شناسهٔ خبر: 71735664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وحدت حقیقی در پرتو ولایت و تمسک به اهل‌بیت ممکن است

مشهد - نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت وحدت در جامعه اسلامی گفت: تمسک به «حبل‌الله» که شامل قرآن، پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) است، تنها راه رسیدن به وفاق، امنیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در پنجمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان امسال که به میزبانی حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: چهارمین آیه از آیات زندگی با آیه‌ها، آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل‌عمران است، در این آیه دستور به وفاق، وحدت و اتحاد بیان شده است؛ البته اتحاد و وحدتی که با ملاک و معیار همراه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: باید دقت داشته باشیم که به‌طور طبیعی انسان‌ها با یکدیگر اختلاف دارند که از استقلال نظر و عقیده نشأت می‌گیرد، اما این اختلاف در عرصه زندگی اجتماعی و فردی باید مدیریت شود تا زندگی اجتماعی و فردی با امنیت و اتحاد همراه باشد.

وی با بیان اینکه در جامعه جریان‌های سیاسی مختلفی وجود دارد، بیان کرد: گاهی این نظریات سیاسی از یک مبدایی سرچشمه گرفته است و گاهی این نظریات سیاسی از توهمات و خیالات افراد ناشی می‌شود.

علم الهدی با بیان اینکه گاهی مبدأ اندیشه سیاسی و اجتماعی انسان دین و قرآن است، ابراز کرد: در این موارد اندیشه افراد قداست نیز دارد چون بر اساس معارف و مبانی دینی اوست، لذا بر این عقیده و نظر ایستادگی و مقاومت می‌کند؛ اما گاهی اندیشه افراد بر اساس مبانی دینی و قرآنی نیست که باعث ایجاد اختلاف و از بین رفتن امنیت ملی جامعه می‌شود که می‌توان این‌گونه اختلافات را در بین قبایل اعراب پیش از اسلام مشاهده کرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: قرآن می‌فرماید «إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ…»، شما پیش از آنکه اسلام بیاورید با یکدیگر دشمنی داشتید، اسلام آمد و بین قلب‌های شما دوستی و مودت ایجاد کرد، شما با نعمت دین با یکدیگر برادر شدید، شما در یک پرتگاهی از آتش قرار داشتید.

تمسک به «حبل‌الله»، راه وحدت و امنیت در جامعه اسلامی

وی اضافه کرد: قرآن در ابتدای این آیه شریفه می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحبل‌الله جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا…»، با وحدت دینی که بین شما به وجود آمد، شما به برادری و عشق به یکدیگر رسیدید، بااین‌وجود اختلاف‌سلیقه و نظر همچنان بین شما وجود دارد، پس به ریسمان دین چنگ بیندازید که عامل مشترک بین شماست.

علم‌الهدی با اشاره به آیه ۱۰۱ سوره مبارکه آل‌عمران «وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَی عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»؛ «و چگونه کفر می‌ورزید درحالی‌که آیات خدا بر شما خوانده می‌شود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر کس به خدا تمسک جوید، قطعاً به راه راست هدایت شده است».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اعتصام به خدا، اعتصام به پیامبر (ص) و قرآن است، لذا شما باید با چنگ زدن به ریسمان الهی به یک نقطه واحد برسید، ابراز کرد: در این آیات دو دستور وجود دارد، نخست چنگ زدن به ریسمان الهی و دوم پراکنده نشدن است؛ یعنی شما وقتی می‌توانید وحدت داشته باشید که به «وَاعْتَصِمُوا بِحبل‌الله» برسید.

وی اظهار کرد: سؤالی که مطرح می‌شود این هست که در این آیه منظور هویت شخصی پیامبر (ص) و یا هویت رسالت ایشان منظور است؟ باید دقت داشت که هویت رسالتی پیامبر اکرم (ص) مطرح است که بعد از رحلت ایشان در اهل‌بیت (ع) و مقام امامت تداوم پیدا کرد.

وحدت حقیقی در پرتو ولایت و تمسک به اهل‌بیت ممکن است

علم الهدی به روایت امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند که حبل‌الله ما اهل‌بیت (ع) هستیم، یک روایت نیز از پیامبر اکرم (ص) در تفسیر البرهان جلد دوم، صفحه ۸۶، حدیث پنجم نقل شده است که پیامبر فرمودند «هرکس امروز اینجا نشسته از انس و جن و حاضر است، آنکه امروز اینجاست به کسی که نیست برساند، من بین شما قرآن را گذاشتم، در قرآن روشنگری، هدایت، بیان حقایق و بیان تکالیف و واجبات شماست، هرچه خدا بر شما واجب کرده در قرآن بیان شده است، قرآن حجت خدا بر شماست و در بین شما در کنار قرآن یک پرچم بزرگی جا گذاشتیم، کسی که پرچم دین و روشنگر هدایت است، او علی بن ابی‌طالب است و حبل‌الله هست؛ هرکس امروز و بعد از امروز علی را دوست داشته باشد و ولایت او را بپذیرد، به عهدی که خدا با او بسته وفا کرده است و هرکس دشمنی کند و بغض به علی نشان بدهد روز قیامت می‌آید درحالی‌که کور و کر است و هیچ حجتی هم نزد خداوند ندارد».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه ما باید با تمسک به حبل‌الله به وحدت برسیم که منظور از آن قرآن، پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) است، خاطرنشان کرد: امروز که ما به اهل‌بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) در میان ما نیستند، تکلیف ما چیست؟ آیا این آیه مشمول ما هم می‌شود یا خیر؟ باید دقت کنیم که ما تابع قرآن هستیم و امروز با تمسک به حجت امام معصوم (ع)، تمسک به حبل‌الله داریم و می‌توانیم به وحدت برسیم.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم در جامعه خودمان به دنبال وحدت و وفاق هستیم، بایستی در سایه تمسک حبل‌الله قرار بگیریم، تأکید کرد: خداوند متعال در این آیه به جامعه دستور تمسک به حبل‌الله می‌دهد، این آیه اجتماعی است که بیان می‌کند با تمسک به حبل‌الله به وحدت و وفاق دست پیدا کنید تا در امنیت و آرامش قرار بگیرد.

علم‌الهدی گفت: اگر بنا شد در میان وحدت حبل‌الله بود، انسان و جامعه موفق خواهد بود اما اگر در وسط وحدت حبل‌الله نبود، حاصل این وحدت فساد و جنایت می‌شود؛ امروز علت اینکه اسرائیل می‌آید ۵۰ هزار زن و کودک را می‌کشد، به خاطر وحدتی است که بین اسرائیل و آمریکا برای براندازی اسلام ایجاد شده است.