دبیر دهمین سمپوزیوم دوسالانه رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز گفت: این سمپوزیوم در دو بخش رقابتی و غیررقابتی و در چهار دسته، پذیرای آثار ادبیهنری و مقالات پژوهشی و متون نظری است.
مجید خادم با اشاره به تقویم برگزاری سمپوزیوم یادشده، اعلام کرد: مهلت ارسال آثار در تمامیِ بخشها از ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ است و اعلام نتایج مرحله اول داوری و معرفی آثار راهیافته به مرحله دوم پایان مرداد ۱۴۰۴ است.
وی اعلام نتایج مرحله دوم داوری و معرفی آثار راهیافته به مرحله نهایی را پایان مهر ۱۴۰۴ عنوان کرد و افزود: برگزاری همایش، نمایشگاه، اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نهایی ۲۲ و ۲۳ آبان ۱۴۰۴ است.
دبیر سمپوزیوم دوسالانه رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران در ادامه به اعلام شرایط عمومی ارسال آثار برای تمامیِ بخشها پرداخت و گفت: شرکت در جشنواره، محدودیت سنی و محدودیت حجم برای آثار ارسالی وجود ندارد. همچنین هر هنرمند، پژوهشگر، تحلیلگر و منتقد میتواند در هر بخش از این سمپوزیوم حداکثر با ۲ اثر یا متن شرکت کند.
وی اضافه کرد: هر اثر یا متن در فایلی جداگانه و در قالب word ارسال شود. آثاری که از نظر فونت یا گرافیکِ صفحه شرایطی خاص دارند، در قالب pdf ارسال شوند. هیچ محدودیتی در فونت و شکل صفحه و نوشتار وجود ندارد.
خادم تاکید کرد: علاقه مندان آثار خود را به آدرس پست الکترونیکی جشنواره (heyratfestival@gmail.com) بفرستند. پس از دریافت آثار، طی حداکثر ۷۲ ساعت، تاییدیه دریافت اثر ارسال خواهد شد.
وی به بخش رقابتی نخست این رویداد اشاره کرد و گفت: جشنواره داستان کوتاه آوانگارد ویژه داستانهای کوتاه آوانگارد (پیشرو) فارسی است که برای آشنایی دقیقتر با مفهوم هنر آوانگارد در نظر برگزارکنندگان این جشنواره، مطالعه منابع زیر پیشنهاد میشود:
۱- مقاله «مدرنیسم و ایده آوانگارد» نوشته پل وود، مترجم: احمد رحمانیان، منتشرشده در کتاب «آوانگاردیسم»، اثر جمعی از نویسندگان، ترجمه احمد رحمانیان، انتشارات کتاب وارش، ۱۳۹۸.
۲- مقاله «درسگفتارهایی در مفهوم هنر آوانگارد در هنر معاصر ایران، بحث اول: هنر آوانگارد؛ رستاخیز مسئله سیاست و قدرت، نوشته مجید خادم و علیرضا فارسیمدان، منتشرشده در فصلنامه داستان شیراز، سال هشتم، شماره ۲۹، پاییز ۱۴۰۳.
۳- مقاله «درسگفتارهایی در مفهوم هنر آوانگارد در هنر معاصر ایران، بحث دوم: آوانگارد دوم و آوانگارد سوم، مسیرهایی دیگر بر سیاست و قدرت در هنر»، نوشته مجید خادم، منتشرشده در فصلنامه داستان شیراز، سال هشتم، ویژهنامه ضمیمه رایگان شماره ۳۰، زمستان ۱۴۰۳.
۴- مقاله «آوانگارد و کیچ»، نوشته کلمنت گرینبرگ، مترجم: فرشید آذرنگ، منتشرشده در فصلنامه حرفه هنرمند، سال دوم، شماره ۷، بهار ۱۳۸۳.
۵- کتاب «نظریه هنر آوانگارد»، نوشته پیتر بورگر، مترجم: مجید اخگر، انتشارات مینوی خرد، ۱۳۸۷.
