شناسهٔ خبر: 71725132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشجو گزارش می‌دهد؛

تبدیل شدن یک پروژه شهری به مطالبه مردمی/قطار شهری کرمانشاه همچنان در مسیر بهره‌برداری است

با وجود گذشت سال‌ها از آغاز ساخت پروژه قطار شهری کرمانشاه همچنان مردم این کلانشهر در انتظار افتتاح آن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حانیه مرادی‌فر: پروژه قطار شهری کرمانشاه یکی از مهم‌ترین طرح‌های حمل‌ونقل عمومی در این کلان‌شهر است که با هدف کاهش ترافیک و بهبود سیستم حمل‌ونقل شهری در دست اجرا قرار دارد.

مطالعات اولیه برای احداث سیستم حمل‌ونقل ریلی در کرمانشاه به سال ۱۳۵۴ بازمی‌گردد. با این حال، عملیات اجرایی پروژه در سال ۱۳۸۶ آغاز شد. 

در ابتدا، این پروژه به صورت منوریل طراحی شده بود و قراردادی با شرکت ایران‌خودرو با اعتبار اولیه ۱۱۴ میلیارد تومان منعقد شد. با گذشت زمان و بررسی‌های بیشتر، در سال ۱۳۹۳ تصمیم بر آن شد که پروژه به قطار شهری (مترو) تغییر یابد

این پروژه شامل یک خط به طول ۱۲٫۹ کیلومتر است که از میدان معلم (مسکن) در شمال شهر آغاز و تا میدان فردوسی در جنوب شهر امتداد می‌یابد؛ این خط دارای ۱۳ ایستگاه است که ۷٫۱ کیلومتر از مسیر به صورت روگذر و مابقی به صورت زیرگذر طراحی شده است. 

طبق وعده‌ها، در زمان بهره‌برداری، امکان استفاده از ۲۰ رام قطار فراهم خواهد شد که هر رام شامل چهار واگن با ظرفیت ۲۰۰ نفر است. 

در حال حاضر، دو ایستگاه زیرزمینی در حال ساخت است. همچنین، عملیات حفر تونل در بخش زیرزمینی پروژه تا حوالی مسجد جامع کرمانشاه پیشرفت داشته است. 

تبدیل شدن یک پروژه شهری به مطالبه مردمی/قطار شهری کرمانشاه همچنان در مسیر بهره‌برداری است

پروژهٔ قطار شهری کرمانشاه با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده که از جمله می‌توان به تغییر در روند اجرای طرح، مشکلات مالی و موانع ساختاری اشاره کرد. این مسائل باعث طولانی شدن زمان اجرای پروژه و نارضایتی شهروندان شده است. 

برای افتتاح فاز نخست پروژه، اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است. همچنین، اعتبار کامل طرح تا میدان فردوسی ۸۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که این رقم با توجه به تورم سالیانه ممکن است تغییر کند.

 

لزوم تسریع در روند ساخت قطار شهری کرمانشاه 

منوچهر حبیبی، استاندار کرمانشاه، در خصوص پروژهٔ قطار شهری کرمانشاه در بازدیدی از این پروژه، بر اهمیت توسعهٔ حمل‌ونقل درون‌شهری تأکید کرده و خواستار شتاب‌بخشی در اجرای این طرح بزرگ شده است. 

حبیبی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی قطار شهری کرمانشاه در دو فاز در حال اجرا است، بیان کرد: فاز نخست شامل حدفاصل طاق‌بستان تا میدان آزادی به طول هفت کیلومتر است و با توجه به گزارش مدیران، ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی افزود: براساس قول شهردار کرمانشاه، مقرر شده که فاز نخست تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد؛ هرچند با توجه به طولانی شدن زمان ساخت این پروژه، این زمان نیز زیاد است، اما با توجه به شرایط موجود چاره‌ای وجود ندارد. 

استاندار کرمانشاه همچنین تأکید کرد که همهٔ دستگاه‌ها موظف به همکاری با این ابرپروژه هستند تا مشکلات و موانع موجود سریع‌تر برطرف شوند و پروژه با سرعت بیشتری پیش رود. 

تبدیل شدن یک پروژه شهری به مطالبه مردمی/قطار شهری کرمانشاه همچنان در مسیر بهره‌برداری است

وی به مشکل جابه‌جایی خط لولهٔ آب شرب در مسیر یکی از ایستگاه‌های فاز اول قطار شهری کرمانشاه گفت: موضوع جابه‌جایی خط انتقال آب باید به‌سرعت و با اولویت از طریق شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه پیگیری شود تا پروژه با سرعت بیشتری پیش رود. 

حبیبی همچنین با اشاره به نارضایتی شهروندان از طولانی شدن پروژهٔ قطار شهری کرمانشاه، خواستار افزایش تعداد پیمانکاران برای شتاب‌بخشی در روند پروژه شده و اظهار کرد: قطار شهری کرمانشاه به یک مطالبهٔ مردمی تبدیل شده و باید با شتاب بیشتری تکمیل شود. 

وی با اشاره به اهمیت پروژهٔ قطار شهری در بهبود وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری، تصریح کرد: این پروژه یکی از اولویت‌های اصلی استان است و باید با سرعت بیشتری تکمیل شود تا کرمانشاه از مشکلات حمل‌ونقل رهایی یابد. 

 

بخشی از پروژه قطار شهری با تعهدات دولت تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در خصوص این پروژه، اظهار کرد: پروژهٔ قطار شهری پس از سال‌ها وقفه، از سال ۱۴۰۱ با دریافت اعتبار دولتی به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان فعال شده و اکنون تمام کارگاه‌ها به صورت دو شیفت فعال هستند. 

وی ابراز امیدواری کرد که در صورت تحقق تعهدات دولت در زمینهٔ تأمین واگن و برق پروژه، تا پایان سال ۱۴۰۴ بخشی از قطار شهری به طول ۵٫۵ کیلومتر به بهره‌برداری برسد. 

تبدیل شدن یک پروژه شهری به مطالبه مردمی/قطار شهری کرمانشاه همچنان در مسیر بهره‌برداری است

همچنین نشستی با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه در تاریخ ۱۴ اسفندماه سال جاری برگزار شد که در آن وضعیت پیشرفت پروژهٔ قطار شهری مورد بررسی قرار گرفت. 

در این نشست، نوروزی تأکید کرد با همکاری و همیاری شورای اسلامی شهر، فاز نخست پروژه طبق برنامه پیشرفت قابل قبولی دارد و امیدوار است تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد. 

پروژهٔ قطار شهری کرمانشاه با وجود مشکلات و چالش‌های پیش‌رو، همچنان به عنوان یکی از اولویت‌های توسعه شهری در دست پیگیری است. تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی و کاهش ترافیک شهری داشته باشد.