شناسهٔ خبر: 71794753 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دست فرمان مرگ

خرم آباد - ایرنا - مهارت در رانندگی یا به اصطلاح خودمانی "دست فرمان" و رعایت قوانین توسط راننده یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از بروز تصادفات است که در اظهارنظرهای مختلف، نقش انسان در بروز حوادث ناگوار جاده ای بیش از ۵۰ درصد عنوان شده و در موارد متعدد، به گفته مسوولان متاسفانه حدود دو سوم تصادفات جاده ای ایران ناشی از خطای انسانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گذشته از کیفیت خودرو و وضعیت جاده ها، به نظر می رسد هنوز هم رانندگان بسیاری هستند که با بی توجهی به قوانین طلایی رانندگی و اطمینان خاطر از دست فرمانشان، در جاده می تازند و باعث مرگ خود یا عده ای بی گناه می شوند.

بی شک انسان در جدال با جاده و ارابه های آهنی، قدرت چندانی ندارد و همین بس که با سه ثانیه چشم بر هم نهادن حین رانندگی ۸۰ متر به کام مرگ نزدیک می شود و همین زمان کافیست تا خودروها به تابوت انسان ها تبدیل شوند.

مرگ ۱۴۹۴۵ جان عزیز

آمار پزشکی قانونی کشور می گوید در ۹ ماهه سال جاری ۱۴ هزار و ۹۴۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که ۱۱ هزار و ۹۰۷ نفر آنان مرد و سه هزار و ۳۸ نفر زن بوده اند، همچنین در این مدت بیشترین کشته های تصادفات شامل ۱۰ هزار و ۲۴۰ جان عزیز در محورهای برون شهری جان باخته اند.

این مدت ۲۹۸ هزار و ۲۵۰ نفر هم مصدوم شدند که بخش قابل توجهی از آنها باید تا آخر عمر با عوارض و تبعات این حادثه زندگی و خود و خانواده شان سالیان سال در حسرت لحظه ای توجه بیشتر روزگار سپری کنند.

پیشواز مرگ با عدم توجه به جلو و خستگی

نوروز امسال بیش از ۱۳‌ هزار تصادف رانندگی منجر به جرح و مرگ رخ داد که آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود و به گفته سردار حسن مومنی جانشین پلیس‌ راهور فراجا، توجه نکردن به جلو توسط رانندگان در نوروز ١۴٠٣، میزان ۴۴.۵ درصد تصادفات را منجر شده یعنی خستگی و خواب‌آلودگی همچنان از عوامل اصلی تصادف در جاده‌هاست.

به گفته این مقام مسوول در ٢٢ سال گذشته، بیش از ۴٧٠ هزار نفر در حوادث ناشی از تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند و بیش از ۶ میلیون نفر در طول این سال‌ها مجروح شدند.

بی شک نقش رانندگان در بروز این حوادث کمتر از جاده و خودرو نبوده است، افرادیکه نشستن پشت فرمان را نه یک مسوولیت در قبال جان خود و دیگران، بلکه یک سرگرمی می دانند و همیشه فکر می کنند حادثه برای سایرین است.

۴۷ درصد تصادفات در جاده هایی با بالاترین شاخصه های فنی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان هم در این خصوص به ایرنا می گوید: حدود دو سوم تصادفات در ایران و استان ناشی از خطای انسانی است در حالیکه بسیاری به اشتباه، جاده ها را مقصر می دانند.

به گفته عارف امرایی، ۴۷ درصد تصادفات فوتی استان در آزادراه و بزرگراه ها رخ داده که دارای شاخص و مشخصات فنی هستند، اما بی توجهی عامل انسانی بر استاندارد جاده چیره و منجر به بروز حوادث ناگوار می شود.

وی افزود: مقوله فرهنگ‌سازی و به ویژه بحث فرهنگ ترافیک بسیار اهمیت دارد، چراکه بر اساس آمار استخراج شده با وجودی که بالاترین مشخصات فنی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است، اما بیشترین تصادفات منجر به فوت در این نقاط روی می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان تصریح کرد: ۴۷ درصد تصادفات فوتی در آزادراه‌های استان به طول حدود ۶۰۰ کیلومتر روی می دهد و سهم راه‌های روستایی به طول بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر با کمترین مشخصه فنی ۱۳ درصد تصادفات است.

امرایی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد، کاربران جاده‌ای و رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و چه بسا اگر در این محورها نیز همچون راه‌های روستایی رعایت کنند، امروز شاهد کاهش تصادفات بودیم.

گذشته از شناسایی ۲۲۸ نقطه پر خطر در جاده های لرستان اما، عدم رعایت سرعت مجاز و ضعف فرهنگ رانندگی از جمله استفاده از تلفن همراه، موجب سوانح متعدد در جاده های استان شده است به نحوی که کمتر روزی اخبار وقوع حوادث در رسانه های استان منتشر نمی شود.

دست فرمان مرگ

"همراه" مرگ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان اضافه کرد: متاسفانه استفاده بی مهابا از تلفن همراه در حین رانندگی یکی از عوامل حادثه خیز است که همچنان جدی گرفته نمی شود.

امرایی با تاکید بر اجتناب از استفاده از تلفن همراه حین رانندگی گفت: برخی رانندگان تلفن همراه را فراتر از تماس و پیامک استفاده و در حین رانندگی با سرعت نسبتا بالا، در فضای مجازی نیز حضور دارند که این بی توجهی یکی از عوامل اصلی حوادث رانندگی است.

