به گزارش ایرنا- کیامسی ایگل، نخستین خودروی ملی کرمان موتور، بر پایه پلتفرم داخلیسازی شده PS۱ توسعه یافته و با بیش از ۸۰ درصد داخلیسازی به بازار ایران عرضه شده است. این خودرو، نسخه بهبود یافته و بومیشده جک J۴؛ سدانی که طی سالهای اخیر یکی از پرفروشترین خودروهای بازار ایران است. کیامسی ایگل با فیسلیفت جدید، امکانات ارتقا یافته و تجهیزات رفاهی و ایمنی بهتر در سال ۱۴۰۳ به سبد محصولات کرمان موتور اضافه شد.
استقبال از جک J۴ به دلیل استهلاک فنی پایین و ایمنی بالاتر نسبت به رقبا، زمینه را برای عرضه نسخه داخلی شده آن با نام کیامسی ایگل فراهم کرد. حالا این سدان اقتصادی، با سطح داخلیسازی بالا، راهی بازار کشور شده است. علاوه بر مدل بنزینی، کرمان موتور نسخه تمام برقی کیامسی ایگل را نیز در برنامه تولید خود دارد، که میتواند یکی از نخستین خودروهای تمام برقی بومی ایران باشد.
مشخصات فنی کیامسی ایگل
کیامسی ایگل از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر بهره میبرد که توانایی تولید ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میشود و وزن ۱۱۶۰ کیلوگرمی این سدان اقتصادی را به حرکت درمیآورد.
این ترکیب فنی، انتخابی ایدهآل برای مصارف خانوادگی محسوب میشود؛ چرا که علاوه بر استهلاک کم، هزینه نگهداری آن نسبت به پیشرانههای توربوشارژ پایینتر است. همچنین، مصرف سوخت ترکیبی کیامسی ایگل حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که در مقایسه با تولیدات داخلی، عددی قابل قبول محسوب میشود.
ایمنی و استحکام بدنه
یکی از نقاط قوت کیامسی ایگل، استحکام بالای بدنه آن است که در مقایسه با خودروهای مشابه داخلی، امتیاز بالاتری دارد. استفاده از ورقهای فولادی مستحکم و فناوری Hot Stamping (پرسکاری گرم) در ساخت قطعات ایمنی، مقاومت بدنه را افزایش داده و در تصادفات شدید، تأثیر چشمگیری در کاهش آسیبهای جانی خواهد داشت.
ایمنی خودروهای داخلی همواره یکی از مهمترین چالشهای صنعت خودروسازی کشور بوده و برخی محصولات به دلایل مختلف، مورد نقدهای جدی قرار گرفتهاند. اما کیامسی ایگل با به کارگیری استانداردهای ایمنی بالاتر، پاسخی به این دغدغهها ارائه کرده است.
داخلیسازی قطعات؛ گامی به سوی خودکفایی
داخلیسازی بیش از ۸۰ درصد قطعات این خودرو، نشان دهنده تلاش کرمان موتور برای کاهش وابستگی به واردات و میزان ارزبری است. این رویکرد نه تنها باعث کاهش هزینههای تولید، بلکه موجب افزایش کارایی زنجیره تأمین داخلی، کاهش هزینههای حملونقل و بهبود خدمات پس از فروش هم خواهد شد.
سیستم برقی، اجزای بدنه، پیشرانه و سیستم انتقال قدرت، از جمله بخشهایی هستند که در کیامسی ایگل از قطعات طراحی و تولیدشده توسط صنعت قطعهسازی ملی استفاده شده است.
کیامسی ایگل به عنوان یک خودروی ملی، گزینهای جذاب برای خریداران ایرانی است که علاوه بر امکانات رفاهی، از ایمنی بهبود یافته و مصرف سوخت اقتصادی بهره میبرد. این خودرو، با تأکید بر تولید داخلی، نقش مهمی در توسعه صنعت خودروسازی کشور ایفا میکند و میتواند آغازگر مسیری جدید در مسیر خودکفایی این صنعت باشد.