مینیسریال «دختران کوچه غم» به کارگردانی علی جعفرآبادی، یکی از پروژههای پرماجرای سینمایی است که پس از سه سال، از یک فیلم سینمایی به مینیسریال تبدیل و در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.
این فیلم که در ابتدا با عنوان «مسیح؛ پسر مریم» برای چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده شده بود، به دلیل مشکلات مرتبط با حساسیتهای محتوا و پوشش بازیگران از جشنواره حذف شد و به مدت سه سال در حالت تعلیق قرار گرفت.
علی جعفرآبادی ـ کارگردان این فیلم ـ با اشاره به ایده اولیه که به سال ۹۸ باز میگردد، به ایسنا گفت: قصه اصلی این فیلم ابتدا در دوران معاصر اتفاق میافتاد و درباره طلبهای جوان بود که متوجه میشود خواهرش دچار مشکلی جدی شده است و برای حل آن وارد مسیر خطرناکی میشود. این دغدغه همیشه در ذهنم بود؛ در جامعهای که فاصلهها میان افراد روز به روز بیشتر میشود، چقدر انسانها میتوانند به هم نزدیک شوند.
او ادامه داد: با توجه به حساسیتهای داستان، فیلم در آن زمان نتواست به سرانجام برسد و بعدها و با پیشنهاد سازمان هنری رسانهای اوج، قصه به دوران گذشته و قبل از انقلاب منتقل شد تا از حساسیتهای آن کاسته شود. این تغییرات باعث شد تا با توجه به بازه زمانی متفاوت داستان تندتر و پرتنشتر پیش برود و در نهایت، یک طلبه و خواهرش با باورها و اعتقادات متفاوت به عنوان دو قطب اصلی داستان مطرح شوند.
این کارگردان درباره تصویرسازی دوران پهلوی و چالشهای بازنمایی آن گفت: مهمترین تصویری که از هر دورانی وجود دارد، سینمای آن دوران است. به عنوان مثال وقتی قرار باشد درباره هر دههای از کشورمان صحبت کنیم قویترین گنجینه برای نزدیک شدن به آن فضا، فیلمهایی هستند که در آن دوره تولید شده است. از آنجایی که فیلم زیاد میبینم، تصویری از آن دوران به واسطه فیلمهایی که از قبل انقلاب دیده بودم داشتم.
وی افزود: بعد از آنکه ماجرای ساخت «مسیح؛ پسر مریم» مطرح شد، در یک دوره تمام فیلمهای اجتماعی متعلق به همان دههای که قصه ما در آن اتفاق میافتد را مجدد تماشا کردم. بعلاوه یکسری کتاب هم وجود داشت که به من در این زمینه کمک کرد تا آن فضا را بهتر بشناسم و درباره محلهای که در قصه وجود دارد بیشتر تحقیق کنم. ضمن آنکه چند پادکست هم درباره آن محله و آن مقطع تاریخ پیش از انقلاب تهیه شده بود را گوش دادم و از تمامی آنها به عنوان منبع بهره بردم.
جعفرآبادی درباره بحث قصاص که در قسمت نخست سریال نمایان میشود، توضیح داد: قصاص در مینیسریال «دختران کوچه غم» مسئله اصلی نیست. این موضوع صرفا بهانهای بود برای شروع داستان و ورود روحانی جوان به دنیایی که تا آن زمان از آن بیخبر بوده است. هدف اصلی من از این قصه نشان دادن چالشهای جامعهای است که انسانها با یکدیگر بیگانه هستند.
او همچنین در توضیح انتخاب شخصیتهای خواهر و برادر به عنوان محور اصلی داستان بیان کرد: در این فیلم، هدف این است شخصیت مسیح، طلبهای که همیشه خود را در یک دایره امن قرار داده، به درک و مسئولیت پذیری نسبت به دیگران برسد. از این رو خواهر و برادر نزدیکترین پیوند خونی بودند که در داستان انتخاب شدند.
این کارگردان در پاسخ به این که چرا «مسیح؛ پسر مریم» به چهلمین جشنواره فیلم فجر راه نیافت، گفت: فیلم ما برای حضور در بخش مسابقه جشنواره پذیرفته شده بود اما ناگهان از سازمان هنری رسانهای اوج خواسته شد آن را خارج کنند. دلیل اصلی اعلام شده به مسئله حجاب برمیگشت، اما من فکر میکنم این بهانهای برای جلوگیری از اکران فیلم بود. توجیحاتی هم داشتند که اگر به فیلم مجوز بدهیم باب استفاده از کلاه گیس باز خواهد شد. البته این موضوع دلیل محکمی نبود؛ چون رئیس وقت سازمان سینمایی خودش تهیهکننده سریال و فیلمی بودند که از همین شیوه حجاب برای بازیگرهای خانم استفاده شده بود.
او ادامه داد: علت اصلی که فیلم نتوانست در جشنواره نمایش داده شود این بود که برخی افراد در دل جشنواره نمیخواستند مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند و در نهایت، هیچ کسی مسئولیت مشکلات فیلم را به دوش نگرفت.
علی جعفرآبادی با انتقاد از نبود رفتار حرفهای و اخلاقی در جشنواره فیلم فجر گفت: «به هر حال جشنواره یک بازی است که وقتی وارد آن می شوی باید تن به قواعد آن بدهی و اگر تصمیم گرفته شده است به هر دلیلی فیلم ما در جشنواره نباشد من حق اینکه قاعده بازی را بهم بزنم برای خودم قائل نیستم. اما به عنوان فیلمساز این حق را برای خودم قائل هستم تا از جشنواره انتظار داشته باشم حرفهای و اخلاقی رفتار کند.»
این کارگردان درباره تبدیل فیلم به سریال توضیح داد: در ابتدا مقاومتی برای تبدیل فیلم به مینیسریال داشتم چون احساس کردم به عنوان کارگردانی که برای ساخت فیلماش زحمت کشیده است عمرش هدر رفته اما بعد از مشاهده خروجی نهایی، از نتیجه راضی هستم، هرچند هنوز دوست داشتم که فیلم اکران میشد و روی پرده سینما میرفت. منتهی این اتفاقات را میگذارم به حساب آنکه یکسری از فیلمسازها باید در مقاطعی از سینمای ایران قربانی باشند و من و فیلمام هم دچار یکی از این مقطعها شدیم.
به گزارش ایسنا، مینی سریال سه قسمتی «دختران کوچه غم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیهکنندگی مهدی فرجی و زندهیاد جلیل شعبانی محصول سازمان هنری رسانهای اوج است.
امیر نوروزی، پانتهآ پناهیها، بهرام ابراهیمی، المیرا دهقانی، پاوان افسر، گلنوش قهرمانی، منصور نصیری، مهرداد ضیایی، حمید ابراهیمی، الهام شعبانی، مریم ماهور، نینل یعقوبی، محرم زینالزاده، مجتبی لاله زاری، یاسر ساغری و دریک تکدیان بازیگران این سریال هستند.
انتهای پیام