شناسهٔ خبر: 71714611 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

آیه های استقامت

ماه رمضان ماه نزول قرآن ، کلام الله و  امر کننده به استقامت است . استقامت  ظاهرا  یکی از همه کلمات کتاب هدایت است ، اما در واقع روح کلمات تامه و روح قرآن در همه آیات همین استقامت  است .

صاحب‌خبر -

استقامت -  ایستادگی و پایداری بر حق  معنا می دهد . کلمه ای با چهره های ژدف در کلام خدا و منشعبات و مشتقات قرآنی که از اولین سوره کتاب حکبم ،  سوره فاتحه   ، ابن  سوره واجب در افامه نمازهای واجب و نوافل   هردوره ، له صورت صراط مستقیم که باطنش  همان علی امیرالمومنان و راه اوست   تا آخرین سوره قرآن و استفامت و پایداری برابر شیاطین و استعاذه  از شرّ وسواس خناسان با پناه بردن به پروروگار توانا ، همه جا حضور دارد . 

 در لغت عرب و عجم ، برای عدم پذیرش حق و  پافشاری بر باطل از کلمات  عربی و فارسی استقامت و  ایستادگی و طلب  مقاومت ودرخواست پایداری بهره نمی گیرند . عناد و لجبازی و زورگویی کلماتی برای عدم پذیرش حق است . در قرآن حکیم معنای استقامت ، همان استواری و  عدم پذیرش شرک و کفر ، یعنی  طلب حق  مطلق ، پایداری بر عبودیت  حق متعال است و استقامت اصیل ، همان درخواست و تاکید بر مقاومت برابر شرک و کفر و نفاق و پایداری بر حق و ایمان و عقل و اخلاص درعبودیت ناب و عمل صالح در اجرای اوامر الهی ، یقین بر توحید و جان توحید ولایت الهی و جهد و غلبه بر نفس اماره  بالسوء و شیطان ملعون است که می کوشد مقاومت و استقامت انسان مومن را در هم بشکند . روزه یکی از مهمترین تمرین ها برای این استقامت است . بدین سان استقامت بر قرآن و عترت ، دو امانت جدا ناپذیر و ریشه ای هدایت در دنیا اولین تکلیف و روح آزمون بشری است .. 



حصرت آدم به سبب تزلزل عزم و اراده در استقامت کامل  بر فرمان حق ، جزء پیامبران اولوالعزم محسوب نشد و برای ترک امر الهی و دچار شدن به اغوای خصم مبین و معرفی شده اش ، محکوم به هبوط یعنی آزمایش دشوارتر  استقامت ، در زمین گشت . این بار او برای توبه به استقامتی بس دشوارتر از استقامت بر امر الهی در بهشت عدن ، گشت . موضوع کل ماجرای آزمایش آدمی در دنیا برای امتحان تجدید شده اش ، همین امتحان استقامت در دنیایی است که انسان در محاصره و تهاجم دشمنانش قرار دارد برای شکستن استقامتش بر صراط مستقیم . آدمی  از هرسو ، از جانب نفس امر کننده اش به بدی که بدترین دشمن داخلی اوست و شیطان خصیم  که بی رحم ترین خصم خارجی اوست   به عدم پایداری بر پیمان حق سوق داده می شود . شیاطین جنی و انسی  و خناسان در او وسوسه ی ترس از مرگ و حب  مال و فرزند و مقام و محبوبیت های فریبا و شهوات  و حفظ اعتبار دنیوی و آبروی ظاهری  و هراس از کف دادن محبوب های دنیوی اش را مسلط می کنند تا بدین وسباه اراده او را در پیمان توبه و آرمایش استقامت به شکست بکشانند ؛آرمونی که  یکبار در بهشت عدن با ناکامی انسان و پیروزی دشمن و رقیب خصیم و قسم خورده اش پایان یافت . و خداوند هشدار داد تنها به بندگان خالص اهل ایمان ناب و  مقاومت برابر کفر و دارای  استقامت اوست که شیطان دسترسی ندارد .

 دو کمک و یاری خداوند به آفریده محبوبش ، انسان    ‌برای توبه هدیه وحی و کلام الله و نیز نعمت بزرگ و برترین نعمت ، نعمت ولایت و پیروی و محبت نسبت به  پنج نور مقدس و امامان و‌نعصومان هادی و بارانهای رحمت در خشکسال رمین و ماهان منیر در شب دیجور جدایی  است که تا ابد نماد عالیترین عبودیت و استقامت ناب و مطلق باقی خواهند بود .  آیات قرآن مجید ،  و مجد  این اهل عصمت ذاتی ، برای انسان ،  جاودانه ، بیانگر و هدایتگر و کلمات تامه پایداری بر حق خواهند بود . پیروان خالص آنان ، در عصر آخرالزمان ، از شکست در آزمون  مقاومت و استقامت در دنیا ، مصون هستند . 

