مهندس ابوالفضل امینی هرندی با بیان این خبر افزود: پویش نه به تصادف که از اول اسفندماه امسال آغاز شده و تا پایان تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، باهدف اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ترویج و ارتقای فرهنگ ترافیک و کاهش حوادث رانندگی راه اندازی شده است و باید تلاش کرد با استفاده از ظرفیت فعالان دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی از جمله فعالان رسانهای پایگاههای خبری مفدا و همچنین دیگر دانشجویان نهادهای دانشجویی در مسیر این پویش گامهای موثری برداریم.
امینی اظهار کرد: بدون شک چنین سیاستگذاریها و برنامههایی باید با عزم ملی و رویکردهای فرهنگی در همه ابعاد آن در نظرگرفته شود؛ اصلاح فرهنگ رانندگی و ارائه آموزشهای لازم در این زمینه، بازنگری در قوانین و مقررات و ضمانت اجرایی آنها، ارتقای کیفیت خودروها، ایجاد زیرساختهای جادهای و حمل و نقل امن، وضع مقررات بازدارنده، تقویت حضور و نقش آفرینی موثر راهور، ارتقای سطح و نوع خدمات اورژانس و... از مهمترین ابعاد این مساله هستند.
مهندس امینی گفت: به نتیجه رسیدن تلاشها برای کاهش تصادفات و کاهش آلام مردم، نیازمند یک عزم ملی، تلاشها و هماهنگیهای بین بخشی و همکاری و همگامی مجموعه دولت، سازمانها و نهادهای مسوول و مردم نهاد و بیش از همه آگاهیبخشی و جلب مشارکت و همراهی همه مردم است. اینک در آستانه نوروز و افزایش سفرهای نوروزی پویش "نه به تصادف" طراحی شده و وزارت بهداشت، برچم اجرای آن را برافراشته و امیدوار است همه نهادهای مسوول در این مسیر با هماهنگی، همافزایی و مشارکت مردم، فضای مناسبی را برای کمک به کاهش تصادفات، مصدومیت و مرگ و میر ناشی از آن فراهم کند.
وی یادآورشد: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نظر دارد اقداماتی را در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک و کاهش حوادث رانندگی با ضوابط و شرایط متناسب ویژه فعالان رسانهای مفدا با هدف تولید و انتشار محتوا با محورهای مختلف اجرا کند.
امینی به محورهای مرتبط برای تولید و انتشار محتوای مربوط به پویش نه به تصادف اشاره کرد و گفت: آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت سرعت مجاز و فاصله ایمن، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، رانندگی بدون مصرف مواد مخدر و الکل، استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی (برای موتورسواران) از جمله محورهای یاد شده برای تهیه و تولید محتوا توسط فعالان دانشجویی است که میتواند در آگاهی رسانی در خصوص نقش خطای انسانی در بروز تصادفات موثر باشد.
وی گفت: این محتواهای رسانهای میتوانند در قالب فیلم کوتاه، پادکست، عکس، پوستر، خبر، ایفوگرافی و موشن گرافی تولید شوند و با یکدیگر به رقابت بپردازند. آثار ارسالی مرتبط با موضوع مسابقه و دارای پیامهای آموزشی و پیشگیرانه باشد و محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد. ضمن اینکه نشر محتوای تولیدی در شبکههای دانشگاه تا نیمه فروردین ماه ۱۴۰۴ است و زمان فیلم کوتاه و موشنگرافی حداکثر دو دقیقه و پادکست سه دقیقه است.
وی گفت: معیارهای ارزشیابی برای حضور در این پویش و تولید محتوا، "خلاقیت و نوآوری در تولید اثر"، "کیفیت فنی و هنری اثر"، " تاثیرگذاری پیامهای آموزشی و پیشگیرانه و... است.
او خاطرنشان کرد: بازنشر تولیدات مفدا در خصوص پویش نه به تصادف در پیام رسانها و شبکههای اجتماعی دارای امتیاز بوده و در ارزشیابی نهایی لحاظ و به سه تیم برتر مفدا جوایزی نفیس اهداء خواهد شد.