به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور درباره ناآرامیهای ۱۴۰۱، در راستای تبیین اقدامات و فعالیتهای گسترده صورت گرفته از سوی کمیته ویژه بررسی ناآرامیهای ۱۴۰۱، اعضای کمیته در روز دوشنبه مورخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ جلسهای مجازی با اعضای هیأت به اصطلاح حقیقت یاب بینالمللی برگزار کردند.
در این جلسه رئیس کمیته ویژه، مظفر ضمن گلایه از گزارش نادرست و اتهامآمیز هیأت که در اسفند سال گذشته، درخصوص وقایع ۱۴۰۱ به شورای حقوق بشر ارائه کردند، بیاعتمادی خود را نسبت به سازمانهای بینالمللی و حقوق بشری بخاطر برخورد دوگانه آنها با کشورها در تنظیم محتوای گزارشهای خود و نوع موضعگیریهای له و علیه آنها در مورد کشورهایی که با او دوستی و همراهی دارند و کشورهایی که با او مخالفند اعلام و اظهار امیدواری کردند این هیأت از این اتهامات به دور باشد و در تنظیم گزارش جدید خود منصفانه و بر اساس عدالت، انصاف و حقیقت اقدام نماید.
در ادامه مظفر با ذکر دلایل و مصادیقی نسبت به عملکرد هیأت مذکور اعتراض کرد و اقدامات هیأت را جانبدارانه، یکسویه و خارج از انصاف دانست.
رئیس کمیته ویژه در ادامه صحبتهای خود ورود هیأت را به موارد و موضوعاتی که خارج از صلاحیت و مأموریت آنها بوده و همچنین اظهار نظر و قضاوتهایی که هیأت خارج از وظایف خود داشته و اتهاماتی را که علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح نموده، زیر سئوال برد و آنها را خارج از وظایف و حیطه صلاحیت هیأت دانست.
مظفر در بخش دیگری از صحبتهای خود به پنهانکاری هیأت و عدم درج حقایق در انعکاس آسیبهایی که توسط اغتشاشگران مسلح به جان و مال مردم و اموال خصوصی و عمومی وارد کردند و اقدامات تخریبی و تروریستی که انجام دادند و منجر به شهادت حدود ۸۰ نفر از مجریان قانون و مجروحیت صدها نفر از نیروهای حافظ امنیت و آسیبهای فراوان جانی و مالی که به شهروندان و رهگذران وارد شد اشاره نمود و به عدم درج اینگونه خشونتها و آسیبها در گزارش هیأت اعتراض کردند.
رئیس کمیته ویژه با توضیحات مبسوطی درباره اقدامات صیانتی نظام و مسئولان عالیرتبه آن که بخاطر مسئولیتپذیری خود نسبت به شهروندان خود برای کاهش آسیبهای وارده به مردم و شهروندان صورت گرفته، مانند: دستورهای صادره از سوی سران قوا برای پیگیری حقوق آسیبدیدگان، بخشنامههای صادره از سوی فرماندهان نظامی و انتظامی برای عدم توسل به خشونت در مواجه با معترضان، دستورهای ابلاغی از سوی دستگاه قضایی و دادستانی کل کشور و وزیر کشور در انجام تدابیر لازم و رعایت رأفت اسلامی بویژه در مورد زنان و در مورد اقدام رهبری معظم در عفو بازداشتیها و حتی عفو برای برخی متهمان و محکومان که در گزارش قبلی هم به آنها اشاره شده بود، را مورد توجه قرار داد و گفت که هیأت حقیقتیاب متهم به پنهانکاری و سوگیری مغرضانه در عدم درج اینگونه اقدامات صیانتی و حمایتی از سوی مسئولان عالیرتبه نظام در گزارش و مواضع خود میباشد.
مظفر همچنین گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط کمیته ویژه و دیدارهای اعضای آن با خانوادههای آسیبدیده در استانهای مختلف، با متهمان در برخی زندانها، رسیدگی به ۸۸۶ مورد شکایت واصله از سوی مردم و پرداخت حدود ۷۵۰ میلیارد تومان خسارت جانی و جسمی به بیش از ۲۰۰۰ خانواده آسیبدیده ارائه کرد و بیتوجهی هیأت به این اقدامات و عدم درج این خدمات نظام به آسیبدیدگان در گزارش را اقدامی سیاسی و غیرحرفهای و خارج از مأموریت آنان، دانست.