وی موضوع آثار ارسالی به این بخش را آزاد اعلام کرد و افزود: آثار ارسالی نباید در دورههای پیشین این جشنواره شرکت داده شده باشند، آثار ارسالی قبلاً در مجموعهداستان فردی منتشر نشده باشند (انتشار اثر در کتابهای جمعی و نشریهها یا ویژهنامه جشنوارهها شامل این محدودیت نمیشود)، در انتهای هر اثر و در صفحهای مجزا، مشخصات زیر بهطورکامل درج شود: نام اثر، نام و نامخانوادگی صاحب اثر، سال تولد، آدرس دقیق پستی محل سکونت بههمراه کدپستی، شمارۀ تماس، آدرس پست الکترونیکی.
به گفته خادم، گروه داوران تشکیلشده از برندگان دورههای پیشین این جشنواره در مرحله اول هستند و داوران مرحله دوم و مرحله نهایی، برگزیدگان جشنواره «تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی» همین دوره سمپوزیوم. آثار برتر به استناد مقالات تحلیلی و استدلالیِ تحلیلگران و منتقدان برگزیده همین سمپوزیوم بهعنوان داور، انتخاب خواهند شد.
دبیر سمپوزیوم دوسالانه رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران به بخش رقابتی دوم هم اشاره کرد و گفت: جشنواره تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی دیگر بخش این رویداد است.
وی با بیان اینکه داستان کوتاه یا رمان مورد بررسی باید اثری تألیفی از نویسندگان فارسیزبان باشد، افزود: تحلیل یا نقد مجموعهداستان کوتاه و مجموعه آثار یک یا چند نویسنده در قالب یک متن پذیرفته نمیشود، شرکت در این جشنواره با متونی که پیشتر منتشر شدهاند، بلامانع است،، متون ارسالی نباید در دورههای پیشین این جشنواره شرکت داده شده باشند و در انتهای هر مقاله و در صفحهای مجزا، مشخصات بهطورکامل درج شود: نام تحلیل یا نقد، نام و نامخانوادگی مؤلف متن، سال تولد، آدرس دقیق پستی محل سکونت بههمراه کد پستی، شمارۀ تماس، آدرس پست الکترونیکی.مشخصات کامل اثری که موردبررسی قرار گرفته است (عنوان اثر و نام و نام خانوادگیِ نویسنده و عنوان کتاب یا نشریۀ محل نشر اثر، بههمراه نام ناشر یا شمارۀ نشریه و تاریخ نشر اثر.)
خادم داوران جشنواره را گروه داوران تشکیلشده از برندگان دورههای پیشین این جشنواره دانست و گفت: تحلیلگران و منتقدان برگزیده مرحله اول، بهعنوان داور مرحله نهایی «جشنواره داستان کوتاه آوانگارد فارسی» انتخاب خواهند شد.
وی افزود: تحلیلگران و منتقدان برگزیده مرحله اول، نتیجه داوری جشنواره داستان را نیز از طریق تألیف مقالهای تحلیلی بر داستان منتخب خود در مهلتی یکماهه ارائه خواهند کرد و انتخاب برترین متن تحلیل یا نقد در این جشنواره براساس هر دو مقاله منتقد و تحلیلگر صورت خواهد گرفت.
دبیر سمپوزیوم دوسالانه رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران بخش غیررقابتی یک را هم معرفی کرد و افزود: نمایشگاه آثار ادبیات داستانی آزاد به ارائه، نمایش، بحث و تبادلنظر حول آثار ادبیات داستانی آزاد اختصاص دارد. منظور از ادبیات داستانیِ آزاد، آثاری است که در محدوده ادبیات داستانی بگنجند؛ اما تابع چارچوبهای مدیومی و متریالیِ مرسوم نوشتار و نشر و پخش آثار ادبیات داستانی نباشند.
وی اضافه کرد: تابلوها و مجسمههای روایی و کتابهای دستساز و نوشتارهای داستانی خارج از عرف کاغذی و کتابی و پیدیافی یا هر شیء روایتگونه، به شرط غلبه نشانههای زبانی در نظام نشانگانی ابزار روایی شان امکان شرکت در این بخش از سمپوزیوم را دارند.
