شناسهٔ خبر: 71718356 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درباره نمایشگاه اخیر رضا یاراحمدی

بعد از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را برگزار کرد

یک مجسمه‌ساز درباره رضا یاراحمدی اینگونه می‌گوید: « یاراحمدی نقش بسزایی در شکل‌گیری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران داشت و مجسمه‌ساز مهمی به شمار می‌رود. او پس از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را در گالری سیحون گذاشت و در این نمایشگاه مجموعه‌ای از فیگورهای آدم‌های کشیده با پاهای کوتاه را به نمایش گذاشت که اتفاقاً نمایشگاه خوبی بود.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «آن درخت آشنا» عنوان نمایشگاه نقاشی و مجسمه رضا یاراحمدی است که این روزها در گالری سهراب برپاست؛ نمایشگاهی که در آن مجموعه‌ای از آثار دیده نشده این هنرمند فقید در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در همین راستا هنرمندانی که از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند، نکاتی را درباره یاراحمدی و هنر او بیان کرده‌اند.

رویکرد یاراحمدی به مجسمه‌سازی بسیار معاصر است

در ابتدا شاهین ترکمن (مدیر گالری سهراب) درباره این هنرمند فقید گفته است: رضا یاراحمدی هنرمند بسیار مهمی بود و در دوره‌ای که مجسمه‌سازان متریالی چون برنز، سنگ و چوب را دستمایه کارشان قرار می‌دادند او از آهن به عنوان متریال اصلی مجسمه‌هایش استفاده کرد.

او ادامه داد: رضا یاراحمدی جزو نخستین کسانی است که رویکردش نسبت به مجسمه‌سازی بسیار معاصر است و بعدها برخی در مجسمه‌سازی متاثر از او هستند. اما در زمان خودش اهمیت کارش آن گونه که بود، دانسته نشد. یاراحمدی در بسیاری از بینال‌های شهری حضور داشته و مجسمه‌های متعدد شهری ساخته که مهم‌ترین مجسمه شهری او فردوسی است.

ترکمن تصریح کرد: یاراحمدی خیلی تمایل داشت که در سال‌های آخر عمرش نقاشی‌هایش دیده شوند، از او مجموعه نقاشی، مجسمه، طراحی و طراحی‌هایی که برای ساخت مجسمه‌هایش کرده نیز به جا مانده، از این رو تصمیم گرفتیم که در نخستین نمایشگاهی که از آثار او برپا می‌کنیم تمرکزمان را روی نقاشی‌های او بگذاریم و در سال‌های پیشرو نمایشگاه‌های دیگری از آثار او برپا کنیم.

مدیر گالری سهراب ادامه داد: رضا یاراحمدی روح بسیار لطیفی داشت و این موضوع در شعرها و نقاشی‌هایش مشهود است. او نقاش طبیعت‌گرا بود. بیشتر او را با مجسمه‌هایش می‌شناسد اما او نقاش مهمی در تاریخ هنر ایران به شمار می‌رود و نقاشی‌های او در مقایسه با مجسمه‌هایش کمتر دیده شده‌اند.

بعد از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را برگزار کرد

نقاشی‌های رضا یار احمدی شگفت‌انگیز است

در ادامه توکا ملکی (پژوهشگر هنرهای تجسمی) درباره نمایشگاه «راز آن درخت آشنا» گفت: یاراحمدی در حجم، زبان و امضای شاخص خود را دارد به ویژه مجموعه درخت‌ها که به شدت رفتار طراحی در آن‌ها مشهود است ولی هیچ وقت تصور نمی‌کردم که نقاشی هم می‌کشیدند. تجربه نشان می‌دهد کسانی که در دو زمینه کار می‌کنند یک زمینه کاری‌شان تحت شعاع دیگری قرار می‌گیرد و ممکن است به قوت دیگری نباشد.

این پژوهشگر هنرهای تجسمی ادامه داد: نقاشی‌های رضا یاراحمدی شگفت‌انگیز هستند. برای آن که رفتارشان با خط قلم، بافت‌ها، تکسچر و به تصویر کشیدن طبیعت جذاب است. با تماشای نقاشی‌هایشان به شدت معلوم است که فضای نقاشی را می‌شناسند و با این که در برخی از آثارشان ردی از المان‌هایی که در ساخت مجسمه‌هایشان هم مثل اسب‌ها و درخت‌ها به چشم می‌خورد، ولی نقاشی‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و اتفاقاً نقاشی‌هایش بسیار قابل تامل هستند.

ملکی ادامه داد: اگر بدون آن تصویری که از رضا یاراحمدی مجسمه‌ساز در ذهن داریم به نقاشی‌هایش نگاه کنیم، با یک نقاش طبیعت‌پرداز روبرو می‌شویم که قلم بسیار استوار وقویی دارد.

