شناسهٔ خبر: 71775905 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واقعا حوا باعث اخراج انسان از بهشت شد؟

پژوهشگر تفسیر قرآن با بیان اینکه اهل کتاب معتقد هستند که گناه نخستین از جانب یک زن بوده است، گفت: هیچ گاه در قرآن بیان نشده است ابتدا چه کسی فریب خورد بلکه همواره به صورت مثنی بیان کرده و فرموده است «فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ» یعنی شیطان هر دو آن را فریب داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پژوهشگر تفسیر قرآن خانم قدسیه حسنی گفت: با بیان اینکه خداوند در آیه اول سوره نسا به جایگاه ارزشی برابر خلقت زن و مرد اشاره می‌کند، عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا؛ ای مردم! از [مخالفت با فرمان‌های] پروردگارتان بپرهیزید، آنکه شما را از یک تن آفرید و جفتش را [نیز] از [جنس] او پدید آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسیاری را پراکنده و منتشر ساخت».

قدسیه حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، تصریح کرد: یکی از نکات این آیه نگاه متفاوت آن به جایگاه و آفرینش زن نسبت به اهل کتاب است. در کتاب انجیل و تورات که دچار تحریف شده است در رابطه با آفرینش حوا یعنی جنس مونث بیان می‌شود که او از زوائد خلقت حضرت آدم خلق شده است به همین خاطر جنس درجه دو است.

پژوهشگر تفسیر قرآن اضافه کرد: اهل کتاب معتقد هستند که زن آفریده شده است که فقط جفت مرد کامل شود تا بتواند بقای نسل داشته باشد و از لحاظ ارزشی در مرتبه ارزشی پایین‌تر از مرد قرار دارد.

وی افزود: این دیدگاه در امور متعددی ادامه پیدا می‌کند به طوری که در مسئله فریب حضرت آدم و حوا از شیطان نیز حوا مقصر دانسته می شود. آن‌ها مطرح می‌کنند شیطان ابتدا به سراغ حوا رفت و او فریب خورد و سبب فریب حضرت آدم و رانده شدن از بهشت شد.

حسنی با تاکید بر اینکه اهل کتاب معتقد هستند که گناه نخستین از جانب یک زن بوده است، تصریح کرد: در نگاه مسیحیت، زن منشأ همه این آلودگی‌ها است. این نگاه پست و بی ارزش به زن در روحیه یک زن تأثیر منفی دارد.

وی اضافه کرد: خداوند در آیه اول سوره نسا زن و مرد را از لحاظ ارزشی برابر می‌داند و می‌فرماید که خداوند زن و مرد را از یک حقیقت و خلقت واحد آفریده است و از لحاظ ارزش‌گذاری در خلقت هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: در رابطه با گناه نخستین هیچ گاه در قرآن بیان نشده است ابتدا چه کسی فریب خورد بلکه همواره به صورت مثنی بیان کرده و فرموده است «فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ» یعنی شیطان هر دو آن را فریب داد.

وی ادامه داد: قرآن کریم درباره علت فریب آدم و حوا از شیطان می‌فرماید: «وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ؛ برای هر دو سوگند سخت و استوار یاد کرد که یقیناً من برای شما از خیر خواهانم [و قصد فریب شما را ندارم.]» یعنی اگر شیطان قسم یاد نمی‌کرد آنها فریب نمی‌خوردند.

حسنی یادآور شد: در نگاه قرآن هیچگاه مردان در مرتبه‌ای برتر نسبت به زنان قرار نگرفتند به طوری که مثلاً مردان در رسیدن به کمال بی نهایت باشند اما زنان در این عرصه محدودیت داشته باشند.

وی بیان کرد: خداوند می‌فرماید که هرکسی اعم از زن و مرد عمل صالح انجام دهد «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ» به شرطی که مؤمن باشد «وَهُوَ مُؤْمِنٌ» و او را به حیات پاک احیا می‌کنیم «َفلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً». این آیه نشان می‌دهد که رسیدن به حیات طیبه نیازمند کالبد جسمانی مردانه نیست بلکه روح پاک بودن اعم از زن و مرد شرط است.

پژوهشگر تفسیر قرآن گفت: قرآن جایگاهی را به زنان می‌دهد که تا پیش از آن در هیچ جای دنیا اعم از حجاز، امپراطوری روم و ایران وجود نداشته است. قرآن نگاه اشتباه به زن را اصلاح کرد که زن نیز به عنوان انسان همانند مرد از حقوقی برخوردار است.

*بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها در ایسنا به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان می‌باشد.

انتهای پیام