به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت صبح امروز یکشنبه در نشست خبری پویش «نه به تصادف» اظهار داشت: هدف از این پویش آگاهیبخشی و هشدار است و باید این موضوع در کشور تداوم داشته باشد. این پویش در ۳ بخش اجرا میشود و هدف دوره اول کاهش تصادفات جادهای است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: مرحله دوم پویش «نه به تصادف» ادامه مرحله اول است و برای مرحله سوم نیز یک برنامهریزی ۳ ساله تدوین کردهایم تا تصادف و حوادث ترافیکی را کاهش دهیم.
رئیسی گفت: طبق آمار سالانه ۲۰ هزار فوتی در تصادفات کشور رخ میدهد که ما میتوانیم این آمار را به ۱۰ هزار کاهش دهیم. همچنین ۵۲ درصد از عوامل تصادفات و فوتیها خطای انسانی است و ۴۸ درصد نیز به کیفیت خودرو و جادهها مربوط است. همه کشورها دارای جاده خوبی نیستند، اما فرهنگ رانندگی و ترافیک بالایی دارند و به همین دلیل ۵۲ درصد مربوط به خطای انسانی است که میتوانیم بر این مسئله فعالیت و فرهنگسازی کنیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: در حوزه پیشگیری میتوانیم ۴۰ الی ۵۰ درصد از مرگ و میرها با وجود وضعیت نامناسبی خودروها کاهش دهیم. رفتارهایی که عمدتاً در رانندگی داریم، فرهنگ رانندگی ما است، به اعتقاد من مهمترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جادهای قانون بازدارنده است، اما قوانین ما در حوزه رانندگی بازدارنده نیست. باید قوانین را اصلاح کنیم چرا که در حال حاضر جریمهها و قوانین موجود بازدارنده نیست.
رئیسی ادامه داد: قوانین موجود در رانندگی بازدارنده نیست و قوانین باید اصلاح شود، چون جریمه سنگین میتواند حدود ۲۰ درصد از تصادفات و مرگ و میر را در کشور کاهش دهد.
وی تصریح کرد: هر فوتی ناشی از تصادفات، ۲۰ میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میکند و طبق آمار ۸۳ درصد از جان باختهها زیر ۵۰ سال سن دارند و همچنین ۵۲ درصد از آنها زیر ۳۰ سال سن دارند.
معاون بهداشت با بیان اینکه آسیب مغزی و شکستگیهای متعدد دو عامل مرگ و میر در حوادث ترافیکی هستند، گفت: حدود ۲۰ درصد از فوتیهای کشور مربوط به موتورسواران است و یکی از عوامل فوت موتور سواران نداشتن کلاه ایمنی است. همچنین در کشور حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد.
وی با بیان اینکه میزان آسیب سرنشینان در خودرو بیشتر از راننده است، خاطرنشان کرد: رانندگان خودرو ملزم به بستن کمربند هستند و در جامعه به فرهنگ تبدیل شده، اما بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان هنوز الزامی نیست و منجر به فوت میشود.
رییسی یادآور شد: فرهنگسازی تنها اطلاعرسانی نیست بلکه مجموعهای از رفتارها، قوانین و اطلاعات است که منجر به فرهنگسازی میشود. پویش «نه به تصادف» با پویشهای دیگر متفاوت است چرا که در سطح رییس جمهور، وزرا، استانداران و فرماندهان درگیر این پویش شدهاند و پای کار هستند.
وی بیان داشت: طبق آمار سالانه حدود ۴ هزار موتورسوار جان میبازند و ۴ هزار و ۵۰۰ عابر پیاده جان خود را از دست میدهد. همچنین ۲۴.۵ درصد از جانباختگان مربوط به رانندگان و ۳۳.۵ درصد مربوط به سرنشینان است. همچنین ۶۴ درصد از تصادفات در ورودی شهرها و ۳۲ درصد از آنها مربوط به واژگونی است.
معاون بهداشت ادامه داد: ۵۲ درصد فوتیها درصحنه رخ میدهد که نشاندهنده عدم ایمنی و شدت تصادف است. همچنین ۶ درصد فوتی در حین انتقال به بیمارستان اتفاق میافتاد. همچنین ۶۰ درصد از مرگ و میرها مربوط به ۸ استان از جمله تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان است.
رییسی درباره چرایی اجرای برنامه پویش «نه به تصادف» طی بازه زمانی ۳ ساله گفت: در برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهر سازی موظف شده که نقاط پرخطر در جادهها شناسایی و اصلاح کند که تعداد این نقاط ۵ هزار نقطه است. همچنین مقر شده که وزارت صمت سالانه ۱۵ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند. همچنین ایمنی خودروها نیز باید افزایش یابد اما نسبت به افزایش ایمنی خودروها خوشبین نیستیم.
انتهای پیام/ 261
∎