به گزارش خبرنگار ایرنا، حکمتالله هاشمی روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی نقش رسانه در بحران، افزود: شناخت رسانه از ماموریت های هلال احمر روند کار را تسهیل و اثرگذاری اقدامات را مضاعف میکند.
وی تصریح کرد: همه حوادث و سوانح به خودی خود آسیب نیست بلکه در این مواقع خارج شدن از تعادل آسیب زاست.
هاشمی اظهار داشت: ایران پر حادثهترین کشور از حیث وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی است و در حال حاضر به شمار ۴۰ حادثه ای که در کشور رخ می هد، حوادث نوظهور نیز افزوده میشود.
وی تصریح کرد: ابعاد گسترده حوادث و بلایای طبیعی ایران بیانگر آن است که نیازمند یک وزارتخانه برای پاسخگویی در حوادث هستیم و این امر از عهده یک سازمان خارج است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر زنجان خاطرنشان کرد: بحران گریزی، بحران ستیزی و بحران پذیری سه رویکرد در مواقع بحران است.
هاشمی جمعیت هلال احمر را بخشی از مدیریت بحران دانست و تاکید کرد: مدیریت بحران نباید حتی ساعتی در سکون باشد بلکه افراد توانمند با بهترین تجهیزات و امکانات باید در آمادگی کامل برای مقابله با بحرانها باشند.
وی ادامه داد: بسیاری از مسائل باید در مجموعه مدیریت بحران با کارهای تیمی مورد توجه و عمل باشد تا اقدامات هلال احمر نیز به هنگام و موثر و در زمان طلایی انجام شود.
هاشمی افزود: طرح و الگویی را بر اساس تجربه میدانی تهیه کرده ایم تا در همه شهرستان های استان اجرا شود که این طرح نجات دهنده مردم و مسئولان و افزایش دهنده اعتماد عمومی و موجب حفظ سرمایه هاست.
وی با بیان اینکه رسانه ها در تبیین و اجرای اثربخش این الگو نقش بسیار مهمی دارند، گفت:تا زمانی که ادبیات مشترک در سوانح و حوادث نداشته باشیم موثر نخواهیم بود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر زنجان بر مدیریت واحد و یکپارچه در حوادث تأکید کرد و افزود: آسیب ها باید شناسایی شود و بر اساس نقش ها مطالبه گر باشیم.
وی با بیان اینکه هویت پایگاههای جاده ای نجات جان انسانهاست، خاطرنشان کرد: هلال احمر زنجان برای انجام مسوولیت خطیر خود در جاده ها و سرعت عمل در ماموریت ها نیازمند ۱۵ پایگاه جاده ای است.
هاشمی تاکید کرد: نبود درک مشترک بین دستگاه های همسو با هلال احمر برخی اقدامات را ناقص میگذارد.