به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، پنجشنبه ۱۶ اسفندماه، در پنجمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در حسینیه دفتر نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، به چهارمین آیه از آیات زندگی با آیهها، آیه ۱۰۳ سوره آلعمران پرداخت و اظهار داشت: در این آیه دستور به وفاق، وحدت و اتحاد آمده است؛ البته این اتحاد و وحدت باید با ملاک و معیار مناسب همراه باشد.
وی افزود: باید توجه داشته باشیم که انسانها بهطور طبیعی در بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلاف ناشی از استقلال نظر و عقیده است، اما این اختلافات در عرصه اجتماعی و فردی باید بهگونهای مدیریت شود که منجر به امنیت و اتحاد در جامعه گردد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به وجود جریانهای سیاسی مختلف در جامعه، بیان کرد: گاه این نظریات سیاسی از یک مبدأ مشخص و معتبر نشأت میگیرد، اما گاهی نیز از توهمات و خیالات افراد سرچشمه میگیرد.
وی گفت: گاهی اندیشه سیاسی و اجتماعی انسان بر اساس دین و قرآن شکل میگیرد. در این صورت، اندیشه افراد قداست دارد چون بر اساس معارف دینی است، به همین دلیل آنها در برابر این عقاید ایستادگی و مقاومت میکنند.
وی ادامه داد: اما اگر این اندیشهها بر اساس مبانی دینی نباشد، میتواند باعث ایجاد اختلاف و از بین رفتن امنیت ملی جامعه شود؛ نمونه این نوع اختلافات را میتوان در میان قبایل اعراب پیش از اسلام مشاهده کرد.
عضو عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به آیهای از قرآن کریم اشاره کرد: در آن آمده است: «إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ...»، که در آن به این نکته اشاره شده است که پیش از اسلام، میان مردم دشمنی بود، اما اسلام بین قلبهای آنها محبت ایجاد کرد و آنها را به برادری رساند، در حالی که پیش از آن در پرتگاه آتش قرار داشتند.
وی یادآور شد: قرآن در ادامه این آیه میفرماید: 'وَاعْتَصِمُوا بِحبلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...'، یعنی با وحدت دینی که اسلام به میان شما آورده است، شما به برادری و محبت رسیدید، اما اختلافنظر و سلیقه همچنان میان شما وجود دارد. بنابراین، باید به ریسمان دین چنگ بزنید که عامل مشترک میان شماست.
وی با اشاره به آیه ۱۰۱ سوره آلعمران افزود: «وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَی عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»، اظهار داشت: در این آیه دو دستور آمده است؛ یکی چنگ زدن به ریسمان الهی و دیگری عدم پراکندگی و تفرقه، یعنی تنها زمانی میتوانید وحدت داشته باشید که به ریسمان دین متصل شوید.
امامجمعه مشهد مقدس تأکید کرد: منظور از چنگ زدن به ریسمان الهی، تمسک به پیامبر (ص) و قرآن است. در این آیه، هویت رسالتی پیامبر اکرم (ص) مورد نظر است که پس از رحلت ایشان در اهلبیت (ع) و مقام امامت ادامه یافته است.
وی به روایتی از امام باقر (ع) اشاره کرد و یادآور شد: امام باقر (ع) فرمودند: 《حبلالله ما اهلبیت (ع) هستیم》 و همچنین در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است که 'هرکس قرآن را در کنار اهلبیت (ع) در بین شما گذاشتهایم، باید به این پرچم هدایت چنگ بزند.'
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تمسک به قرآن و اهلبیت (ع) میتواند منجر به وحدت جامعه شود، خاطرنشان کرد: حتی در زمانی که پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) در میان ما نیستند، همچنان باید به حجت امام معصوم (ع) تمسک جوییم تا به وحدت برسیم.
وی تأکید کرد: اگر میخواهیم در جامعهمان به وحدت و وفاق دست یابیم، باید در سایه تمسک به حبلالله حرکت کنیم؛ زیرا خداوند در این آیه دستور میدهد که با تمسک به حبلالله به وحدت و امنیت برسید.
آیت الله علمالهدی اظهار داشت: "اگر وحدت در پرتو حبلالله شکل گیرد، جامعه موفق خواهد بود، اما اگر در این وحدت ریسمان الهی وجود نداشته باشد، نتیجه آن فساد و جنایت خواهد بود؛ امروز شاهد این هستیم که اسرائیل و آمریکا با همدستی، جنایاتی مانند کشتار ۵۰ هزار زن و کودک را انجام میدهند، که نتیجه وحدت نادرست آنهاست.