بعد از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را برگزار کرد

مجسمه‌سازی برای یاراحمدی بسیار مهم بود

مرتضی اسدی (نقاش و هم دوره رضا یاراحمدی) هم گفت: مجسمه‌سازی برای یاراحمدی بسیار مهم بود. او به همراه تعدادی از مجسمه‌سازان تلاش کردند و بنیان انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران را گذاشتند اما در انجمن آن گونه که باید قدر او ندانستند و برخی با تنگ نظری زمینه جدایی او را از انجمن فراهم کردند.

او افزود: یاراحمدی چون تسلط خوبی به مرمت آثار داشت، مدتی مشغول مرمت نقش برجسته مجلس شورای ملی سابق بود و در مرمت بسیاری از بناهای مهم تهران نقش داشت. همه او را به عنوان مجسمه‌ساز می‌شناسند اما او اتفاقاً نقاشی را خیلی زودتر از مجسمه‌سازی شروع کرد و نمایشگاهی که از نقاشی‌های او در گالری سهراب برپا شده از جمله نمایشگاه‌های مهم این روزهاست.

اسدی ادامه داد: با این که یاراحمدی در مجسمه‌سازی از آهن استفاده می‌کرد اما در نقاشی‌هایش از فضای سخت فلز فاصله گرفته و زیبایی طبیعت را به تصویر کشیده است. به نظر من او یکی از مهم‌ترین منظره پردازن روزگار ماست و در نقاشی معاصر ایران حرف‌هایی برای گفتن دارد.

بعد از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را برگزار کرد

یاراحمدی در مجسمه‌سازی از زمانه خود جلوتر بود

قدرت الله عاقلی (مجسمه‌ساز) نیز درباره رضا یاراحمدی گفت: رضا یاراحمدی نقش بسزایی در شکل‌گیری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران داشت و مجسمه‌ساز مهمی به شمار می‌رود. او پس از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را در گالری سیحون گذاشت و در این نمایشگاه مجموعه‌ای از فیگورهای آدم‌های کشیده با پاهای کوتاه را به نمایش گذاشت که اتفاقاً نمایشگاه خوبی بود.

او افزود: رضا یاراحمدی نه تنها مجسمه‌سازی خوبی بود بلکه مرمتگر و نقاش خوبی بود. به نظرم او در عرصه مجسمه‌سازی از زمانه خود جلوتر بود و رفتار مدرنی در مجسمه‌سازی داشت. او با مجسمه‌هایش تعریف جدیدی از فضا، حجم ارائه داد و مجسمه‌های او بسیار مینیمال، حرکتی و در عین حال اکسپرسیو هستند.

بعد از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را برگزار کرد رضا یاراحمدی

علاقه بسیار زیادی به شعر داشت

سوگند میرزایی (سفالگر و همسر) رضا یاراحمدی هم گفت: به واسطه این که رضا یاراحمدی پسرخاله من است، او را از دوران کودکی می‌شناسم. او خیلی زود نقاشی را شروع کرد و برای ادامه تحصیل در هنرستان تجسمی ثبت نام کرد و بعد هم وارد دانشکده هنرهای تزیینی شد.

او افزود: به واسطه اینکه من سفالگر هستم، سال‌ها با هم آتلیه مشترک داشتیم و من بسیار از او آموخته‌ام. بدون اغراق او در ساخت و نهایی کردن برخی از حجم‌های بزرگ من نقش بسزایی داشت.

این هنرمند با اشاره به دلبستگی عمیق رضا یاراحمدی به شعر و ادبیات گفت: او علاقه بسیار زیادی به شعر داشت و از دوران نوجوانی در کارگاه‌های سیاوش کسرایی شرکت می‌کرد و شعرهای متعددی از او به جا مانده که‌امیدوارم به‌زودی منتشر شود.

این هنرمند ادامه داد: تأثیر شعر و ادبیات بر مجسمه‌ها و نقاشی‌های رضا یاراحمدی مشهود است. او دوران کودکی‌اش را در طبیعت گذرانده بود و اسب‌ها، کلاغ‌ها و گاوها که از موتیف‌های تکرار شوند آثارش به شمار ‌می‌روند، آن چنان در ذهن و جانش ماندگار شده بودند که همواره در آثارش حضور داشتند.

بعد از انقلاب نخستین نمایشگاه مجسمه را برگزار کرد


نمایشگاه آن درخت آشنا از سوم تا ۲۰ اسفندماه در گالری سهراب میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. گالری سهراب در خیابان سمیه پلاک ۱۴۲ واقع شده است.

انتهای پیام