شناسهٔ خبر: 71737274 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

لزوم طراحی مدارس با رویکردی متناسب با هویت ایرانی و اسلامی

نماینده اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: دفتر فنی نوسازی و مشاوران طراحی مدارس در تلاش هستند تا مدارس را با رویکردی متناسب با هویت ایرانی و اسلامی طراحی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر ناطق‌پور امروز _پنجشنبه شانزدهم اسفند_ در نشست «شهر آزمون» با محوریت برنامه جامع شهر اصفهان اظهار کرد: در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکید بر ساخت مدارس بزرگ مقیاس، طرح‌های جدیدی برای طراحی مدارس در نظر گرفته شده است که علاوه بر جنبه‌های آموزشی، به تعامل با محله و جامعه نیز توجه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: این طرح‌ها با رویکرد «مدرسه کانون پیشرفت و تربیت محله» در دستور کار قرار گرفته است و هدف آن‌ها ایجاد فضاهایی است که پس از ساعات آموزشی، همچنان با محله‌ها و جامعه در ارتباط باشند.

نماینده اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: یکی از پیشنهادهای مطرح شده، باز بودن مدارس از صبح تا ۱۲ شب است؛ به این ترتیب، مدارس نه‌تنها در طول ساعات آموزشی، بلکه پس از آن نیز به‌عنوان مراکز اجتماعی و فرهنگی فعالیت خواهند داشت.

ناطق‌پور بیان کرد: این فضاها شامل سالن‌های ورزشی، کتابخانه، آمفی‌تئاتر و دیگر امکانات جنبی است که می‌تواند به تقویت تعاملات محلی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش طراحی نما و منظر مدارس نیز، توجه ویژه‌ای به معماری ایرانی شده است؛ دفتر فنی نوسازی و مشاوران طراحی مدارس در تلاش هستند تا مدارس را با رویکردی متناسب با هویت ایرانی و اسلامی طراحی کنند؛ به‌طور خاص مدارس با رعایت استانداردهای جهانی در مساحت هشت متر مربع برای هر دانش‌آموز، طراحی می‌شود، با این حال به‌دلیل محدودیت‌های مالی اولویت اصلی بر بازسازی مدارس فرسوده و جلوگیری از بحران‌های ناشی از پدیده فرونشست است.

نماینده اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: تاکنون ۲۰۰ مدرسه تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته‌اند و در سال‌های گذشته نیز ۴۲ مدرسه تخلیه و دانش‌آموزان به مدارس دیگر منتقل شده‌اند.

ناطق‌پور ادامه داد: پیشنهادهایی نیز برای ارتقای زیرساخت‌های آموزشی در توسعه شهری مطرح شده است؛ یکی از این پیشنهادات استفاده از ظرفیت ماده ۱۸ قانون شورای آموزش و پرورش است که به انبوه‌سازی فضاهای آموزشی می‌پردازد، همچنین تاکید بر تخصیص فضای آموزشی در ضوابط جدید ساخت‌وسازها در دستور کار قرار دارد، به‌عنوان مثال پروژه بازسازی مدرسه علویان که یکی از نمونه‌های برجسته این رویکرد است، در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: طرح‌ها و پیشنهادهای جدید برای طراحی و بازسازی مدارس، به‌ویژه در مناطق نیازمند، به‌دنبال ایجاد فضاهایی هستند که هم‌زمان با تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی، به رشد و توسعه آموزش در کشور کمک کند.