شناسهٔ خبر: 71794227 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آموزش مباحث اعتقادی به کودکان/ ۵

چگونه پیامبر مهربانی و رحمت را به کودکان معرفی کنیم + فیلم

در آموزش مباحث اعتقادی درباره نبوت خاص، لازم است از ابزار داستان به صورت بهینه استفاده کنیم و زندگی پیامبر(ص) را به صورت جزئی‌تر برای کودکان مرور کنیم. با عینی‌سازی این مفاهیم، کودکان رابطه خوبی با پیامبر(ص) برقرار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

5////آموزش مباحث اعتقادی به کودکان از جمله مهمترین وظایف والدین و مربیان است؛ چراکه این آموزش‌ها پایه‌های فکری و معنوی کودک را شکل می‌دهند. در این فرآیند، باید به سن، درک و ظرفیت ذهنی کودک توجه شود. استفاده از روش‌های ساده، جذاب و متناسب با دنیای کودکان، مانند داستان‌های آموزنده، بازی‌های تعاملی و تصاویر جذاب، می‌تواند مفاهیم اعتقادی را به شکلی مؤثر و ماندگار به آنها منتقل کند. همچنین، ایجاد فضایی امن و صمیمی برای پرسش و پاسخ، به کودک کمک می‌کند تا با علاقه و کنجکاوی بیشتری به یادگیری بپردازد.

در آموزش مباحث اعتقادی به کودکان، رعایت باید‌ها و نباید‌ها از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. هدف اصلی این آموزش‌ها، پرورش نسلی با ایمان، آگاه و مسئولیت‌پذیر است که بتواند با درک عمیق و قلبی از اعتقادات خود، در زندگی فردی و اجتماعی موفق عمل کند.

در این راستا ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خویش همزمان با ماه مبارک رمضان با انتشار مجموعه درس‌گفتار‌های «آموزش مباحث اعتقادی به کودکان» با حضور سیده معصومه طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه، کارشناس ارشد روانشناسی و دکتری فلسفه و کلام و سطح ۳ تفسیر علوم قرآنی به تشریح شیوه آموزش و آشنایی کودکان با مباحث اعتقادی و دینی پرداخته است.

در ادامه قسمت پنجم از مجموعه درس‌گفتارهای آموزش مباحث اعتقادی به کودکان» با موضوع «نبوت خاص» را می‌بینید و می‌خوانید.    

پیرو موضوع آموزش مباحث اعتقادی به کودکان، در برنامه قبلی درباره نبوت عام و معرفی آن به کودکان نکاتی را خدمتتان ارائه کردیم. امروز می‌خواهیم در مورد نبوت خاص و معرفی پیامبر گرامی اسلام(ص) به کودکان نکاتی را با شما در میان بگذاریم. 

مهم‌ترین مسئله این است که از همان مفاهیم کلی که در بحث نبوت عام مطرح کردیم، در اینجا نیز استفاده کنیم. اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) از میان خود مردم انتخاب شدند. ایشان فردی از سطح متوسط جامعه بودند، از نظر مالی در سطح پایینی قرار داشتند و از نظر علمی نیز در حد متوسط جامعه بودند، اما با قابلیت‌ها و ویژگی‌های برجسته‌ای که از خود نشان دادند، خداوند ایشان را برگزید. همان‌طور که وقتی ما در زندگی‌ خود در موقعیت‌های مختلف کار خوبی انجام می‌دهیم، پدر و مادر یا مربی‌ ما را تشویق می‌کنند، خداوند نیز از میان بندگانش کسانی را که بندگی بهتری داشته‌اند و ویژگی‌های برتری نشان داده‌اند، انتخاب کرده و برای آنها امکانات بهتری فراهم کرده است. بنابراین پیامبران از میان خود مردم انتخاب شدند تا دغدغه‌ها و مسائل مردم را بهتر درک کنند و راهنمایی‌شان کنند. مثلاً مانند مبصر کلاس که از میان خود دانش‌آموزان انتخاب می‌شود.

در مورد مهربانی پیامبر(ص)، استفاده از ابزار‌هایی مانند شعر و داستان بسیار کمک‌کننده است. داستان‌هایی که درباره رحمت و مهربانی پیامبر(ص) نقل شده‌اند، ابزار‌های بسیار خوبی هستند تا کودکان به صورت ملموس این مفاهیم را بیاموزند. مثلاً داستان‌هایی که نشان می‌دهند پیامبر(ص) با کودکان هم‌بازی می‌شدند، یا حتی در هنگام نماز، اگر صدای گریه کودکی را می‌شنیدند، نماز خود را سریع‌تر به پایان می‌رساندند تا والدین به کودک رسیدگی کنند. همچنین، پیامبر(ص) فرزندان و نوه‌های خود، مانند امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را همراه خود به مسجد می‌بردند. مسجدی که محل وقوع اتفاقات مهم سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بود. این رفتار پیامبر(ص) باعث شده بود که ایشان نه تنها محبوب بزرگسالان، بلکه محبوب کودکان نیز باشند.

در آموزش مباحث اعتقادی درباره نبوت خاص، لازم است از ابزار داستان به صورت بهینه استفاده کنیم و زندگی پیامبر(ص) را به صورت جزئی‌تر برای کودکان مرور کنیم. از اشعاری که در این زمینه وجود دارد، مثال‌ها و روایاتی که درباره پیامبر(ص) نقل شده‌اند، می‌توانیم استفاده کنیم تا مفاهیم و واژه‌های نورانی قرآنی که درباره پیامبر(ص) آمده است را برای کودکان عینی و ملموس کنیم. در قرآن و روایات، پیامبر(ص) به عنوان پیامبر رحمت و پیامبر مهربانی معرفی شده‌اند. با عینی‌سازی این مفاهیم، کودکان رابطه خوبی با پیامبر(ص) برقرار می‌کنند.

 

<div id="video-display-embed-code_3790127"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4268846/3790127?width=400&height=300"></script></div>

 

حتی می‌توانیم از کودکان بخواهیم قبل از خواب صلوات بفرستند و مفهوم صلوات را برای آنها توضیح دهیم تا بدانند چه می‌گویند. اگر کودکان کوچک‌تر، مثلاً سه‌ ساله، نتوانند واژه‌های صلوات را به درستی بیان کنند، می‌توانیم از آنها بخواهیم به زبان فارسی صلوات بفرستند یا از واژه‌های محبت‌آمیز استفاده کنیم تا ارتباط مؤثر و خوبی با اهل بیت(ع) برقرار کنند.

نکته پایانی این است که در آموزش مباحث اعتقادی به کودکان، صبور باشیم و عجله نکنیم. خطا‌های کودکان را نادیده بگیریم و چشم‌پوشی کنیم، زیرا آنها برای اولین بار است که این مفاهیم را تجربه می‌کنند. اگر کودک مطلبی را بیان کرد که مطلوب ما نبود، باید با راهبری درست و اصلاح مناسب، مباحث اعتقادی را به آنها آموزش دهیم.

ان‌شالله خداوند در این مسیر همراه و کمک‌کننده ما باشد تا بتوانیم نسلی مهدوی پرورش دهیم که در مسیر اعتقادات خود ثابت‌قدم باشند.

انتهای پیام