به گزارش خبرآنلاین از تبریز، علی جلیلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازار روغن موتور در کشور در انحصار 4 شرکت خصولتی است که منجر به ایجاد رانت و فساد در این حوزه شده است.
وی با اشاره به سیاست دولت پزشکیان در خصوص مقابله با قاچاق و ناترازی سوخت و محصولات نفتی گفت: آزادسازی و رقابتی کردن روغن موتور منجر به برچیده شدن رانت و قاچاق و فساد گسترده در این حوزه خواهد شد.
جلیلی تصریح کرد: برخی واحدهای کشور به اسم بازیافت روغن، از خلاءهای قانونی استفاده کرده قاچاق می کنند و در همایش های مختلف به نام صادر کننده نمونه لوح زرین هم می گیرند!
مدیرعامل سابق اتحادیه اتوسرویسکاران تبریز تصریح کرد: آزادسازی قیمت در صنف ما اتفاق نمیافتد در حالی که طبق ماده ۶۴ نظام صنفی، فروش اجباری تخلف است اما اتوسرویسکاران تحت فشار هستند که در کنار روغن موتور، فیلتر هم بگیرند و این باعث افزایش قیمت میشود.
جلیلی با اشاره به فعالیت 841 واحد اتوسرویس کار با پروانه و 225 واحد بدون پروانه در تبریز و حومه تصریح کرد: به دلیل کمبود بازار، همکاران ما روغن موتور را به بهای آزاد از بازار تهیه می کنند اما به جای برخورد با شبکه رانت و قاچاق، با آخرین و ضعیف ترین حلقه ی این مسیر برخورد می شود!
مدیرعامل سابق اتحادیه اتوسرویسکاران، روغنفروشان و خدمات لاستیک تبریز اظهار داشت: صنف ما مظلوم واقع شده، چرا که ارزش کار ما در جامعه به درستی ارزیابی نمی شود و از روی بی اطلاعی ممکن هست حتی با برخی نگاههای منفی از سوی مردم مواجه باشیم.
وی ناعادلانه بودن دستمزدها را از دیگر مشکلات فعالان این صنف دانست و گفت: قیمت گذاری دستمزدها باید بر اساس ارزشگذاری و نرخ تورم سالانه بانکی تعیین شود اما در حال حاضر باید عنوان کرد که حتی برای راهاندازی یک تعویض روغنی حداقل باید یک میلیارد و نیم سرمایه گذاری انجام شود.
