ریرا، نخستین کراساوور ملی ایرانخودرو، که پیش از این با کد پروژه K125 توسعه یافته بود، بهعنوان بخشی از تلاش این خودروساز برای بومیسازی خودرویی مشابه پژو ۲۰۰۸ طراحی شده است. ایرانخودرو که در دوران برجام امتیاز تولید پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ را به دست آورده بود، پس از فروش خوب تارا، که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته شد، به طراحی مجدد پژو ۲۰۰۸ پرداخته و این پروژه که با نام K125 شناخته میشد، نهایتاً در تیرماه ۱۴۰۱ با نام ریرا معرفی شد.
فرایند ثبتنام برای خرید این کراساوور ملی از تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ آغاز گردید و نخستین سری از این خودروها در ۲۴ آذر همان سال به مشتریان تحویل داده شد. با این حال، تولید ریرا با چالشهای مختلفی مواجه شد و گزارشها حاکی از آن است که ایرانخودرو بهدلیل شناسایی ۱۰ مشکل اساسی در این خودرو، تصمیم به توقف موقت تولید آن گرفته است.
عرضه خودرویی که با اشکالات اساسی به بازار میآید، نشاندهنده مشکلات مدیریتی و فنی در فرآیند طراحی و تولید آن است. در خصوص خودروی ریرا، نخستین کراساوور ملی ایرانخودرو، علیرغم اعلام مشکلات متعدد، شاهد عرضه این خودرو به بازار بودیم. سوالاتی که در این زمینه مطرح میشود، بر بی توجهی ایرانخودرو در مراحل طراحی، آزمایش و تولید تأکید دارد.
آنطور که فعالان رسانه ای حوزه خودرو می گویند این است که مدیریت ایران خودرو علی رغم مخالفت شرکت های قطعه سازی، و برای ارزان سازی بیشتر ریرا، تصمیم به استفاده از قطعاتی با کیفیت پایین تر در ریرا گرفته است.
سؤال اساسی این است که چرا خودرویی که مشکلات بنیادین دارد، قبل از رفع تمامی ایرادات به بازار عرضه میشود؟ آیا فشارهای اقتصادی و نبود نظارت کافی در ایران خودرو باعث این تصمیمگیری شده است؟ یا اینکه به دلیل عدم توجه کافی به مراحل آزمایشی و بازرسیهای دقیق ناشی از ذوق زدگی های سیاسی و مدیریتی، چنین مشکلاتی در مرحله تولید بروز کردهاند؟ در هر صورت، در دور جدید مدیریت ایران خودرو، انتظار می رود برای تضمین ایمنی عمومی و اعتبار از دست رفته این شرکت، بازنگری جدی در فرایندهای طراحی، تولید و ارزیابی خودروها انجام شود.