به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، این تفاهمنامه در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۳، با امضای سیدرضا صالحیامیری، وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به تصویب رسید.
این همکاری راهبردی درصدد است ظرفیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی دو وزارتخانه را در راستای ارتقای جایگاه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به کار گیرد و زمینهساز تحولی عمیق در شناخت و صیانت از مواریث تمدنی و فرهنگی کشور باشد.
ابعاد راهبردی تفاهمنامه؛ از توسعه فناوریهای دیجیتال تا اکوسیستمهای کارآفرینی
این تفاهمنامه، چارچوبی جامع برای همافزایی ظرفیتهای علمی، فناوری و فرهنگی بهمنظور صیانت از مواریث ملی و توسعه صنایع خلاق ایجاد میکند.
مهمترین اهداف آن عبارتاند از:
صیانت از میراثفرهنگی، تاریخی، طبیعی و معنوی با مشارکت دانشجویان و نخبگان دانشگاهی
کاربست روشهای علمی و فناوریهای نوین در ترویج، حفاظت و بازآفرینی میراث تمدنی
حمایت از پایاننامهها و پژوهشهای علمی مرتبط با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران
بهرهگیری از ظرفیتهای انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی دانشجویی در برنامههای ملی و بینالمللی
ایجاد بسترهای نوآورانه در توسعه صنایع خلاق و تقویت اکوسیستمهای کارآفرینی در حوزههای میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
طراحی و اجرای رویدادهای علمی، فرهنگی و کارآفرینی در راستای توسعه پایدار گردشگری و صنایع خلاق
ساماندهی کسبوکارهای فناورانه و بهرهبرداری از فناوریهای نوین در حفاظت از میراث ملموس و ناملموس
همچنین، دو وزارتخانه در راستای پاسداشت ارزشهای فرهنگی و آیینهای ملی، متعهد به همکاری در برگزاری رویدادهای مرتبط با میراثناملموس، بهویژه آیینهای ملی نظیر نوروز شدهاند.
این همکاری، گامی استراتژیک در جهت ارتقای دیپلماسی فرهنگی، تحکیم پیوندهای اجتماعی و ترویج مفاهیم هویتساز ملی در میان نسل جوان است
نقش دانشگاه در ارتقای هویت ملی/ دانشگاه، بستر تمدنسازی نوین
سیدرضا صالحیامیری در این آیین، با تأکید بر نقش کلیدی دانشگاهها در فرآیند تمدنسازی، از تعامل میان نهادهای فرهنگی و دانشگاهی بهعنوان ضرورتی اجتنابناپذیر یاد کرد.
او اظهار داشت: کانون و ظرفیت اساسی ارتقای هویت ملی، در بستر دانشگاهها تعریف میشود و برگزاری جشنوارهها و همایشهای علمی مشترک، یکی از مهمترین ابزارهای تحقق این هدف خواهد بود.
وزیر میراثفرهنگی، با اشاره به ظرفیتهای علمی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، بر ضرورت مشارکت و بهرهگیری از توان مشترک اساتید و نخبگان پژوهشگاه و دانشگاهها برای پیشبرد اهداف علمی و پژوهشی دو وزارتخانه تأکید کرد و ادامه داد: ارتقای هویت ملی در میان نسل جوان، مستلزم راهبردهای مؤثر فرهنگی و علمی است. این تفاهمنامه، زمینهساز حرکتی هدفمند خواهد بود که دانشجویان را بهعنوان سفیران فرهنگی کشور، به شناخت عمیقتری از تاریخ، تمدن و هویت ملی خود رهنمون خواهد ساخت.
او همچنین بر نقش دانشگاهها در بازتولید فرهنگ ملی تأکید کرد و افزود: فرهنگ، تمدن و میراث ایران باید به یک دغدغه علمی در فضای دانشگاهی تبدیل شود و بازتاب آن در عرصههای اجتماعی و فرهنگی جامعه تجلی یابد.
وزارت علوم و مسئولیت تمدنی آن/ آغاز نهضت سفرهای علمی از ۱۵ فروردین ۱۴۰۴
حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، از ظرفیتهای گسترده دانشگاهها برای نقشآفرینی در ترویج هویت فرهنگی و ملی سخن گفت و بر ضرورت تعاملات بینبخشی در این زمینه تأکید کرد.
او با اشاره به الزام وزارت علوم در برنامه هفتم توسعه برای افزایش ۴۰ درصدی آموزشهای مهارتی، افزود: وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یکی از مهمترین نهادهای مکمل در این مأموریت است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تقویت تعلق به ایران، شناخت فرهنگ و تمدن کهن و میراث تاریخی و طبیعی کشور را یک ضرورت بنیادین دانست و از برنامههای متنوع این وزارتخانه برای تقویت این رویکرد سخن گفت.
سیمایی صراف، در ادامه، از طرحی جامع برای آشنایی دانشجویان با میراث تمدنی کشور خبر داد و بیان کرد: از ۱۵ فروردینماه ۱۴۰۴، در سراسر کشور موج گستردهای از سفرهای علمی و فرهنگی، با همکاری وزارت میراثفرهنگی آغاز خواهد شد. هدف از این برنامه، تعمیق شناخت دانشجویان از هویت ملی و میراث تمدنی ایران است که در نهایت، به تقویت حس تعلق و مسئولیت اجتماعی آنان در صیانت از کشور خواهد انجامید.
او همچنین، امکان بازدید رایگان دانشجویان و اساتید دانشگاهی از اماکن تاریخی و موزهها را که با دستور سیدرضا صالحیامیری عملیاتی شده است، اقدامی کلیدی در جهت آگاهیبخشی عمومی عنوان کرد و ادامه داد: این اقدام، نمونهای بارز از رویکرد فرهنگی دولت در تعامل با جامعه علمی کشور است که میتواند الگویی برای توسعه همکاریهای دانشگاهی و میراثی باشد.
حمایت از تولید دانش بومی و نوآوریهای علمی در حوزه میراثفرهنگی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در بخش پایانی سخنان خود، از حمایت مادی و معنوی از پایاننامههای تخصصی در حوزه میراثفرهنگی، بازنگری سرفصلهای آموزشی و بهروزرسانی رشتههای دانشگاهی، توسعه گردشگری علمی و فرهنگی برای دانشجویان، اساتید و پژوهشگران، و گسترش همکاریهای پژوهشی میان دو وزارتخانه، بهعنوان دیگر محورهای کلیدی این تفاهمنامه یاد کرد.
انتهای پیام/