وی تاکید کرد: از رانندگان تقاضا می شود هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنند تا با رعایت این نکته ساده، از بروز حوادث ناگوار و یک عمر پشیمانی جلوگیری شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان همچنین گفت: یکی از عوامل دیگر که توسط راننده و سرمنشینان جدی گرفته نمی شود بستن کمربند ایمنی است در حالیکه تجربه بارها نشان داده رعایت این مهم، از بروز حوادث ناگوار در لحظات بحرانی جلوگیری کرده است.

یکی دیگر از عوامل جدی در همیشگی در بروز تصادفات، عدم رعایت سرعت مطمنه و تخطی از سرعت مجاز است که طی دهه های اخیر استفاده از دوربین های جاده ای برای کنترل سرعت در دستور کار قرار گرفته اما بسیاری از رانندگان همچنان بی توجه هستند و فراموشکار از اینکه این طرح برای نجات جان آنها اجرایی شده، این دوربین ها را نیز دور می زنند.

دوربین های جاده ای، بازدارنده یا فریب دهنده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در این خصوص نیز گفت: با توجه به اینکه عامل اکثر تصادفات جاده‌ای تخطی از سرعت مجاز است، دوربین‌های ثبت تخلف به عنوان عامل بازدارنده راننده از تجاوز نسبت به سرعت مجاز نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد.

امرایی افزود: دوربین‌های ثبت تخلف به ۲ صورت لحظه‌ای و متوسط نسبت به اندازه‌گیری سرعت خودرو اقدام می‌نمایند که سرعت لحظه‌ای سرعت وسیله نقلیه هنگام عبور از زیر دوربین و سرعت متوسط میانگین سرعت خودرو در حد فاصل ۲ دوربین است.

وی تصریح کرد: هرچند با فعال شدن محاسبه سرعت متوسط ،راننده متخلف دیگر نمی‌تواند فقط در زیر دوربین سرعت خود را کاهش داده و در بین مسیر از سرعت مجاز تخطی نماید، اما افراد بسیاری همچنان به خیال خود قانون را دور می زنند در حالیکه خود را فریب داده اند.

وی ادامه داد: ۳۵ دستگاه دوربین نظارتی و ۹۴ دستگاه دوربین‌ ثبت تخلف در جاده های استان فعال است که انتظار می رود رانندگان برای حفظ جان خود، سرنشینان خودرو و سایر مسافران، نسبت به رایت سرعت ایمن توجه جدی داشته باشند و فرهنگ رانندگی را در این خصوص رعایت نمایند.

دست فرمان مرگ

مرگ ۳۵۳ نفر امسال در تصادفات جاده‌ای لرستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: بر اساس گزارشات، ۱۰ ماهه سال گذشته ۳۵۸ نفر و امسال ۳۵۳ نفر فوتی برون شهری و روستایی دراین استان ثبت شده است.

دکتر بهرام دلفان با بیان اینکه یکی از شاخص های جوانی جمعیت جلوگیری از تصادفات و مرگ و میر ناشی از این حوادث است، افزود: یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سطح کشور تصادفات است که در این راستا ۲۰ هزار و ۴۵ مرگ بر اثر سوانح جاده ای سال گذشته در ایران ثبت شده است.

وی با اشاره به راه اندازی "پویش نه به تصادف" از اول اسفند تا ۲۰ فروردین اظهار داشت: پویش ایمنی و کاهش تصادفات سفر به منظور شناسایی و بهره مندی از ظرفیت‌ رسانه های استانی، تولید محتوا با گویش محلی و ظرفیت‌ هنرمندان، فعالان علمی و دینی، نصب لوگو در جاده‌ها و مصاحبه با افراد خسارت دیده از تصادف راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: مخاطبان پویش، رانندگان، کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه‌های سنی در حوادث، نوجوانان و جوانان فاقد تجربه و دارای رفتارهای پرخطر هستند.

دلفان با تاکید بر ضرورت اقدام در خصوص برطرف نمودن مشکلات محورهای مواصلاتی و ایجاد جاده های ایمن یادآور شد: انتظار می‌رود با راه‌اندازی این پویش، مرگ و میرهای ناشی از تصادفات کاهش و همچنین فرهنگ رانندگی نیز ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از حوادث غیر تصادفی در استان رتبه نخست کشور است اظهار داشت: "نه" به رانندگی غیر ایمن و خواب آلودگی، رانندگی بی کمربند، سرعت غیرمجاز و موبایل در حین رانندگی از مهمترین موارد این پویش است.

به گزارش ایرنا، موضوع کاهش تصادفات جاده‌ای هر سال با رسیدن به پایان سال و عید نوروز و هم‌زمان با آغاز سفرهای نوروزی مورد تاکید قرار می گیرد در همین راستا، ضرورت گوشزد کردن حوادث جاده‌ای و لزوم رسیدگی به وضعیت کیفیت خودروها، کیفیت جاده‌ها و تغییر در قوانین راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تعداد جان‌باختگان و آسیب‌های ناشی از تصادفات موضوع مهمی است که مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است.

در همین راستا مسعود پزشکیان رئیس جمهور به پویش «نه به تصادف» پیوست و از مردم درخواست کرد که با رعایت نکات ایمنی به این پویش بپیوندند.

ضرورت پیوستن به پویش «نه به تصادف» برای همه مردم جامعه کمک می‌کند تا با توجه به بحث ایمنی از حوادث جاده‌ای که خسارات مالی و جانی را به همراه دارد، امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم

همه شهروندان با پیوستن به پویش «نه به تصادف»، در کاهش این آمار و بهبود ایمنی راه‌ها سهیم باشند.