رئیس کمیته ویژه در ادامه نسبت به پنهانکاری و سیاسیکاری هیأت در عدم درج عواملی که منجر به تشدید خشونت و درگیری در ناآرامیها شدند، مانند مداخله دولتهای بیگانه، معاند و مشارکت سفارتخانههای آنان در ترویج و تشویق به خشونت، تخریب، براندازی و حمایتهای مالی آنان از اقدامات تروریستی، همچنین بهکارگیری و بسیج دهها شبکه ارتباطی و مجازی فارسیزبان در آموزش نظامی و تشویق به شورش، تحریک، تخریب و حمایتهای مالی و تجهیزاتی از گروهکهای ترویستی، برانداز، معاند و سلطنتطلب و حتی بهکارگیری اوباش در تخریب و آسیبرسانی به شهروندان، اموال عمومی و عدم انعکاس خبر کشف بیش از ۸۰۰۰ قبضه سلاح جنگی از آشوبگران در گزارش هیأت اعتراض کرد.
رئیس کمیته همچنین به عملکرد هیأت اعتراض کرد که چرا و با چه منطقی از افرادی که مسلحانه اقدام به قتل و آدمکشی کردهاند، و برای نمونه در جریان حوادث ایذه ۷ نفر را به قتل رسانده و ۱۲ نفر را مجروح کردند و یا افرادی که گلوی مأمور پلیس را بریده و او را کشتهاند، یا اغتشاشگرانی که آرمان علیوردی و عجمیان و دهها نفر دیگر را به طرز فجیعی به شهادت رساندهاند، حمایت میکنند.
مظفر اطلاعات و آمار هیأت حقیقتیاب را غلط و نادرست دانست و در نتیجه ابتناء تنظیم گزارش بر اساس دادههای غلط را عامل بیاعتباری آن دانست و اظهار داشت: وقتی در آمار هیأت، فوت افرادی که زنده و در قید حیات هستند، افرادی که در تصادف کشته شدهاند، افرادی که با قرص یا سقوط از ارتفاع خودکشی کردهاند، افردی که در اثر مسمومیت و مصرف بیرویه مواد مخدر فوت کردهاند، به عنوان جان باختگان ناآرامیهای ۱۴۰۱ نسبت دادهاند، چه اعتباری میتوان برای گزارش قائل شد و ارائه این اطلاعات غلط و بیپایه بی طرفی و حرفهای گری هیأت را زیر سؤال میبرد.
در ادامه جلسه پاد نوع برخورد و عملکرد هیأت را غیر حقوقی و غیرمتعارف دانست و با اشاره به ۱۵ سفر استانی خود، دیدار و ملاقاتهایی که با خانوادههای آسیبدیده در استانها و بازدیدهایی که در زندان با متهمان داشته، پرداخت و گفت: من درخواستهای آنها را پیگیری کردم که منجر به آزادی آنها شد. من به عدم اعتنا به این اقدامات و متهم کردن نظام به بیمسئولیتی توسط هیأت اعتراض دارم و آن را به دور از انصاف و رعایت استقلال میدانم.
الهیان، عضو دیگر کمیته ویژه نیز در مورد احساس مسئولیت مسئولان نظام در مسأله فوت خانم مهسا امینی و تشکیل چهار کمیسیون در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری و ریشهیابی علت فوت و مطالعه گزارشهای پزشکی و مدارک سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: هیأت حقیقتیاب را از اظهار نظرهای غیر کارشناسی و غیر تخصصی در مواردی که مدارک صریح و روشن ندارد برحذر میکنم.
نامبرده به اقداماتی که در نظام اسلامی در مورد اشتغال، تحصیل و فعالیت و مشارکت زنان در عرصه-های مختلف و پیشتازی زنان ایرانی از مردان در برخی موارد اشاره کردند و متهم کردن ایران را به نقض حقوق زنان را غیرمنصفانه و سوگیرانه دانستند و مدارکی را برای اثبات فعالیت شبکههای معاند در تحریک و تشویق به قتل و تخریب به هیأت نشان دادند.
رئیس کمیته ویژه در آخر ضمن اعتراض به محتوای گزارشی که از هیأت سال قبل علیه ایران ارائه کردند به هیأت حقیقتیاب توصیه نمود: شما هماکنون در یک میدان آزمایش قرار گرفتهاید که عملکرد شما در بیان حقایق یا پنهانکاری میتواند شما را یک هیأت حقیقتیاب و مستقل معرفی کند و یا اینکه شما را وابسته و بیاراده نشان دهد که با فشار نظام سلطه و بدون توجه به حقایقی که در ایران اتفاق افتاده گزارش دیکته شدهای را علیه نظام اسلامی و مسئولان آن ارائه مینمائید و از هیأت خواستند با شنیدن این اقدامات در اصلاح گزارش خود اقدام نمایند.
انتهای پیام