به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش عصر امروز دوشنبه بیستم اسفندماه در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور حداد عادل و دیگر اعضای این شورا در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با تأکید بر ضرورت بازمهندسی برنامه درسی، گفت: مشارکت پذیری و فعالیت محور بودن برنامه درسی از نکات مهمی است که باید مورد طرح و بررسی قرار گیرد زیرا یکی از چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت در دست نیافتن به اهداف متعالی اشکالات اساسی است که در برنامه درسی و در ساختار نظام تعلیم و تربیت وجود دارد. موضوع فرمایش مقام معظم رهبری در مورد علم نافع، بهرهوری در زمان آموزش و حاکمیت رویکرد تربیتی در برنامه درسی نیز بسیار مهم است.
وی در ادامه به ناکارآمدی برنامه درسی اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالیتهای مدرسه، ارتباطی با برنامه درسی ندارد. از سوی دیگر ارزشیابی برنامه درسی به صورت همه جانبه صورت نمیگیرد و صرفاً ارزشیابی دانشی است که این امر سبب می شود تمرکز و اولویت خانوادهها و مدیران بر حافظه، امتحان و آزمون باشد .
کاظمی به بحرانهای هویتی، اعتقادی و دیگر بحرانها در حوزه تربیتی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد فرآیند تحقق طرح تحول را سرعت دهیم زیرا اثرات مهمی در فرآیندهای سند تحول بنیادین دارد.
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه ما معتقدیم که مغز متفکر نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاستگذاری، قانونگذاری و نظارت بر فرآیندهای تربیت، شورای عالی آموزش و پرورش است، بیان کرد: باید از این ظرفیت بسیار ارزشمند قانونی، نهایت استفاده را کنیم و مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم.
کاظمی به بخشی از دستاوردهای سه سال گذشته شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تدوین شش زیرنظام مهم و حیاتی که ریلهای اساسی تحقق سند تحول بنیادین در فضای تعلیم و تربیت بوده و راهکارهای بسیاری که در ذیل این زیرنظامها ارائه شده و امروز هم در دستور کار ما است، یکی از دستاوردهای شورای عالی آموزش و پرورش است.
وی افزود: تصویب اهداف دورههای تحصیلی مختلف از دستاوردهای مهم شورای عالی است و تدوین نقشه اجرایی سند تحول بنیادین با ۱۴۷ پروژه، یک نقشه راه روشن و شفاف است که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
کاظمی با تأکید بر این که ترمیم سند تحول بنیادین که یکی از دغدغهها و مطالبات جدی مقام معظم رهبری است بیان کرد: این امر نیز در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دو سیاست و دغدغه مهم رئیس جمهور در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: توسعه عدالت آموزشی با رویکرد محرومیتزدایی و کیفیتبخشی به فضای تعلیم و تربیت مد نظر دکتر پزشکیان است و در این راستا اقدامات خوبی در حال انجام است .
وی افزود: تدوین الگوی مدرسه تراز که در همین شورا مصوب شد، از دستاوردهای مهمی است که به کیفیتبخشی در امر آموزش کمک خواهد کرد و از ابتدای مهر این پروژه در حال اجراست.