به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، خداوند متعال دین اسلام را برای هدایت انسانها فرستاده و هر آنچه را برای رسیدن به بالاترین قله فضیلت بدان نیازمندند برایشان تبیین فرموده است. در طرح ملی زندگی با آیه، هر روز ماه مبارک رمضان، مهمان یک آیه از آیات کلام وحی خواهیم بود. تفسیر و تلاش برای فهم قرآن کریم از زمان پیامبر اعظم (ص) تا به امروز ادامه داشته است و جاودانگی قرآن سبب میشود تا تفسیر آن کتاب در هر عصر و زمانی ادامه یابد؛ چرا که آیات قرآن، مهمترین و نخستین منبع برای فهم دین به شمار میروند.
بنابر روایت خبرگزاری مهر، مهمترین ویژگی تفسیری که در ادامه، آن را مشاهده میکنید، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است: «هُدیً لِلنَّاسِ».در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پارهای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمیشود؛ بلکه آنها درآمدی برای تبیین ابعاد هدایتی کلام خداوند قرار داده شده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق میدهد.
طرح زندگی با آیهها درصدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» به صورت تفصیلی و تصویری با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم، تفسیر این آیات مبارکه را تقدیم نگاه مخاطبان میکند.
سوره آل عمران آیه ۹۲
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّیٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ
هرگز به [حقیقتِ] نیکی [به طور کامل] نمیرسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید؛ و آنچه از هر چیزی انفاق میکنید [خوب یا بد، کم یا زیاد، به اخلاص یا ریا] یقیناً خدا به آن داناست.
نکتهها
«بِرّ» به خیر و برکت گسترده و زمینی که برای کشت و زراعت و یا سکونت مهیّاست، گفته میشود. به گندم- که غذای عموم انسانها و انواع حیوانات است- «بُرّ» گفته میشود.
با توجّه به اشتقاق لغوی «برّ» که به معنای توسعه در خیر است؛ در قرآن، ایمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفای به عهد، از نمونههای بِرّ معرفی شدهاند. «لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی
الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»
در قرآن همگان توصیه شدهاند که در انجام «برّ» همدیگر را یاری کنند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» و در این آیه نیز میفرماید که شما هرگز به این گوهر گرانبها نمیرسید، مگر آنکه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست میدارید، انفاق کنید.
نمونههایی از انفاق مؤمنان
۱. ابوطلحه انصاری، بیشترین درختان خرما را در مدینه داشت و باغ او محبوبترین اموالش بود. این باغ که روبروی مسجد پیامبر صلیالله علیه و آله واقع شده بود، آب زلالی داشت. رسولخدا صلیالله علیه و آله گاه و بیگاه وارد آن باغ میشد و از چشمهی آن مینوشید. این باغِ زیبا و عالی، درآمد کلانی داشت که مردم از آن سخن میگفتند. وقتی آیه نازل شد که «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی …» او خدمت پیامبر رسید و عرض کرد: محبوبترین چیزها نزد من این باغ است، میخواهم آن را در راه خدا انفاق کنم. پیامبر صلیالله علیه و آله فرمود: تجارت خوبی است، آفرین بر تو، ولی پیشنهاد من آن است که این باغ را به فقرای فامیل و بستگان خویش دهی. او قبول کرد وباغ را بین آنان تقسیم کرد. «۳»
۲. چند نفر مهمان ابوذر شدند، ابوذر گفت: چون من گرفتاری دارم، شما خودتان یکی از شتران مرا نحر و غذا تهیه کنید. آنها شتر لاغری را انتخاب کردند. ابوذر ناراحت شد و پرسید: چرا شتر فربه و چاق را نیاوردید؟ گفتند: آن را برای نیاز آینده تو گذاشتیم. ابوذر فرمود: روز نیاز من روز قبر من است.
۳. وقتی فاطمه زهرا علیها السلام را در شب عروسی به خانه شوهر میبردند، فقیری از حضرت پیراهن کهنهای درخواست کرد. فاطمه زهرا علیها السلام به یاد این آیه «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ …» افتاد و همان پیراهن عروسیش را به او بخشید.
۴. عبداللّهبن جعفر، غلام سیاهی را دید که در باغی کارگری میکند، به وقت غذا سگی وارد باغ شد و در برابر غلام نشست. غلام لقمهای به او داد، باز سگ با نگاه خود تقاضای غذا کرد، غلام غذای خود را لقمه لقمه به او داد تا تمام شد. از او پرسید: خودت چه میخوری؟
گفت: من امروز سهمی ندارم. پرسید: چرا این کار را کردی؟ گفت: این سگ از راه دور آمده و گرسنه بود. عبداللّه از فتوّت این غلام تعجّب کرد. آن باغ و غلام را خرید، غلام را آزاد کرد و باغ را به او بخشید.
در احادیث درباره این آیه میخوانیم: راه رسیدن به برّ، کمک به والدین قبل از درخواست آنان است، گرچه بینیاز باشند.
امام صادق علیه السلام به شاگرد خود مفضل بن عمر فرمود: از پدرم شنیدم که میفرمود: کسی که سال بر او بگذرد و از مال خود، کم یا زیاد حق ما را ندهند، خداوند روز قیامت به او نظر نمیکند، مگر آنکه او را ببخشد.
ای مفضل! این تکلیفی است که خداوند آن را بر شیعیان لازم کرده آنجا که در کتاب خود میفرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ …» پس ما برّ و تقوا و راه هدایت هستیم.
پیامها
۱- یگانه راه رسیدن به مقام نیکوکاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ …»
۲- در مکتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدایی نیست، بلکه رشد انفاق کننده نیز مطرح است. دل کندن از محبوبهای خیالی و شکوفاشدن روح سخاوت، از مهمترین آثار انفاق برای انفاق کننده است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»
۳- دلبستگی به دنیا سبب محروم شدن از رسیدن به مقام برّ است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»
۴- سعادتِ فرد در سایه نگاه اجتماعی و کریمانه اوست. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا»
۵- بهترین چیز دوست داشتنی برای انسان «جان» است. پس شهدایی که جان
خود را در راه خدا میدهند، به بالاترین مقام بِرّ میرسند. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»
۶- آنچه را که خود دوست میداری انفاق کن، نه آنچه را که بینوایان دوست میدارند. زیرا ممکن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشیای ناچیز نیز راضی باشند. «مِمَّا تُحِبُّونَ»، نه «ممّا یحبّون»
۷- انسانی که تربیت الهی یافته، اسیر مال و ثروت نیست، بلکه حاکم بر آنهاست. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»
۸- در انفاق، اصل کیفیّت است، نه کمیّت. «مِمَّا تُحِبُّونَ»
۹- اسلام، مکتب انسان دوستی است نه مال دوستی. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»
۱۰- در انفاق نه افراط و نه تفریط، تنها بخشی از آنچه را دوست داری، انفاق کن. «مِمَّا تُحِبُّونَ» «من» بیانگر تبعیض است.
۱۱- محبّت به مال در نهاد هر انسانی هست: «مِمَّا تُحِبُّونَ» آنچه خطرناک است، شدّت محبّت است که مانع انفاق شود. «وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ»
۱۲- مهم انفاق است حتّی اگر اندک باشد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ» آری یک برگ زرد روی آب، میتواند کشتی صدها مورچه شود.
۱۳- حال که خداوند انفاق ما را میبیند، چرا در کمّ و کیف آن کوتاهی کنیم؟ بیایید بهترینها را انفاق کنیم. «فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ»