به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا محمدعلی دهقان دهنوی روز پنجشنبه در همایش ملی برند و نخستین جایزه ویژند که در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد، از ایده خراسان رضوی برای شناسایی نشان های برتر تجاری قدردانی کرد و افزود: از درخواست استاندار خراسان رضوی استقبال میکنیم و دبیرخانه دائمی این همایش در خراسان رضوی باقی میماند ولی باید خراسان رضوی کانون برندینگ شود و محدود به یک جشنواره و همایش سالانه نشود.
وی با تاکید بر اینکه مشهد باید مرکزیت علمی برندسازی را بر عهده بگیرد و خراسان رضوی مرکز شتاب دهنده برندینگ شود و به کانون ترویج برند در کشور تبدیل شود، افزود: می توان کمیسیون ملی برند را در صورت آماده شدن زیرساختها به خراسان رضوی منتقل کرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم و کارها را به آنها بسپاریم.
دهقان دهنوی درباره انتقال کمیسیون ملی برند از معاونت توسعه بازرگانی وزارت صمت به سازمان توسعه تجارت توضیح داد: راهبرد ما ما معرفی صنعت کشور به دنیاست.
وی افزود: با وجود توسعه صنعتی کشور برندهای ایرانی هنوز در سطح منطقه و جهان شناخته نشدهاند و فاصله زیادی با شرایط ایدهآل داریم.
رئیس سازمان توسعه تجارت با طرح این پرسش که آیا می توانیم ۲۰ برند ایرانی را در دنیا معرفی کنیم که محصولاتشان در فروشگاههای مهم دنیا عرضه می شود، افزود: باید در حوزه صادرات، نحوه حضور در بازارهای هدف را تغییر دهیم.
دهقان دهنوی ادامه داد: صادرات صرفا فروش محصول نیست، صادرات وقتی موجب ایجاد ارزش افزوده در کشور میشود که بتوانیم محصولات خود را به مصرف کننده نهایی در بازار هدف عرضه کنیم.
وی با یادآوری اینکه صنعت غذایی در ایران به نوآوریهای مهمی دست یافته است، از اینکه محصولات ایرانی در فروشگاههای جهان قابل دسترسی نیستند، انتقاد کرد و افزود: باید محصولات ایرانی با بستهبندی خودمان در فروشگاههای بزرگ دنیا عرضه شود نه اینکه به صورت گونی و فله صادر شود.
معاون وزیر صمت ارائه محصول منطبق با ذائقه مصرف کننده را مهم دانست و پرسید: الان چند شرکت مشاوره علمی داریم که اگر تولیدکنندهای خواسته باشد متناسب با سلایق مشتریان بازارهای هدف را بسنجد، در این خصوص پژوهش کرده باشند؟
دهقان دهنوی بر توجه به حوزه تبلیغات بینالمللی و هویت سازی تاکید کرد و افزود: باید نگاهمان به هویت سازی به خارج از مرزها دوخته شود.
وی افزود: در همایش سال آینده معیار انتخاب برندگان باید این باشد که در بازارهای بینالمللی هدف شناخته شده باشند.
دهقان دهنوی با بیان اینکه بضاعت بودجهای ما چندان بالا نیست، بر استفاده از ابزارهایی چون مشوقهای صادراتی برای حضور در نمایشگاههای خارجی برای برندهای منتخب برتر تاکید کرد.
وی تاکید کرد: دنیا در حال تغییر و دگرگونی است و باید به هوش مصنوعی توجه ویژه کنیم بسیاری از اقداماتی که در حوزه برندینگ به صورت سنتی انجام میدهیم به زودی تغییر خواهد کرد.
حمایت از برندهای برتر ایرانی در دستور کار دولت لست
محمدصادق مفتح جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی نیز در این رویداد گفت: برند ملی باعث افتخار کشور است و هر زمانی محصول ایرانی در دنیا عرضه شود، کل هویت ایرانی را نمایندگی میکند؛ وقتی در فروشگاههای دنیا برند ایرانی می بینیم احساس غرور ملی میکنیم.
وی افزود: اهمیت ایجاد مسابقه برای برندسازی کمتر از توسعه تولید نیست، در دولت حمایت از برندهای ایرانی در دستور کار است.
مفتح با بیان اینکه بحث میزان فروش و رضایتمندی خریدار از مؤلفههای تقویتکننده برند است، ادامه داد: یکی از آفتهای برند قیمتگذاری است و وقتی قیمتگذاری می کنیم ارزش آن را تعیین میکنیم و بازار رقابت را از تولید میگیریم و دیگر تولیدکننده دنبال تغییر کیفیت و ارتقای بستهبندی نیست.
وی افزود: به اعتقاد من قیمتگذاری، ضد منافع مصرفکننده است و باید برندها رقابت کنند که نتیجه این مسابقه به سود مصرفکننده و ارتقای هویت ملی در صادرات میانجامد.
ماموریت همایش و جایزه ویژند ایران
به گزارش ایرنا، نخستین دوره همایش ملی برند، روز پنجشنبه با حضور فعالان اقتصادی و صادرکنندگان مطرح در تهران برگزار و از تعدادی از بنگاههای موفق در حوزه برندسازیرقدردانی شد.
حمایت از برندهای ملی و منطقه ای برای حضور پررنگ آنان به عنوان نمایندگان کشور در بازارهای جهانی، شناسایی و پایش سالانه برندها، معرفی برندهای برتر و تقدیر از آنها، آموزش و افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان برای شناسایی هر چه بیشتر برندهای برتر از اهدافداین رویداد ملی عنوان شده است.