به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد سعیدی، در خطبه نماز جمعه ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به سالروز تأسیس کانون فرهنگی و هنری مساجد عنوان کرد: این کانونها هستههای فرهنگ سازی در محلههای اسلامی هستند.
وی افزود: در محلههای اسلام مساجد محور هستند. مساجد مردمیترین و گستردهترین نهاد و پایگاه دین در متن جامعه اسلامی هستند. کانونهای فرهنگی با استفاده از ظرفیت معنوی و اجتماعی مساجد در حوزه های فرهنگی، هنری، آموزشی و اجتماعی میتوانند کلیدیترین نقش آفرینیها را فرهنگ سازی را برای جامعه فراهم کنند.
امام جمعه قم با اشاره به سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی گفت: وصیت نامه شهدا نورافکن دلهای تاریک و بصیرت نامهای برای همه است. شهدا دو نوع وصیت نامه داشتند که یکی وصیت نامه نوشتنی و دیگری عملی بود که هر دو اینها را باید مطالعه کرد و مورد تامل قرار داد.
وی ادامه داد: در وصیت نامه شهدا به مساله حجاب توصیه شده است زیرا حجاب حکم دینی است همچنین شهدا بر ولایت فقیه و لزوم اطاعت از ولی فقیه تاکید کردند. مراقب باشیم آرمان شهدا فراموش نشود.
نماینده ولی فقیه در قم با اشاره به جشن گلریزان در ماه رمضان اضافه کرد: جشن گل ریزان پویشی اجتماعی برای جمع آوری کمک به برخی از زندانیان است. این اقدام مبتنی بر آموزههای دینی از جمله انفاق است که طی آن زندانیان به آغوش خانواده بر میگردند.
وی اظهار کرد: در سال ۱۳۶۹ شهید سید اسد الله لاجوردی با بنیان نهادن ستاد دیه سازمان زندانها و برگزاری اولین جشن گلریزان در کشور برای آزاد سازی جرائم غیر عمد پلی از جنس امید به زندگی و آزادی را بنا کردند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه (س) گفت: حضرت خدیجه تاجر پر سود ترین تجارت دنیا بودند ایشان همه آنچه داشتند را به پای اسلام ناب محمدی ریختند.
وی بیان کرد: ایشان با این ایثار همه ثروتها خود را باقی نگه داشت و ذرهای از ثروتش فانی نشد. ایشان مصداق آیه «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ قطعاً کسانی [مانند علی بن ابی طالب (علیه السلام)] که همواره کتاب خدا را میخوانند و نماز را برپا میدارند و از آنچه روزی آنان کردهایم در نهان و آشکار انفاق میکنند، تجارتی را امید دارند که هرگز کساد و نابود نمیشود.» بودند.
خطیب جمعه قم افزود: خداوند بهترینها را به ایشان تدارک دید و دختری همچون حضرت زهرا (س) را به ایشان عنایت کرد و در نهایت به حیات طیبه رسیدند. ایشان در پایان عمرشان چند وصیت داشتند و که در یکی از وصایای خود خواستند که عبای پیامبر (ص) که هنگام وحی بر روی دوش پیامبر (ص) بوده است را با ایشان دفن کنند که در این زمان خداوند جبرئیل را نازل کرد و گفت که کفن خدیجه با ما است و حضرت خدیجه (س) با کفن بهشتی و عبای پیامبر (ص) دفن کردند.
آیت الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: امام علی (ع) در نامهای به اهل مصر فرمودند: «اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمُتَّقِینَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْیَا وَ آجِلِ الْآخِرَةِ؛ متقین هم خیر و خوبی نزدیک و هم مدت دار را به دست میاوردند.»
وی ادامه داد: بر اساس این سخن اهل تقوا هم در این دنیا و هم در آخرت خیر میبینند. برخی تصور میکنند رعایت تقوا به معنا محرومیت از نعمتها و لذتهای دنیوی است اما امام علی در این نامه میفرماید این گونه نیست و اگر تقوا به معنی واقعی کلمه در جامعه جاریش شود و مردم از گناه دوری کنند این جامعه در دنیا نیز بهره مند هستند.
امام جمعه قم گفت: خداوند در آیه ۱۱۶ سوره توبه میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ یُحْیِی وَیُمِیتُ ۚ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ؛ محققا و منحصراً ملک و پادشاهی آسمانها و زمین از آن خداست که خلق را زنده کند و بمیراند، و شما را جز خدا سرپرست و یاوری نیست.»
وی بیان کرد: خداوند در این آیه تاکید میکند که همه قدرتها و حکومتهای عالم هستی برای خداوند و به دست او است و انسانها نباید به غیر از خدا تکیه کنند، بیگانگان پناه ببرند و دلبسته آنها باشند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) افزود: این آیه بر تبری جستن از دشمنان خدا و تکیه نکردن به قدرت آنها را تاکید میکند و بر ولایت پذیری از خداوند و هرکسی که خداوند او را ولی قرار داده است سفارش میکند.
وی گفت: برخی از مردم وقتی از کسی که خیری میبینند سر سپرده او میشوند اما همین انسانها در مقابل خداوند که همه هستی شان در ید قدرت او است سر تسلیم فرود نمی اورند. توجه و باور به اینکه خداوند است که زنده میکند و میمیراند انسان را از توجه و اعتماد به غیر از خداوند منصرف میکند.
خطیب جمعه قم اظهار کرد: در رهنمودهای ائمه (ع) ذکر نیز یکی از راههای به این معرفت است. ذکر وقتی ارزش و اثر واقعی خود را دارد که فراتر از زبان باشد از اعتقاد، باور و توجه نشات گرفته باشد و از صمیم قلب برخیزد.
انتهای پیام