شناسهٔ خبر: 71739629 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ناوگان مسافری کشور پنج هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد

تبریز-ایرنا- سرپرست معاونت حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: اکنون ناوگان مسافری کشور در بخش جاده ای به پنج هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهدی خضری شامگاه پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، با اعلام اینکه وضعیت ناوگان مسافری جاده ای کشور به هیچ عنوان مساعد نیست، افزود: چنانچه تعداد پنج هزار دستگاه اتوبوس جدید به این ناوگان اضافه شود، می توان تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا در حمل و نقل جاده ای مسافری ایجاد کرد.

وی فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی برون شهری را یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد تصادفات جاده ای و به تبع آن رشد روز افزون تلفات جاده ای در کشور بیان و اظهار کرد: باید اذعان کنیم که سن و عمر ناوگان حمل و نقل مسافری ایران زیاد است و باید در سریع ترین زمان ممکن و با ارایه تسهیلات مختلف نسبت به نوسازی آن اقدام کرد.

خضری از همراهی مجلس شورای اسلامی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور قدردانی کرد و یادآور شد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴، برای سال آینده اعتبارات و تسهیلات ویژه ای برای اضافه کردن تعداد یکهزار دستگاه اتوبوس جدید در نظر گرفته شده است که امیدواریم این تعهد در زمان مقرر تحقق یافته و عملیاتی شود.

به گفته وی افزایش یکهزار دستگاه به ناوگان مسافری جاده ای کشور برای سال آینده از محل واردات و تولیدات داخلی خواهد بود.

خضری با اشاره به جابجایی ۶۰۰ میلیون تن انواع کالا توسط ناوگان حمل و نقل باری کشور، بر لزوم نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای سنگین و کامیون های باری فرسوده تاکید کرد و افزود: اکنون برای هر پنج دستگاه کامیون در کشور یک بار وجود دارد که به هیچ عنوان با استانداردهای جهانی سازگاری نیست و شرایط پیچیده ای را برای حوزه حمل و نقل بار ایجاد می کند.

وی افزایش نارضایتی بین رانندگان را از آثار همخوان نبودن بار و کامیون در کشور بیان و اضافه کرد: بر این اساس با اسقاط یک دستگاه کشنده، مجوز واردات یک دستگاه کشنده دیگر فراهم شده است و در همین راستا مساله بومی گرایی در استان ها نیز حذف شده و نباید این اتفاق بیفتد.

خضری آذربایجان شرقی را یکی از استان های بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه حمل و نقل جاده ای برشمرد و با بیان اینکه وجود ۱۴ هزار کیلومتر راه در این استان نشان دهنده چنین اهمیتی است، گفت: وجود ۲ مرز زمینی شامل گمرک جلفا و نوردوز ، وجود ۲۷ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل باری و مسافری و همچنین ۳۵ هزار نفر راننده، ایجاب می کند رسیدگی موثر و کافی به این حوزه صورت بگیرد.

وی هوشمند سازی جاده ها را یکی از اولویت های معاونت حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور دانست و یادآور شد: آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از حجم بالای ناوگان و راننده و راه های اصلی و روستایی باید در این رابطه پیشتاز باشد.

خضری جابجایی ۲۵ میلیون تن انواع کالا در اذربایجان شقی را مزیتی بسیار بزرگ و مهم برشمرد که این عملیات با شیوه های سنتی قابل ادامه نیست و باید از روش های نوین همچون هوشمندسازی جاده ها استفاده شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم انتخاب مدیرکل جدید استان از درون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: این اقدام می تواند انگیزه بخش سایر کارکنان باشد و ما از چنین انتصابی حمایت کامل می کنیم.

ظفر محمدی با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی در بخش های مختلف به خصوص حوزه راهداری، خواستار همکاری و تعامل نزدیک مدیرکل جدید با بخش خصوصی و پیمانکاران شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از خدمات ۶.۵ ساله اروجعلی علیزاده قدردانی و غلامرضا رسول زاده به عنوان مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی معرفی شد.