به گزارش جامجمآنلاین از ایرنا، تعمیر آسانسور نصاب را در شیراز به کام مرگ کشاند، «اتصالی برق آسانسور موجب آتشسوزی یک مجتمع مسکونی در شیراز شد» این تیترها هر چند وقت یکبار در صدر اخبار حوادث فارس قرار میگیرند؛ حوادثی که به دلیل ایمنی نبودن برخی آسانسورها تیتر یک رسانههای استان فارس میشوند.
حوادث دلخراش آسانسور در شیراز
ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه صبح دوشنبه نهم خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که شهروندان در تماس تلفنی با سامانه ۱۲۵ از مشاهده آتش سوزی در یک ساختمان مسکونی در خیابان سبحانی، خبر دادند که ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی شیراز پس از دریافت اطلاعات از سوی شهروندان، آتش نشانان ایستگاههای ۵ و ۲ و گروه امداد و نجات را سریعا به سوی محل حادثه اعزام کرد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در آن زمان با اعلام اینکه ۳۰شهروند گرفتار در آتشسوزی ساختمان مسکونی خیابان سبحانی شیراز نجات یافتند، علت این حادثه را اتصالی برق کابین آسانسور این ساختمان ذکر کرد.
۹ شهریور سال ۱۴۰۲ هم طی تماس با سامانه ۱۲۵، ستاد فرماندهی آتش نشانی شیراز در جریان یک حادثه آتشسوزی قرار گرفت و بلافاصله آتش نشانان ایستگاهای ۲ و ۱۲ و ۵ را به همراه گروه امداد و نجات کوهستان به محل حادثه در خیابان ستارخان اعزام کرد.
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در پی این آتشسوزی اعلام کرد که سقوط وزنه تعادل آسانسور در این حادثه نصاب را به کام مرگ کشانده است.
اما بروز حوادث در آسانسورها محدود به این آتشسوزیها نمیشود بلکه روزانه اتفاقات دیگری مانند قطع برق در ساختمانها و یا از کار افتادن خود آسانسور نیز زمینهساز حوادثی ناگوار برای ساکنین و ترددکنندگان با این وسیله میشود.
چه کسی مسئول است؟
در این میان، اما پاسخ دادن به این پرسش که مسئولیت چنین فجایعی بر عهده چه کسی است از اهمیت بسیاری برخوردار است که مدیرکل استاندارد فارس در این باره گفت: وجود آسانسور برای تردد بین طبقات و حمل بار به یکی از نیازهای اساسی در زندگی آپارتماننشینی تبدیل شده با این حال در زمان استفاده از این وسیله کاربردی ممکن است حوادث مختلفی روی دهد که بسیار دردسرساز شود و هزینههای جبرانناپذیری هم به دنبال داشته باشد.
محمد مهدی رزمجو افزود: طبق قانون برای اطمینان بیشتر از ایمنی آسانسورهای مسکونی و عمومی باید سالانه تأییدیه گواهی ایمنی برای این وسیله صادر شود؛ در حقیقت مدیران و مالکان ساختمانها، مسئولیت ایمنسازی و اخذ تائیدیههای لازم برای سیستمها و تجهیزات ساختمان از جمله آسانسور را برعهده دارند.
او ادامه داد: اگر در آپارتمان اتفاقی برای آسانسور رخ دهد مسئولیت آن با مدیری است که توسط خود ساکنین برای اداره امور بخشهای مشترک ساختمان تعیین شده؛ در واقع در هنگام بروز حادثه مدیر ساختمان باید دیه کامل را پرداخت کند، این در حالیست که ۹۰ درصد مدیران مجتمعها از این موضوع بیاطلاع هستند.
مدیرکل استاندارد فارس اضافه کرد: مدیر ساختمان موظف است سرویسهای ماهانه و سالانه آسانسور را انجام دهد؛ البته گواهینامه و تائیدیههای ایمنی و عملکرد صادر شده توسط سازمان ملی استاندارد دارای اعتبار یکساله خواهند بود و پس از آن نیاز به بازرسی مجدد و اخذ تائیدیه سرویسهای ماهانه است، اگر این گواهینامه دریافت نشود بیمه برای پرداخت غرامت ایراد میگیرد؛ لذا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی در آسانسورهایی که فاقد تائیدیه ایمنی هستند، طبق ضوابط و الزامات مقررات ملی ساختمان، مسئولیت این حادثه بر عهده مدیر یا مالک ساختمان است.
لزوم اطلاعرسانی و آگاهسازی جامعه
رزمجو اطلاعرسانی و آگاهسازی جامعه برای آشنایی با این قوانین را ضروری دانست و گفت: طبق مقررات ملی ساختمان در ادارت دولتی و مراکز عمومی نیز مسئولیت اخذ گواهینامه سالانه و هر گونه اتفاقی که رخ دهد بهعهده مدیر آن مجموعه، کارفرما، مالک و بهرهبردار است بنابراین باید فرهنگسازی در این زمینه در دستورکار قرار بگیرد و این قوانین از طریق رسانهها به صورت مستمر اطلاعرسانی شود.
او که معتقد است گواهی ایمنی آسانسور منفعت بسیاری دارد، تعداد گواهینامه تأییدیه ایمنی آسانسور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون را سه هزار و ۵۷۵ گواهی دانست و افزود: پیش از صدور این گواهینامه شرکت بازرسی تمامی قطعات را کنترل میکند تا نصابی که آسانسور را ماهانه تعمیر میکند نتواند تخلفی انجام دهد.
∎