به گزارش ایسنا، سالنهای سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ به فروش بیش از ۱۹۲۰ میلیارد تومان و ۳۴ میلیون مخاطب رسیدند که نسبت به سال گذشته رشد ۲۱.۵ درصدی داشته است. اگر چه این تعداد مخاطب به نسبت سالهای ورشکستگی سینما عدد قابل توجهی است اما هنوز در نسبت با ظرفیت واقعی سینمای ایران فاصله دارد،در ارزیابی چالشهای پیش روی سینمای ۱۴۰۴ هادی اسماعیلی، مدیرعامل بهمن سبز نکاتی را مطرح کرد که در ادامه میخوانید:
سوال اساسی که درمورد میزان فروش آثار سینمایی سالهای اخیر مطرح میشود غلبه نوع بخصوصی از کمدی بر گیشه است. این مدیر سینمایی در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: به طور واضح اگر شرایط برای پذیرش تنوع ژانر در گیشه فراهم نباشد شاهد غلبه یک جنس سینما خواهیم بود. رویه اکران فقط به نمایش فیلم بر پرده سینما خلاصه نمیشود بلکه سازوکارهای تبلیغاتی، شیوههای پخش و چینش آثار سینمایی در دورههای اکران عمومی نقش مهمی در ذائقهسازی مخاطبان دارد. بیش از ۷۵ درصد فروش سینماهای کشور به فیلمهای کمدی تعلق دارد، اما این نسبت در سینماهای بهمن سبز کمتر از میانگین است و سعی کردیم در سانسدهی از ژانرهای متنوع سینمایی حمایت کنیم.
هادی اسماعیلی ادامه داد: در حالی که فیلمهای کمدی ۶۹ درصد از سانسهای کل کشور را اشغال کردهاند، مجموعه سینماهای بهمن سبز ۵۸ درصد از سانسهای خود را به آثار کمدی اختصاص دادند؛ با این حال شیوه سانس دهی تاثیر منفی روی فروش ما نداشت. به دلیل پراکندگی جغرافیایی سالنهای سینمایی بهمن سبز، اتفاقا با تنوع ژانر توانستیم از ضرر سالنهایمان جلوگیری کنیم. مثلا ۴۱ درصد از فروش و ۴۷ درصد از مخاطبین سینمای کودک در سال ۱۴۰۳ متعلق به موسسه بهمن سبز است. این درصد از فروش در حالیست که فیلمهای کودک ۱۸ درصد از سانسهای ما را به خود اختصاص دادند اما این میانگین در کل کشور ۱۲ درصد بوده است. ما در شیوه سانسدهی به سینمای کودک و نوجوان توجه ویژهای داشتیم و تأکیدمان بر این رویکرد، باعث جذب خانوادهها و مخاطبان نوجوان به سینماها شده است. فروش خوب فیلمهایی مانند «باغ کیانوش» و انیمیشن «ببعی قهرمان»، که به ترتیب فروشهای ۲۸ میلیاردی و ۶۸ میلیاردی را تجربه کردهاند، گواه این توجه ویژه هستند.
این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران نیازمند توسعه مخاطب است، گفت: «اکران سیار» یکی از روش های خلاقانه برای جذب مخاطبان خاموش سینمای ایران است. ما با راهاندازی این فرآیند توانستیم نسبت به سال گذشته که مخاطبانمان ۳۰۰ هزار نفر بودند، بیش از یک میلیون مخاطب را در ۷۵۰ اکران سیار پای تماشای فیلمها بیاوریم. این جریان در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال گذشته بیش از سه برابر رشد داشته است.
اسماعیلی در پایان با اشاره به برنامههای پیشروی بهمن سبز برای آینده سینمای ایران تأکید کرد: گسترش سینماهای بهمن سبز در سراسر کشور و توجه به نیازها و سلیقههای مختلف مخاطبان باعث خواهد شد که این سینماها همچنان به عنوان مقصد اصلی تماشاگران سینما در کشور باقی بمانند. در سال ۱۴۰۳، دو سینمای مدرن پردیس سینمایی دزفول با پنج سالن سینما و ظرفیت ۴۸۰ صندلی و پردیس سینمایی امین تارخ شیراز با ۸۰۰ صندلی و شش سالن، به شبکه سینمایی کشور اضافه شدند. در سال پیشرو هم علاوه بر تقویت سازوکار اکران سیار برنامه داریم که سالنهای جدیدی را به ناوگان سینمایی کشور اضافه کنیم. در فروردین ماه ۱۴۰۴ پردیس سینمایی مهر هماگ و تا پایان بهار ۱۴۰۴، بازسازی و افتتاح سینما ساحل اهواز را در برنامه خود داریم.
انتهای پیام