به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام کاشانی شام شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ در هیئت محترم بضعة الرسول سلام الله علیها به سخنرانی با موضوع “ضرورت وجود مذهب؛ یا وقتی میگوییم شیعه هستیم، یعنی چه؟ ” پرداخت. وی در بخشی از سخنرانی خود در مورد دلایل خالی شدن مساجد و همچنین از نتایج فاصله گرفتن مردم از علمای ربانی گفت:
اهمیّت وجود آخوند ربّانی در مساجد
اینکه مساجد خالی شده است جهاتی دارد، یک جهت این است که آخوند کم شده است. البته ما بنا نداریم بعضی از حرفها را بزنیم، چون آن کسی که امام جماعت مسجد است، کارمند قرائت نماز که نیست! نماز را اقامه میکند، و برای اینکه نماز را اقامه کند، باید مقدّمات آن را هم اقامه کند. باید دو ساعت در مسجد باشد که هم شما بتوانید به او اعتماد کنید، هم عالِم باشد، هم بتوانید احکامتان را از او بپرسید.
ان شاء الله خدای متعال کسانی که مساجد را رونق میدادند رحمت کند، الآن چیزهای دیگری میخواهند مساجد را رونق دهند، مثلاً پاساژها میخواهند مساجد را رونق دهند! نمیشود!
فقط آخوند ربّانی میتواند مسجد را رونق دهد، مابقی موارد کنار این موضوع است و چیزی نمیتواند جای آخوند ربّانی را پُر کند. یکی از اساس تفاوت ما با اهل سقیفه اینجاست که ما افسارسرخود نیستیم، ما هر کاری که دوست داریم انجام نمیدهیم، باید به دین مراجعه کنیم. دین را هم باید از کسی پرسید که میداند، نه هر کسی که دستمال به سر خود بسته است.
نتیجهی فاصله گرفتن از علمای ربّانی
الآن ما مشکلی داریم و آن هم این است که مردم منبرهایی را میپسندند که علمای ربّانی نمیپسندند! و علمای ربّانی منبرهایی را میپسندند که مردم نمیپسندند! این موضوع سلیقهای نیست، ما باید منبری را بخواهیم که عالم ربّانی میپسندد.
الآن منبر و روضه و شعر و شور بسیاری از جلسات ما آن چیزی نیست که علما بپسندند. اگر کار دینی میکنیم، مانند درمانی است که پزشکها نپسندند! این چه درمانی است؟ ما هیچوقت چنین کاری را نمیکنیم، اما بعضی اوقات طوری جلسه برگزار میکنیم که علما قبول نداشته باشند و کسی هم به حرف علما گوش ندهد! چرا؟ چون آن عالِم فالور ندارد!
چون الآن ربّ النوع ما در رسانه و غیررسانه «فالور» است، هر چیزی که دیده بشود، در آن هر کاری کنند و هر فضاحتی به بار بیاورند، چون دیده میشود اشکال ندارد. بقیه هم سکوت میکنند. الآن ما هم چون مجمل حرف میزنیم میگوییم، وگرنه اگر همین الآن کمی واضح بگویم، همین الآن همین جلسه بهم میریزد! چون ما نمیخواهیم دین را آنطور که باید، از اهل دین بگیریم، بلکه میخواهیم همان کاری را انجام بدهیم که دوست داریم.
اینکه عرض کردم اگر برویم و این ایام إقبال را ورق بزنیم، برای این بود که ببینیم سیّد بن طاووسها برای ماه رمضان ما چه پیشنهاداتی داشتهاند؟ بعد ببینیم جلسات ما چقدر با آنها سنخیت دارند؟ یا به علمای معاصر و ربّانیّین و استخوان خرد کردهها و مجتهدین برجسته و ورعین رجوع کنیم و ببینیم آیا این جلسات را قبول میکنند؟ الآن در جلسات ما چیزهایی محبوب است که محبوب علما نیست! و اصلاً کسی هم به علما گوش نمیدهد.