها در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند و بسته به اینکه ماهی درشت‌تر یا ریزتر باشد، قیمت آن متفاوت خواهد بود، همچنین قیمت‌گذاری براساس سه درجه‌بندی صورت می‌گیرد؛ درجه یک، درجه دو و درجه سه که تنها به اندازه ماهی مربوط می‌شود و تغییری در کیفیت گوشت ماهی ایجاد نمی‌کند.

رئیس اتحادیه گوشت سفید استان اصفهان خاطر نشان می‌کند: با نظارت مستمر بر قیمت‌گذاری ماهی‌ها و تأکید بر عرضه مناسب و رعایت قیمت‌ها در تمامی مراحل توزیع، مشکلی برای مصرف‌کنندگان از نظر قیمت‌گذاری و عرضه ماهی در سطح شهر وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام