شناسهٔ خبر: 71784443 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استقبال یزدیها از مسافران نوروزی با هوشمندسازی خدمات

شهر میراث جهانی یزد به دنبال شروع تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای داخلی، به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران نوروزی است ولی امسال مسئولان این شهر تلاش دارند با ارائه هوشمند خدمات، تجربه‌ای شیرین از نوروز یزد را در خاطر مهمانان این دیار ثبت کنند.

صاحب‌خبر -

یزد در سالهای اخیر شاهد اقدامات قابل توجهی در حوزه هوشمندسازی شهر و ارائه خدمات به شهروندان بوده است به طوری که این شهر را از میان همه شهرها به ویژه کلان شهرهای کشور و به لحاظ هوشمندسازی، در زمره‌ی چهار شهر برتر کشور در کنار شهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان قرار داده است.

مجموعه شهرداری این شهر میراث جهانی با توجه به استقبال هر ساله مردم کشورمان در سفرهای نوروزی از این دیار که به دلیل ازدحام گاهاً ارائه خدمات به آنها را دچار دشواری‌هایی می‌کند، امسال تلاش کرده‌اند با استفاده از ظرفیت هوشمندسازی شهر در جهت تسهیل ارائه خدمات به مسافران نوروز و مدیریت چالشهای مرتبط بهره گیرند.

این تدبیر قطعاً در نوروز امسال بسیاری از مشکلات معمول گردشگری مسافران نوروزی مانند یافتن اماکن گردشگری و غیرگردشگری و رفع سایر نیازهای مسافران نوروزی را مرتفع و مسافرتی آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر برای انها فراهم خواهد کرد.

توسعه شهری مبتنی بر فناوری هوشمند سازی

فخرالسادات خامسی عضو کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌های شورای اسلامی شهر در همین رابطه به تدابیر ویژه شهرداری برای ایام نوروز اشاره کرد و گفت: شهر یزد با ادامه روند هوشمندسازی تلاش می‌کند تا این شهر را به عنوان الگویی موفق در توسعه شهری مبتنی بر فناوری در ایران و منطقه معرفی کند.

وی همچنین اظهار کرد: در سال جدید نیز همچون سال‌های گذشته با استفاده از فناوری‌های نوین، امکانات متعددی برای گردشگران نوروزی فراهم شده است.

به گفته خامسی، درگاه «یزدمن» به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای شهرداری، اطلاعاتی همچون زمان‌بندی اتوبوس‌های شهری، ظرفیت پارکینگ‌ها، موقعیت دوچرخه‌های اشتراکی، وضعیت لحظه‌ای ترافیک و اماکن دیدنی و همچنین ارائه نقشه‌های دیجیتال را در اختیار گردشگران و شهروندان قرار می‌دهد.

وی در خصوص نقش فناوری‌های هوشمند در کاهش مشکلات ترافیک و پارکینگ، بیان کرد: سامانه «یزدمن» و دیگر سیستم‌های هوشمند شهری، اطلاعات لحظه‌ای از ظرفیت پارکینگ‌ها و وضعیت ترافیک را ارائه می‌دهند، این اطلاعات به گردشگران کمک می‌کند تا بهترین مسیرها را انتخاب کرده و نزدیک‌ترین پارکینگ‌های خالی را پیدا کنند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: همچنین، سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک با تحلیل داده‌های لحظه‌ای، زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی را تنظیم می‌کنند تا جریان ترافیک روان‌تر شود.

خامسی از برنامه‌های آینده شهرداری یزد برای توسعه خدمات هوشمند شهری خبر داد و گفت: توسعه واقعیت افزوده (AR) در گردشگری، بهبود هوش مصنوعی در راهنمایی گردشگران از طریق ربات‌های گفت‌وگو (چت‌بات)، افزایش دیوارنگاره‌های سخنگو، اتصال سامانه‌های شهری به پلتفرم‌های مسیریابی محبوب همچون «نشان» و «گوگل مپ»، و گسترش خدمات هوشمند در اماکن اقامتی را در دست بررسی داریم.

وی ضمن اشاره به اقدامات شورای ششم شهر نیز گفت: شورای ششم در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری در توسعه شهر هوشمند برداشته است، ارتقای زیرساخت‌های فیبر نوری، توسعه سامانه «یزدمن»، راه‌اندازی سامانه‌های مدیریت پسماند «بازپس» و «خاکیزه»، بهینه‌سازی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی و نصب تابلوهای راهنمای دیجیتال در اماکن پرتردد از جمله این اقدامات بوده‌اند که البته بسیاری از این اقدامات از جمله سامانه یکپارچه شهری «یزدمن» و سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک و پارکینگ جزو اولین ها در کشور به حساب می‌آیند.

ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز گردشگران با یک نقشه جامع

این اظهارات به دنبال راه‌اندازی نقشه‌ جامع گردشگری یزد مطرح شد؛ نقشه‌ای که تمام اطلاعات مورد نیاز گردشگران از جمله مکان‌های تاریخی، پارکینگ‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری، مراکز فرهنگی، و حتی مکان‌های اسکان اضطراری و ضروری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

علیرضا سرسنگی رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد در این رابطه اظهار کرد: در تلاشیم با ارئه خدمات دیجیتال و راه اندازی سامانه های نوین در استانه سفرهای نوروزی و با بهبود خدمات تجربه بهتری برای شهروندان و گردشگران رقم بزنیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های روز در آستانه سال جدید و سفرهای نوروزی، از راه‌اندازی نقشه جامع گردشگری یزد با آدرس maps.yazd.ir خبر داد و به تشریح بخش‌های مختلف این نقشه که تمام نیازهای گردشگری در شهر یزد را ارائه می‌دهد، پرداخت.

به گفته رئیس فاوا شهرداری یزد،  اداره کل میراث فرهنگی استان در تهیه و ارائه نسخه چاپی این نقشه به گردشگران و شهروندان همکاری دارد به طوری که اطلاعات مربوط به پارکینگ‌ها هم در نقشه جامع و هم در نسخه‌های چاپی در اختیار شهروندان و گردشگران قرار می‌گیرد تا بتوانند به راحتی از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد بازدید کنند.

وی با اشاره به ارسال پیام خوشامدگویی به مسافران نوروزی یزد به محض ورود به شهر و ثبت اطلاعات آنها در کنار ارسال اطلاعات مفید و کاربردی برایی دسترسی به مراکز تاریخی و دیدنی در دوران اقامتشان، گفت: به منظور ایجاد شهر الکترونیک و سهولت در ارائه خدمات مختلف شهرداری به شهروندان و مسافران، سامانه‌ای به نام «منظومه خدمات یکپارچه یزدِمن» ایجاد شده تا مردم خدمات مورد نظر خود را بدون نیاز به ایستادن در صف و خدمات پارک‌ها را از طریق گوشی همراه خود دریافت کنند.

سرسنگی از اطلاع‌رسانی زمان رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها به منظور تسهیل و مدیریت بهتر زمان در استفاده از ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر با این سامانه خبر داد و افزود: همچنین این سامانه که از طریق آدرس my.yazd.ir دردسترس است، برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان و گردشگران به سامانه‌های دوچرخه اشتراکی و جمع‌آوری زباله خشک و سایر خدمات مورد نیاز به صوت هوشمند تجهیز شده است.

انتهای پیام