خادم تصریح کرد: برای ارائۀ آثار در این بخش، ۵ عکس و ۱ فیلم یکدقیقهای از اثر خود را از طریق پیامرسان واتساپ به شماره دبیرخانه انجمن (۰۹۳۸۵۱۶۳۵۴۶) ارسال شود.
وی بخش غیررقابتی دوم را همایش نظریههای نوین در ادبیات داستانی معاصر عنوان کرد و افزود: این همایش با هدف ارائه پژوهشها و نظریههای شرکتکنندگان در محورهای اصلیِ آن و بحث و تبادلنظر میان پژوهشگران و نظریهپردازان شرکتکننده و معرفی آثار تألیفی آنها برگزار میشود.
دبیر سمپوزیوم دوسالانه رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران محورهای اصلی همایش را برشمرد و گفت: مطالعه فرم و ساختار در ادبیات داستانی، زیباییشناسی ادبیات داستانی معاصر فارسی، تشخیص هنر از صنعت در آثار ادبیات داستانی، تاریخنگاری ادبیات داستانی معاصر فارسی، متریالها و مدیومهای نوین در ادبیات داستانی، شیوههای نوین آموزشیِ هنر داستاننویسی، راهکارهای نوین در انتشار آثار ادبیات داستانی است.
به گفته او، این همایش متون پژوهشی و نظری را در قالب مقاله و پایاننامه و کتاب میپذیرد، مقالهها و پایاننامهها بهصورت متن کامل و در قالب فایل پیدیاف با مشخصات کامل به ایمیل جشنواره ارسال شوند و کتابها بهصورت فیزیکی (یک نسخه) به آدرس پستی دبیرخانه ارسال شوند.
دبیر سمپوزیوم دوسالانه رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران جوایز این رویداد را معرفی کرد و گفت: به نویسندگان آثار برگزیده مرحله نهایی در دو جشنواره «داستان کوتاه آوانگارد فارسی» و «تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی» دیپلم افتخار جشنواره اهدا خواهد شد. همچنین به نویسندگان آثار پذیرفتهشده نهایی در «نمایشگاه آثار ادبیات داستانی آزاد» و «همایش نظریههای نوین در ادبیات داستانی ایران»، دیپلم افتخار جشنواره اهدا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به مؤلف برترین اثر در جشنواره «داستان کوتاه آوانگارد فارسی»، تندیس نفیس جشنواره بههمراه دیپلم افتخار اهدا خواهد شد؛ همچنین موسسه فرهنگیهنری حیرت، مجموعهداستان انفرادیِ صاحب اثر برتر را در مجموعهکتابهای «داستانهای برگزیدگان حیرت» منتشر خواهد کرد.
خادم ادامه داد: به مولف برترین اثر در جشنواره «تحلیل و نقد داستان کوتاه و رمان فارسی»، تندیس نفیس جشنواره بههمراه دیپلم افتخار اهدا خواهد شد؛ همچنین به پژوهشکده فرهنگ و هنر حیرت دعوت میشوند و این پژوهشکده آثار پژوهشی و نظریِ او را منتشر خواهد کرد.
وی اضافه کرد: تمامیِ آثار و مقالات برگزیده نهایی این سمپوزیوم در کتاب سال رسمی حیرت «سالنامۀ داستان خلاقانه سال (حیرت)» منتشر خواهند شد.
خادم حامیان این سمپوزیوم را معرفی کرد و گفت: آکادمی ادبیات و هنر حیرت، فصلنامه تخصصی ادبیات و هنر معاصر «داستان شیراز»، نشر «ماه کامل هنر» و کسب و کارهای دیگری حامی این رویداد هستد.
به گزارش ایبنا؛ دبیرخانه سمپوزیوم دوسالانه رویکردهای نوین در ادبیات داستانی معاصر ایران به نشانی شیراز، چهارراه مشیر، مجتمع شمسالعماره، طبقه اول، پلاک ۱، موسسه فرهنگیهنری و آکادمی ادبیات و هنر حیرت پذیرای آثار علاقهمندان است.
∎