به گزارش خبرگزاری خبرآنلاینف نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، ماده ۵۸ طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و دهیاران را جهت تامین نظر شورای نگهبان به شرح زیر اصلاح و تصویب کردند:
بنابر روایت ایسنا، ۱- در تبصره (۳) جزء (۱) ماده (۸۰) قانون، عبارت «آییننامه مصوب» حذف میشود.
۲- ماده (۸۲) قانون به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۸۲- شرایط احراز تصدی سمت شهردار عبارتند از:
الف- علاوه بر شرایط عمومی مقرر در بند «الف» ماده (۷۶) مکرر این قانون، شرایط مندرج در قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۰/ ۷/ ۱۴۰۱ به جز تبصره بند «ت» و تبصره بند «ب» ماده (۲) قانون مذکور، به عنوان شرایط عمومی لحاظ میگردد.
تبصره- اشخاصی که در خصوص جرائم بند «ت» ماده (۲) قانون مذکور، دارای پرونده در حال رسیدگی در مراجع قضایی بوده و کیفرخواست یا قرار جلب به دادرسی صادر شده باشد، نمیتوانند به عنوان شهردار انتخاب شوند.
ب- شرایط اختصاصی
۱- حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط برای شهرهای با جمعیت تا ۲۰۰ هزار نفر و حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط برای شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استانها
تبصره- آییننامه اجرایی رشتههای تحصیلی مرتبط برای انتخاب شهردار با پیشنهاد وزارت کشور با همکاری شورای عالی استانها به تصویب هیأت وزیران میرسد.
۲- سوابق اجرائی به شرح زیر:
۱-۲- دو سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداریهای شهرهای تا ۱۰ هزار نفر جمعیت
۲-۲- چهار سال سابقه مدیریت پایه برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر جمعیت
۳-۲- چهار سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت
۴-۲- یک سال سابقه تصدی سمتهای موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری یا پنج سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت
۵-۲- دو سال سابقه تصدی سمتهای موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری یا هفت سال سابقه مدیریت میانی برای شهرداریهای شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت
۶-۲- سه سال سابقه تصدی سمتهای موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری یا ۶ سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداریهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر
تبصره ۱ـ در این ماده، منظور از «مدیریت پایه»، سمتهایی مانند رؤسای ادارات، رؤسای گروهها و سمتهای مدیریتی همسطح آنها، «مدیریت میانی» سمتهایی مانند مدیران کل و معاونان آنها، معاونان سازمانها و مؤسسات دولتی و سمتهای مدیریتی همسطح آنها، «مدیریت ارشد» سمتهایی مانند معاونان استانداری، رؤسای سازمانها و مؤسسات دولتی و سمتهای مدیریتی همسطح آنها میباشد.
تبصره ۲- آییننامه تشخیص سمتهای مدیریتی همسطح بر اساس معیارهای ماهیت وظایف و اختیارات، ساختار سازمانی، نوع سازمان (اعم از شرکتها، سازمانها و مؤسسات دولتی، غیردولتی و عمومی غیردولتی)، وسعت جغرافیایی حوزه عملکردی، نیروی انسانی و گردش مالی، توسط وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و حداکثر ظرف سه ماه پس از تاریخ لازمالاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد.»
تبصره ۳- یک چهارم سوابق عضویت اعضای شورای اسلامی شهر و یک سوم سوابق مدیریتی اعضای شورای اسلامی شهر مانند ریاست کمیسیونها و عضویت هیأت رئیسه و یک دوم سوابق رئیس شورای اسلامی شهر، حسب مورد با توجه به شرایط مقرر در این تبصره به عنوان مدیریتهای پایه، میانی و ارشد موضوع جزء (۲) بند «ب» محاسبه میگردد. در صورت همپوشانی عضویت در شورا و تجربه مسئولیت سطوح مدیریتی شورا، صرفاً یکی از این سطوح قابل محاسبه میباشد.
ملاک محاسبه سوابق فوق، تصدی سمتهای مذکور در شهرهای همسطح با جمعیت معادل گروه جمعیتی موضوع جزء (۲) بند «ب» یا کمتر از آن و جمعیت شهر در زمان تصدی عضو در شورای اسلامی شهر میباشد. این سوابق مشمول تبصره (۶) این بند نمیباشد.
تبصره ۴- به ازای هر یک دوره مقطع تحصیلی بالاتر و همچنین سابقه خدمت بیش از سه سال در سمت مورد نیاز موضوع این ماده در شهرداری، یک سال از مدت زمان مربوط به سابقه اجرایی کاسته میشود.
تبصره ۵- شهردار باید از تاریخ اشتغال به کار تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه مینماید در داخل محدوده شهرستان مربوطه سکونت داشته باشد.
تبصره ۶- سوابق مدیریتی موضوع جزء (۲) بند «ب» با تجمیع و ترکیب، قابل تبدیل به یکدیگر میباشد به نحوی که هر سال سابقه مدیریت ارشد، دو سال سابقه مدیریت میانی و هر سال سابقه مدیریت میانی، دو سال سابقه مدیریت پایه و همچنین به صورت معکوس قابل محاسبه میباشد.
تبصره ۷- دستگاههای اجرائی که با مأموریت کارکنان خویش برای تصدی سمت شهردار موافقت اولیه مینمایند پس از صدور حکم انتصاب موظفند با مأموریت وی موافقت نموده و تا زمانی که در سمت مذکور فعالیت دارند، حق اعمال پایان مأموریت ندارند. در صورتی که شهردار از بین کارگزاران شهرداریها و مؤسسات و سازمانهای تابعه و وابسته آنها یا وزارتخانهها یا مؤسسات و شرکتهای دولتی تابعه و وابسته به دولت انتخاب شود، پس از خاتمه دوره خدمت با رعایت مقررات استخدامی مربوط به سازمان محل خدمت اولیه خود برگشت داده میشود و چنانچه از بین کارگزاران انتخاب نشده باشد، وزارت کشور و شهرداریها در قبال او هیچ گونه تعهد استخدامی و به کارگیری ندارند.
تبصره ۸- هر پنج سال سابقه فعالیت کارشناسی در شهرداری معادل یک سال مدیریت پایه در شهرداری محسوب میگردد.
کلیات لایحه موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقهبندی بینالمللی اختراعات تصویب شد
همچنین، در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس، کلیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه وین درباره تأسیس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علایم و موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقهبندی بینالمللی اختراعات تصویب شد.
جزییات این لایحه در جلسه بعدی مجلس بررسی خواهد شد. متن لایحه به شرح زیر است:
«ماده۱- به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده میشود به موافقتنامه وین درباره تأسیس طبقهبندی بینالمللی عناصر تصویری علائم مشتمل بر یک مقدمه و هفده ماده به شرح پیوست ملحق گردد و اسناد الحاق را نزد امین اسناد موافقتنامه یادشده تودیع نماید.
تبصره- جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به اجرای بند (۱) ماده (۱۶) موافقتنامه وین درخصوص صلاحیت دیوان بینالمللی دادگستری در رسیدگی به دعاوی راجع به تفسیر یا اجرای موافقتنامه یادشده نمیداند.
ماده۲- به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده میشود به موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقهبندی بینالمللی اختراعات مشتمل بر یک مقدمه و هفده ماده به شرح پیوست ملحق گردد و اسناد الحاق را نزد امین اسناد موافقتنامه یادشده تودیع نماید.
ماده ۳- رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این قانون یا اصلاح آن الزامی است.»
۲۹۲۱۸