شناسهٔ خبر: 71699127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

امضای قرارداد انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، انتقال سهمیه بنزین به حساب بانکی را سبب شفافیت دانست و گفت: این اقدام سبب رضایتمندی مردم و شفافیت در سهمیه بندی بنزین می شود.

صاحب‌خبر - امضای قرارداد انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو
تین نیوز |

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، انتقال سهمیه بنزین به حساب بانکی را سبب شفافیت دانست و گفت: این اقدام سبب رضایتمندی مردم و شفافیت در سهمیه بندی بنزین می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، امروز سه شنبه( ۱۴ اسفندماه) و در مراسمی که در مجلس شورای اسلامی انجام شد، قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو به امضا رسید.

حجت الاسلام موسی احمدی در این مراسم در سخنانی گفت: قانون برنامه هفتم پیشرفت میثاق مجلس و دولت است که طبق آن قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تدوین و تصویب شده است. برهمین اساس تمام احکام برنامه هفتم پیشرفت و قانون بودجه ۱۴۰۴ مرتبط با حوزه های نفت و نیرو که مرتبط با کمیسیون انرژی است را استخراج شدند و به دنبال عملیاتی کردن آنها هستیم.

این اقدام سبب رضایتمندی مردم و شفافیت در سهمیه بندی بنزین می شود

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع انتقال سهمیه بنزین از کارت هوشمند سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۴ آمده است که وزارت نفت ظرف چهار ماه تکلیف دارد که با همکاری با بانک مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی را انجام دهد. البته موضوع برای نخستین بار در حال انجام است و باید مطالعات دقیقی انجام شود.

وی درباره اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت از سال ۱۳۸۶ در کشور گفت: اقدامی که از امروز آغاز و در آینده محقق می شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود و قطعاً باعث رضایتمندی مردم خواهد شد و موضوع سهمیه بندی بنزین را شفاف می کند.

سامانه کارت های هوشمند سوخت نیاز به به روزرسانی و ارتقاء دارد

محمد صادق عظیمی فر در این مراسم گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان متولی تامین و توزیع فرآورده های نفتی کشور برای رفع ناترازی های موجود و مدیریت مصرف مجموعه ای از اقدامات را در دست اجرا دارد که عمده این اقدامات تکلیف صریح قانونی است و قانونگذار با اشراف کامل نسبت به موضوع تکالیفی را برعهده شرکت نفت گذاشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: یکی از اقدامات اساسی و کلیدی که مورد غفلت واقع شده، بحث به روز رسانی زیر ساخت سوختگیری در کشور است. سامانه کارت های هوشمند سوخت در سال ۸۶ در کشور پیاده سازی شد و سوختگیری بخش حمل و نقل بر پایه کارت های هوشمند سوخت و زیرساخت های مربوطه تا امروز در حال انجام بوده است.

وی با بیان اینکه این سامانه از منظر سخت افزاری و نرم افزاری مسائل و چالش های عدیده ای دارد، تصریح کرد: به رغم اینکه این سامانه در سال های اخیر سرویس دهی مناسبی به مردم انجام داده است، اما نیاز به به روزرسانی و ارتقاء نظارت و مدیریت مصرف دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: ۴۰ درصد سوخت گیری جایگاه ها از طریق کارت جایگاه ها انجام می شود و مشخص نیست که چه میزان سوخت توسط چه کسی دریافت می شود که می تواند بستری برای قاچاق سوخت باشد.

عظیمی فر اضافه کرد: در مقوله سهولت استفاده از زیرساخت سوخت توسط مردم نیز کارت های هوشمند سوخت سبب رضایتمندی مردم را فراهم نمی کنند چراکه صدور آنها به جهت فرایندهای موجود طولانی بوده و ممکن است افراد به کارت های خود دسترسی نداشته باشند بر همین اساس نیاز به زمینه برای کنترل و مدیریت مصرف و همچنین سهولت کاربری و دسترسی برای مردم وجود دارد.

وی با بیان اینکه تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۴ فرصت خوبی برای به روزرسانی را فراهم کرده است، یادآور شد: برای پیاده سازی این تکلیف قانونی نیاز به اجرای آزمایشی الگوهای مختلف داریم تا بتوانیم الگوی بهینه را انتخاب نماییم.

جزییات اجرای طرح چگونه است؟

مرتضی فتح الله زاده در این مراسم گفت: براساس این طرح آزمایشی قرار است پلتفرمی توسعه پیدا کند و همه شهروندان در آن ثبت نام و احراز هویت شوند و پیش از اقدام به سوختگیری، از طریق سامانه جایگاه خود را انتخاب کنند و کدی که برای آنها ارسال می شود را وارد دستگاه مستقر در جایگاه سوخت کنند؛ به محض وارد کردن کد مربوطه، از طریق ارتباطاتی که با سرورهای مرکزی برقرار می شود تا امکان سوختگیری برای خودرو محقق شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کوثر و مجری این طرح آزمایشی افزود: هزینه سوخت نیز بعد از سوختگیری، بدون استفاده از کارت بانکی از حساب بانکی افراد کاسته می شود.

وی با بیان اینکه پیش شرط این فرآیند اتصال یک یا چند حساب بانکی شهروندان به پلتفرم است، گفت: همچنین باید به دولت و پلتفرم اجازه دهند که هزینه سوختگیری انجام شده را از حساب آنها برداشت نماید. افرادی که نمی توانند از پلتفرم استفاده کنند می توانند از طریق کد ussd و ارسال پیامک یک بار مصرف سوخت گیری خود را انجام دهند.

فتح الله زاده تاکید کرد: تجربیات کشور طی چند سال اخیر و مسائل مربوط به پدافند غیرعامل در این طرح دیده شده است و سعی کردیم سیستم را به گونه ای طراحی کنیم که از اتفاقاتی که در سال های قبل درگیر آن بودیم، مصونیت داشته باشد.

مدیرعامل مرکز نوآوری و تعالی کوثر دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این طرح آزمایشی قرار است در پنج جایگاه سوخت متعلق به شهرداری تهران به صورت کاملا تدریجی اجرایی شود.