 چیزی از مسایل حیاتی انسانی وجود ندارد که راه و طریق و راهنمایی آن در قرآن و بیان عترت برای بندگان خدا به ودیعه نهاده نشده باشد . آن کس  که می خواهد آدمی عبد حق متعال  باشد  یعنی راه آدمیت را بپیماید و  آدم و عبد تربیت شود و با ایمان ، و حق پرستی و خشنودی رب العالمین دنیا را ترک کند و  به جاودانگی در رضوان‌حق تعالی بپیوندد ، در اسلام   این صراط مستقیم را خواهد یافت . او علی است که با حق است و حق با علی است . ماه رمضان ماه نزول قرآن مجید و گواهی گواه اعظم ، حجت بالغه خدا  و ماه شهادت علی و صعودش به عالطترین جایگاه قرب و  وحدت وجودش با حق است که او خود چون محمد  اسم جامع .الله و تجلی  کامل رب العالمین است . و جز ذات الهی و استقلال در ربوبیت محل ظهور جامع  اسماء الحسنی اوست .و او فراتر از استقامت بر حق ، او  عین استقامت حق است .



استقامت یکی از آن مهمترین   نورهای رازگشای هستی آدم هاست .

(ق و م) ریشه ای است که کلمات نورانی  مقاومت و  استقامت ، فام  ، قیام  ،  و انبوه مشتقات دیگرش و فعل ها و نامها یش قرآن حکبم را‌مشحون از راز رستگاری یعنی پایداری و استقامت برحق کرده است . اگر فقط لین کلمات همچون :استقیموا، استقم ، اقبموا ،استقاموا ، اقاموا ، اقامه ،  قائم ، قائمه ، استقما ، مستقیم ، یستقیم ، قوامین  ...که به قبام و فوم و بالاخره به  القیامه ختم‌ می شود  ، پشت سر هم ردیف شوند  ، سطور فراوانی را به خود اختصاص خواهند داد و اگر فقط   ترجمه آیاتی که این کلمات ، در آن جای گرفته اند نوشته شود باید رساله ای نوشت و اگر در باره هر کلمه شرحی فشرده برای روشنگری نقشش در قرآن و زندگی آدمی مکتوب شود کتاب باید فراهم آید. 

تکته مهمتر آن است که چنانچه در قرآن کمی تاُمل و تدبر کنیم ناگهان کشف می کنیم و به روشنی می بیتیم  ده ها برابر آیاتی که مستقیما کلماتی  دال بر ایستادگی و پایداری از ریشه ق و م هستند فراوان آیات دیگر  ، در معنا بیانگر ماجرای ایستادگی یا عدم ایستادگی آدم و اقوام و موُمنان و کافران و منافقان و مشرکان و مجرمان و  خود آدم   حضرات  نوح و ابراهیم و موسی وعیسی و محمد صلوات اله علیهم و کل انبیا و امتهاشان  چون هود و  لوط و عاد و ثمود و بنی  اسراییل و نصاری و .....تا امت محمد و آل محمد صلوات الله علیهم  است .مثلا داستان آزمایش حضرت آدم علیه السلام و درخت و اغوای ابلیس مگر جز ناپایداری بر گوشزد و هدابت حضرت حق و عواقب هواناکش  چیز دیگری است  است ؟  در دیگر اقوام و قوم یهود هم چنبن است :

ماجرای طلب لت و  گوساله سامری و قربانی گاو  و پیامبر کشی بنی اسرائیل مگر نشان دیگری از عدم استقامت بر حق نیست؟ و همبن طور در دیگر آیات مگر همه تبشیر و انذار قرآن و عترت در باره  همین پایداری و ناپایداری بر حق نیست؟

 تدبر در آیات استقامت فرقان  و کلام معصوم عظمت جایگاه استقامت بر حق چون روح قرآن و جان عترت  فاش می سازد . 

در باره استقامت حرف بسیار است . و نگاه‌ تاربخی به پافشاری و ایتقامت ایرانیان بر عام حقیقت شناسی و جستجوی سلمان وار حق،  خود داستان جذابو درس آموز و حق  طلب ریگری است . اساطیر  و  شاهنامه  پر از حکمت این جستجو و استقامت بر حق و طرد ناحق بشمار می آید . چیزی که کمالش را  در قرآن کریم تابان و  به فراوانی خروشان و جوشان در آیات استقامت  مستقیم و در  همه آیات  چون روح آیه  می یابیم .



 استقامت و ایران 

اگر بخواهیم نسبت استقامت و ایران را تبار شناسی کنیم و تا امروز ادامه اش دهیم ، دست کم باید پنج عصر را بپژوهیم 
۱_عصر اساطیر و پیشینیان و پیشدادیان 
۲_عصر امپراطوری ایرانی ، 
۳_عصر عصر ظهور قرآن و استقامت محمدی و علوی  در  صدر اسلام در دوران رسول الله و  علی ولی الله همزمان با  خلفا و سلسله های غاصب اموی و عباسی تا پایان  غیبت صغری 
۴_عصر غیبت کبری  و حکمت های غدصب با نقاب اسلام و تمدن اسلامی
۴_عصر مشروطه و عصر شکست مشروطه ی مشروعه و ظهور پهلوی 
۵_عصر  انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی که عصر احیای بازگشت ره قرآن و عترت و عصر پیشا ظهور و حکمرانی ولایت فقیه و احیای امامت و امت میروزی استقامت قرآنی است.
 در ماه مبارک استقامت ماه رمصان ، ان شاءالله ،  استقامت ایمان ایرانی را در  این ادوار تاریخی  مرور خواهیم کرد .