شناسهٔ خبر: 71713455 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سه‌گانه لارس اسونسن با «فلسفه آزادی» تکمیل شد

کتاب «فلسفه آزادی» نوشته لارس اسونسن با ترجمه نوید رشیدیان توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فلسفه آزادی» نوشته لارس اسونسن به‌تازگی با ترجمه نوید رشیدیان توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

«فلسفه ملال» و «فلسفه تنهایی» دیگر کتاب‌هایی هستند که این‌فیلسوف نروژی نوشته و ترجمه‌شان در ایران چاپ شده است. لارس اسونسن متولد سال ۱۹۷۰ فیلسوف و نویسنده ای نروژی است. او استاد دپارتمان فلسفه دانشگاه برگن است. کتاب‌های او به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند و اقبال زیادی داشته‌اند. فلسفه آزادی سال ۲۰۱۴ توسط انتشارات ریکشن بوک در لندن منتشر شده است. اسونس می‌گوید این‌کتاب را در دفاع از آزادی نوشته و پاسخی به کسانی است که می‌گویند آزادی و جهان‌بینی علمی ناسازگارند. «فلسفه آزادی»‌ همچنین پاسخی به کسانی است که در عرصه سیاست، آزادی را برای هدف والاتر قربانی می‌کنند.

این‌فیلسوف معتقد است آزادی پدیده‌ای چندوجهی از وجودشناسی، متافیزیک، سیاست و زندگی شخصی انسان‌هاست. به همین‌دلیل بسیاری از دشواری‌هایی که در فهم آزادی با آن‌ها مواجه می‌شویم، ناشی از اختلاط مفاهیم گوناگون در این‌بحث هستند. او در این‌کتاب، سعی کرده افق‌های نو و تازه‌ای را درباره آزادی سیاسی و آزادی فردی ترسیم کند.

کتاب پیش‌رو ۳ بخش اصلی دارد که ۱۳ فصل را در خود جا داده‌اند. «وجودشناسی آزادی»، «سیاست آزادی» و «اخلاق آزادی» عناوین ۳ بخش اصلی هستند.

در بخش اول، ۴ فصل قرار دارند که به این‌ترتیب‌اند: «ارادی عمل‌کردن»، «آزادی و تعین‌باوری»، «نگرش‌های واکنشی و ابژکتیو» و «خودآیینی». در بخش دوم هم مخاطب با فصول ۵ تا ۱۲ روبروست که به این‌ترتیب‌اند: «دموکراسی لیبرال»، «آزادی مثبت و منفی»، «مفهوم جمهوری‌خواهانه آزادی»، «آزادی و برابری»، «حقوق لیبرال»، «قیم‌مآبی»، «حریم خصوصی اطلاعاتی» و «آزادی بیان».

«محقق‌کردن آزادی»‌ هم تنها فصل بخش سوم کتاب است.

اسونس می‌گوید این‌کتابش اندازه آثار دیگرش آسان‌فهم نیست و بسی جامع‌تر از کار درآمده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

آزادی باید به‌عنوان فرصت کنترل داشتن بر روی زندگی تفسیر شود، به‌عنوان فرصت شکل‌دادن به زندگی‌ای که شخص مناسب می‌بیند. از این‌لحاظ، محدوده آزادی شخص تنها پرسشی مرتبط با محدودیت‌های منفی موجود نیست، بلکه مرتبط با این‌ هم هست که چه بدیل‌های مثبتی در دسترس‌اند _ و تنها به بدیل‌های ممکن مرتبط نیست، بلکه به بدیل‌های واقعی هم مرتبط است. شخصی می‌تواند دارای آزادی منفی باشد اما دارای آزادی مثبت نباشد، زیرا فقدان مداخله ضرورتا خودآیینی را نتیجه نمی‌دهد _ مثلا، به این‌علت که بیماری‌ای روانی خودآیینی شخص را از میان برده است. اما هیچ‌کس نمی‌تواند بدون دارا بودن آزادی منفی دارای آزادی مثبت باشد، زیرا خودآیینی داشتن بدیل‌های مختلف را نتیجه می‌دهد، و این یعنی باید فضایی برای انتخاب وجود داشته باشد که توسط دیگر عامل‌ها محدود نشده باشد. در هر حال، هر تبیین رضایت‌بخشی از آزادی شامل هر دو بخش خواهد بود.

چارلز تیلور این‌انتقاد را به سنت لیبرال مطرح می‌کند که به شیوه‌ای بیش از حد یک‌جانبه بر مفهوم آزادی منفی، که به‌عنوان غیاب موانع بیرونی تعبیر می‌شود، تکیه کرده است. او استدلال می‌کند که مفهومی صرفا منفی از آزادی نتایج بی‌معنی و پوچی دارد و نمی‌تواند از بسیاری از مهم‌ترین جنبه‌های جامعه‌ای لیبرال محافظت کند.

این‌کتاب با ۳۹۱ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۴۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها: