شناسهٔ خبر: 71726170 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

با تکیه بر بلواسکای

اپلیکیشن «فلشز»؛ اینستاگرامی بدون متا و تبلیغات

با رشد سریع کاربران بلواسکای، فلشز نیز پتانسیل بالایی برای جذب کاربران جدید دارد. بلواسکای در نوامبر ۲۰۲۴ به ۲۰ میلیون کاربر و در ژانویه ۲۰۲۵ به ۳۰ میلیون کاربر رسید که این رشد، احتمال موفقیت فلشز را نیز افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -
فلشز (Flashes) یک اپلیکیشن جدید مبتنی بر بلواسکای (Bluesky) است که جایگزینی برای اینستاگرام محسوب می‌شود.

به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، این اپلیکیشن در ۲۴ فوریه برای آیفون عرضه شد و پس از چندین به‌روزرسانی، اکنون تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهد. برخلاف اینستاگرام، فلشز فاقد استوری، پیام‌های دایرکت و بخش خرید است و تمرکز اصلی آن بر اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوهاست.

فلشز تجربه‌ای مشابه اینستاگرام (در روزهای ابتدایی‌اش) ارائه می‌دهد، اما با ویژگی‌های خاص بلواسکای مانند فیدهای سفارشی به‌جای الگوریتم‌های متا. کاربران می‌توانند با حساب بلواسکای خود وارد شوند یا حساب جدیدی مخصوص این اپلیکیشن بسازند. پست‌های تصویری و ویدئویی در فلشز به‌طور هم‌زمان در فید بلواسکای نیز نمایش داده می‌شوند.

این اپلیکیشن شامل چندین تب (برگه) اصلی است:

    تب خانه: برای مشاهده فیدهای سفارشی
    تب جستجو: برای یافتن پست‌ها و مشاهده ترندها
    تب ایجاد پست: برای اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئوها
    تب نوتیفیکیشن‌ها: که اعلان‌های بلواسکای را نمایش می‌دهد
    تب پروفایل: برای مشاهده و مدیریت حساب کاربری
 

فلشز برخی فیلترهای تصویری در اختیار قرار داده است، اما گزینه‌های سفارشی‌سازی آن محدود است. یکی از نقاط ضعف آن دریافت دوگانه اعلان‌ها در صورت استفاده هم‌زمان از بلواسکای و فلشز است. همچنین، حذف حساب در یکی از این اپ‌ها، حساب شما را از هر دو حذف می‌کند.

هدف اصلی بلواسکای با پروتکل AT ایجاد یک پلتفرم اجتماعی سفارشی و پرتبال است که کاربران را به یک پلتفرم خاص محدود نکند. این هدف مشابه تلاش‌های ماستودون و تردز با ActivityPub است. با رشد سریع کاربران بلواسکای، فلشز نیز پتانسیل بالایی برای جذب کاربران جدید دارد. بلواسکای در نوامبر ۲۰۲۴ به ۲۰ میلیون کاربر و در ژانویه ۲۰۲۵ به ۳۰ میلیون کاربر رسید که این رشد، احتمال موفقیت فلشز را نیز افزایش می‌دهد.