به گزارش خبرنگار ایرنا، حالا دیگر ما قزوینی ها هم همانند پایتخت نشین ها به ترافیک سنگین خیابان ها عادت کرده ایم، شاید اگر سال ها قبل می گفتند یک روزی خیابان های قزوین با بار ترافیکی عظیمی روبرو خواهد شد، هیچ شهروندی در باورش نمی گنجید که مسیر چهار راه نادری تا سبزه میدان را باید نیم ساعت در ترافیک بماند.
وضعیت ترافیکی شهر به گونه ای است که مردم برای انجام کوچک ترین کار خود در سطح شهر باید ساعت ها در ترافیک بمانند تا به مقصد اصلی خود برسند، به خصوص در این روزهای سال که در آستانه عید نوروز قرار داریم وضعیت ترافیک بسیار وخیم تر از قبل است.
ساعت اوج ترافیک تا پیش از اسفند ماه، ۱۰ صبح و پنج بعدازظهر بود، اما حالا این معضل در حوالی ظهر و حتی به نیمه های شب هم کشیده شده و خیابانها و حتی معابر شاهد ترافیک ممتد و سرسام آوری هستند.
ازدحام و ترافیک بحرانی قزوین
می توان گفت امروز قزوین به شهری تبدیل شده که خیابان های آن پر از خودروهای تک سرنشین است و در ساعتهای شلوغ روز وقتی به برخی از خیابانهای تنگ و باریک آن قدم میگذاری با حجم عظیمی از خودروها روبرو می شوی که سراسر مسیر را بسته و پشت به پشت یکدیگر منتظر باز شدن گره ترافیکی هستند.
ازدحام خیابانهای مرکز شهر همانند سپه، سبزه میدان، نادری، فردوسی، خیام و حتی ملاصدار و شهید بابایی سرسام آور بوده و در میان این حجم از شلوغی آن چنان که انتظار می رود،نه پلیس راهور در سطح خیابان ها حضور دارند، نه دوربین های نظارتی کار می کنند و در عین حال نیز تعداد پارکهای دوبل و سوبل نیز در معابر مرکز شهر به وضوح مشاهده می شود.
با وجود اینکه خیابانهای قزوین با گذشت سالیان و تغییراتی که در دنیای امروز شاهد آن هستیم اما هنوز عریض و طویل نشده اند و بسیار باریک هستند و ظرفیت این حجم از خودروها را ندارند، این در حالی است که متاسفانه علی رغم برنامه ریزی های غلط گذشته و با عناوینی چون طرح جامع، بخشی از خیابان ها برای تردد دوچرخه سواران اشغال شده اما تنها موضوعی که در این محدوده های تعیین شده مشاهده نمی شود، دوچرخه است.
به نظر می رسد که موضوع حمل و نقل به جای اینکه برای مردم راحتی و آسایش را به همراه بیاورد، اما به نوعی تهدیدی برای سلامتی آنها به دلیل تصادفات و همچنین معضلی برای محیط زیست به شمار می آید، از طرف دیگر پدیده ترافیک در سطح خیابان ها به خصوص در زمانی که افراد از محل کار خود خسته و گرسنه باز می گردند، تنش های فردی و جمعی را به وجود می آورد و در نهایت به توان تاب آوری آنها لطمه وارد می کند.
ایام نوروز و رضایت گردشگران از شهر
حال که به ایام نوروز و همچنین آغاز سفرهای نوروزی و ورود مسافران و گردشگران به استان نزدیک می شویم باید وضعیت خیابان ها به گونه ای باشد که مسافران وقتی از سفر باز می گردند خاطرات خوشی برای آنها باقی بماند، اما ترافیک قزوین اگر به همین رویه ادامه داشته باشد، می تواند به عنوان بدترین خاطره برای آنها محسوب شود که باید برنامه ریزی های بسیار زیادی برای تامین پارکینگ خودروها و نوع برخورد پلیس های راهور با مسافران و گردشگران صورت گیرد تا خاطره مطلوبی از کیفیت و همچنین برنامه ریزی های نوروزی قزوین به یاد خود بسپارند.
مشکلی که مسافران بیشتر در ایام نوروز در قزوین با آن روبرو هستند مربوط به جای پارک خودروها و همچنین ترافیک های سنگین مرکز شهر است که باید سیاست گذاری ها به شکلی باشد که نه فقط در حرف، بلکه در عمل شاهد گره گشایی در زمینه رفاه گردشگران و مردم قزوین باشیم.
تصمیمات استانی در رابطه با مشکل ترافیک شهری
البته در تصمیم گیری هایی که مسوولان استانی طی روزهای اخیر برای رفاه حال مسافران و مردم اتخاذ کرده اند، آمده که نصب دوربین های پلاک خوان و رسیدگی به موضوع پارکینگ ها در رابطه با موضوع رفع مشکل ترافیک شهر برای روزهای پایانی و آغاز سال جدید و همچنین اجرای طرح زوج و فرد در دستور کار ویژه ای قرار گرفته و در طول تعطیلات نوروزی جابجایی هرگونه وسایل و حمل و نقل مصالح ساختمانی و اجرای عملیات عمرانی ممنوع خواهد بود.
کلام آخر:
به نظر می رسد باید سیاست گذاری ها و تصمیم گیری مسوولان در رابطه با موضوع ترافیک در شهر قزوین باید جدی تر از گذشته مورد بررسی قرار گیرد، چرا که چندین سال است رسانه های استان این موضوع را که مربوط به شهرداری می باشد با صدای رسا بیان کرده اند و حتی نقدهای تندی نیز از وضعیت خیابان های قزوین نوشته اند اما هیچ پاسخ و یا تغییر رویه ای در رفع معضل ترافیک دیده نشد و هر روز نیز وضعیت خیابان ها بحرانی تر از دیروز می شود، اما باز هم این سوال را می پرسیم که این ترافیک تا کی و کجا ادامه خواهد داشت؟