شناسهٔ خبر: 71743962 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بیست و دومین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» تا ۲۵ اسفند پذیرای مراجعان است

عرضه کالاهای زنانه در بوستان گفت‌وگو

بیست و دومین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» از روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه در محل نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو، فعالیت خود را آغاز کرده و هر از ساعت ۱۱ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه از سه بخش اصلی تشکیل شده که عزیز قانعی‌راد، رئیس اداره مهارت‌آموزی و اشتغال معاونت ظرفیت‌سازی و حمایت‌های اجتماعی مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، توضیحاتی ارائه کرده است.

او درباره تنوع مجموعه‌های تولیدی شرکت کننده در بیست و دومین نمایشگاه زنان و تولید ملی می‌گوید: در سالن‌های نمایشگاه بیست ودوم، سه مجموعه تولیدی داریم؛ یکی از این مجموعه‌های تولیدی، مراکز توانمندسازی کوثر تحت پوشش شهرداری تهران هستند که محصولات خود را ارائه داده اند.

راد درباره این مراکز و فعالیت‌هایشان بیشتر توضیح می‌دهد:مدیریت شهری، فضاهای بلااستفاده را در اختیار کارآفرینان قرار داده و آن‌ها این فضاها را تجهیز و بهسازی کرده‌اند؛ در مقابل افرادی که تحت پوشش سامانه زنان سرپرست خانوار شهرداری در هر یک از مناطق ۲۲گانه هستند، به این مراکز معرفی شده و برای این افراد ایجاد اشتغال پایدار شده است. در واقع شهرداری تسهیلگری کرده، یعنی در حالی که دولت اعلام کرده برای هر شغل چیزی حدود ۳۰۰ میلیون هزینه می‌شود، شهرداری به عنوان یک بنگاهدار اقتصادی از ظرفیت‌های خودش بهره برده، مولدسازی انجام داده و از فضاهای بلااستفاده‌اش به نفع اشتغال‌زایی استفاده کرده است.

فعالیت ۱۱۵ مرکز کوثر در تهران

تعداد مراکز کوثر حاضر در نمایشگاه، هم زیاد است و غرفه ها نیز متنوع، به گفته رئیس اداره مهارت‌آموزی و اشتغال معاونت ظرفیت‌سازی و حمایت‌های اجتماعی مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، در مجموع، ۱۱۵ مرکز کوثر در شهرداری تهران فعال هستند که در حوزه‌های مختلفی مانند خیاطی، بسته‌بندی، آشپزی و سایر مشاغل فعالیت می‌کنند. فضای این مراکز بسیار متنوع است؛ از ۳۰ متر گرفته تا ۲هزار متر. در مجموع به این ۱۱۵ مرکز ۱۶ هزار متر فضا اختصاص داده شده است و حدود ۱۵۰۰ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند و حقوق و بیمه وزارت کار دریافت می‌کنند. در این نمایشگاه هم ۲۰ مرکز کوثر از مناطق مختلف تهران حضور دارند.

«مشاغل خانگی» گروه بعدی شرکت کننده در نمایشگاه «زنان و تولید ملی» هستند که ر قانعی‌راد، دراین باره می‌گوید: مجموعه‌های تولیدی دیگری که در این نمایشگاه حضور دارند، مشاغل خانگی هستند. مجلس در سال ۱۳۸۹ قانونی تصویب کرد که طبق آن شهرداری‌ها موظف شدند که برای افرادی که در خانه فعالیت اقتصادی دارند، فضای فروش رایگان فراهم کنند. در شهرداری تهران هم این اتفاق افتاد؛ مشاغل خانگی که در سطح شهر فعال بودند، شناسایی شدند و برای آن‌ها دو برنامه طراحی شد؛ شناسایی و آموزش و همچنین فراهم کردن فضای فروش.

حمایت شهرداری از کارآفرینان

شهرداری برای حمایت از مشاغل خانگی هم از تلاشی دریغ نمی‌کند و رئیس اداره مهارت‌آموزی و اشتغال معاونت ظرفیت‌سازی و حمایت‌های اجتماعی مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران می‌گوید: شناسایی و آموزش افراد فعال در این زمینه را اولین اقدام شهرداری در این زمینه است. ابتدا ما این افراد را شناسایی کردیم و سپس با کمک دانشکده کسب‌وکار دانشگاه تهران، یک برنامه‌ آموزشی به روش منتورینگ برای آن‌ها تعریف شد. در این برنامه، تمامی زنانی که محصولی در خانه تولید می‌کردند(اعم از مواد غذایی، پوشاک یا صنایع دستی) دسته‌بندی شدند و در یک دوره سه‌ماهه آموزش دیدند. این آموزش‌ها شامل شناخت بازار، استفاده از فضای مجازی برای فروش، نحوه قیمت‌گذاری، بسته‌بندی مناسب و سایر مهارت‌های موردنیاز بود. فراهم کردن فضای فروش را دومین اقدام حمایتی شهرداری از مشاغل خانگی است.

رقابت سالم بین برندهای پوشاک

رئیس اداره مهارت‌آموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری می‌گوید: در نمایشگاه بیست و دوم «زنان و تولید ملی» برندهای حوزه پوشاک هم حضور دارند.سومین دسته از مجموعه‌های تولیدی که به این نمایشگاه دعوت شده اند، برندهای حوزه پوشاک هستند؛ اما برندهایی که بیش از ۵۰ درصد لیست بیمه خود را به زنان سرپرست خانوار اختصاص داده‌اند. هدف از دعوت این برندها، ایجاد رقابت بین مراکز کوثر و مشاغل خانگی با برندهای مطرح است تا آنها بتوانند خود را با بازار مقایسه کنند، رقابت را تجربه کرده و رشد کنند.

او می‌افزاید: این رقابت در نهایت به نفع شهروندان است؛ چراکه مشاغل خانگی و مراکز کوثر ما محصولات مشابه برندهای آزاد را، با قیمت پایین‌تر ولی با کیفیت مناسب عرضه می‌کنند؛ یعنی شهروندان می‌توانند به خاطر این رقابت، اجناس را با کیفیت مناسب و استاندارد و قیمت بهتر تهیه کنند.