به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری دومین جشنواره ملی تولیدات فضای مجازی «آسمون»، شامگاه گذشته چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۳، با حضور محمدرضا شریفینیا، رئیس هیئت داوران، زهرا محسنیفرد، عضو شورای سیاستگذاری، و سیدحمید امامی، دبیر این دوره، در محل دبیرخانه این رویداد برگزار شد.
در ابتدای نشست سیدحمید امامی اظهار داشت: جشنواره «آسمون» با هدف حمایت از تولیدات فضای مجازی نوجوانان زیر ۱۸ سال برگزار میشود. در اولین دوره این جشنواره، شاهد دریافت ۷ هزار اثر با موضوع هویت از سوی نوجوانان بودیم. در دومین دوره این رویداد، منتظر دریافت آثار «حال خوب کن» نوجوانان هستیم. شرکتکنندگان میتوانند در هر بخش، تولیدات تصویری ۹۰ ثانیهای ارائه دهند. با توجه به اینکه نوجوانان امروزی بیشتر با تصاویر عمودی در فضای مجازی سروکار دارند، تولیدات فضای مجازی «آسمون» نیز به همین شکل طراحی شده است.
وی افزود: این جشنواره دارای سه بخش اصلی، جانبی و ویژه است. در بخش جانبی، تولیدات با هوش مصنوعی داوری میشوند؛ همچنین در بخش ویژه، آثاری که با موضوع خلیج فارس مرتبط هستند، ارزیابی خواهند شد. در بخش اصلی نیز نوجوانان میتوانند با موضوع امیدآفرینی، جوایز را کسب کنند.
دبیر جشنواره «آسمون» بیان کرد: در دوره گذشته، نفرات اول تا سوم برگزیده، هدایایی شامل کنسول بازی PS۵ و تلفن همراه دریافت کردند؛ نفر اول ۱۰۰ میلیون تومان، نفر دوم ۷۰ میلیون تومان و نفر سوم ۵۰ میلیون تومان جایزه گرفتند. در این دوره نیز جوایز فیزیکی در نظر گرفته شده است، اما تلاش کردهایم هدایایی ارائه دهیم که نوجوانان بتوانند با استفاده از آنها به تولید محتوا بپردازند. بدین ترتیب، برای نفر اول لپتاپ، برای نفر دوم دوربین فیلمبرداری و برای نفر سوم تلفن همراه در نظر گرفته شده است.
امامی، ضمن بیان اینکه جشنواره «آسمون» توسط مرکز ملی فضای مجازی راهاندازی شده است، گفت: ما سعی داریم از نوجوانان حمایت کنیم تا مسیر درست تولید و انتشار محتوای خود را پیدا کنند و شاهد تولیدات حرفهایتر و باکیفیتتر باشیم. اختتامیه دومین جشنواره «آسمون»، انشاءالله، در دهه کرامت برگزار خواهد شد. شایان ذکر است که بیش از نود درصد اعضای دبیرخانه این رویداد و مجریان آن، نوجوانانی زیر بیست سال هستند و داوری اولیه توسط خود نوجوانان در پلتفرمهای شاد، روبیکا و دیدیمون انجام میشود. پس از انتخاب هزار اثر، بخشی از نوجوانان تحت هدایت دو داور، آثار را بررسی میکنند و صد اثر برای داوری نهایی به داوران اصلی ارسال خواهد شد.
در ادامه این نشست زهرا محسنیفرد، درباره رویکرد شورای سیاستگذاری دومین جشنواره «آسمون» اظهار کرد: سعی کردیم محدود به یک نوع خاص از نوجوان نباشیم، بلکه تنوع انواع مختلف نوجوانی را مدنظر قرار دهیم. نگاه ما مبتنی بر ظرفیت خود نوجوانان است و هدف ما ایجاد فضایی مناسب برای فعالیتهای مثبت آنان خواهد بود. همچنین، مفهوم امید که با وطن تعریف شود، یکی از مهمترین تأکیدهای شورای سیاستگذاری بود.
همچنین محمدرضا شریفینیا، رییس هیئت داوران، نیز اسامی داوران را اعلام کرد و گفت: هنرمندان فعال در حوزه کودکان و نوجوانان برای داوری این دوره انتخاب شدند که همه با آنها آشنا هستند. رسول صدرعاملی، ایرج طهماسب، آزیتا حاجیان، بهرام عظیمی، شیلا خداداد و امین زندگانی داوران این دوره خواهند بود و مهراوه شریفینیا و گلاره عباسی نیز هیات انتخاب دومین دوره جشنواره «آسمون» را تشکیل میدهند.
محسنیفرد در ادامه اذعان داشت: تولیدات فضای مجازی دهه هشتادیها دارای محتواهای مختلفی است و نمیتوان همه آنها را نامناسب تلقی کرد. رویکرد جشنواره «آسمون» نسبت به دیگر جشنوارهها یا رویدادها سختگیری کمتری دارد.
سیاستها به نوجوانها منتقل خواهد شد
همچنین امامی درباره همکاری با آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش تا حدی همکاری کرده است، اما ممکن است برخی سیاستهای ما را قبول نداشته باشند؛ سمیهسادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش، در شورای سیاستگذاری حضور دارند و تلاش خواهیم کرد تعامل بیشتری برقرار کنیم. همچنین، صداوسیما و اپلیکیشن شاد نیز همکاری کردهاند.
در ادامه شریفینیا، معیار ارزیابی تولیدات فضای مجازی را مانند ملاکهای سینما دانست و تصریح کرد: در این جشنواره نیز ایده و فیلمنامه اهمیت بالایی دارد و ساختار پس از آن حائز اهمیت است. نوجوانان در این جشنواره مانند ساخت فیلم و سریال زمان کافی ندارند و اهمیت دارد که تولید محتواهایی که صورت میگیرد باید هشداردهنده و تاثیرگذار باشد.
وی خاطرنشان کرد: من معلم هستم و قصهنویسی کردهام و دنیای کودکان را میشناسم و استعدادیابی باید جدیتر پیگیری شود، چرا که بزرگترین مشکل ماست و شناسایی افراد علاقهمند به هنر و تصویرسازی ضروری است.
شریفینیا درباره هوش مصنوعی گفت: موضوع پیچیدهای نیست و بارها تأکید میکنم که ابزار است و ما فقط نیاز داریم مخاطب محتوا را ببیند و توجه کند.
امامی در پایان جلسه درباره تبلیغات پیرامون جشنواره «آسمون» و تاثیر فیلترینگ بر این رویداد گفت: تبلیغات بر عهده پلتفرمهای صداوسیما، روبیکا و شاد گذاشته شده است و با اینکه برخی اپلیکیشنها نظیر یوتیوب و اینستاگرام فیلتر هستند، همچنان تلاش میکنیم با توجه به مشکلات موجود، برای استفاده صحیح نوجوانان از فضای مجازی برنامهریزی کنیم و مسئولان را در جریان بگذاریم که میتوان استفادههای درستی هم از این اپلیکیشنها کرد.
انتهای پیام/