شناسهٔ خبر: 71697714 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

جایزه‌ «مفاخر آموزش هنر» به برگزیدگان اهدا می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری از طراحی جایزه‌ای تحت عنوان «مفاخر آموزش هنر» خبر داد و گفت: این رویداد به بزرگداشت و تقدیر از استادان و مفاخر آموزش هنر کشور اختصاص دارد و مراسم پایانی آن در هفته معلم (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴) برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری «تشریح برنامه‌ها و اقدامات حوزه آموزش‌های هنری» با حضور محمدحسین اسماعیلی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهروز فتحی، مشاور امور اجرایی معاونت امور هنری صبح امروز (سه‌شنبه، چهاردهم اسفند ماه) در سالن جلسات دفتر موسیقی معاونت هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهروز فتحی، مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیاست‌ها و برنامه‌های این معاونت در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: دوستان و همکاران ما در حوزه آموزش، همواره تلاش کرده‌اند که با توسعه آموزش‌های هنری، ارتقای سطح کیفی این آموزش‌ها، استانداردسازی دوره‌های آموزشی و همچنین تقویت مربیان و اساتید حوزه هنر، گام‌های موثری بردارند. خوشبختانه، نتیجه سال‌ها کوشش و تلاش در این مسیر، امکان برگزاری المپیاد هنر، برگزاری آزمون‌ها به شیوه‌ای مطلوب، توسعه اپلیکیشن‌های آموزشی و ساماندهی آموزش‌های مهارتی و غیرآکادمیک در حوزه هنر بوده است.

آموزش

وی افزود: امروز بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد هنری به سطحی از کیفیت رسیده‌اند که می‌توانند با آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی رقابت کنند و این دستاوردی ارزشمند برای مجموعه معاونت هنری و همکاران ما در دفتر آموزش است.

کاهش رویدادهای تکراری و کم‌مخاطب و در مقابل، تقویت رویدادهای ملی

فتحی با تاکید بر این‌که یکی از سیاست‌های کلان دولت چهاردهم، تقویت صنوف، نهادها و تشکل‌های غیردولتی است بیان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر، صنوفی با قدمتی چند ده‌ساله و برخی صنوف نوظهور وجود دارند که متأسفانه تاکنون نقش پررنگی در تصمیم‌گیری‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری ایفا نکرده‌اند. خوشبختانه، یکی از سیاست‌های اصولی معاونت هنری، کاهش رویدادهای تکراری و کم‌مخاطب و در مقابل، تقویت رویدادهای ملی، بین‌المللی و استانی است که بتوانند جریان‌ساز باشند. همچنین، واگذاری برگزاری این رویدادها به صنوف مربوطه، گام مهمی در مسیر مشارکت نهادهای تخصصی در سیاست‌گذاری فرهنگی است.

آموزش4

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مثبت در این راستا، تشکیل انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری است که مراحل نهایی خود را طی می‌کند. این انجمن می‌تواند نقش مؤثری در توسعه آموزش‌های هنری ایفا کند و بسیاری از فعالیت‌های اجرایی و حتی بخشی از وظایف نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده گیرد. معاونت هنری، در راستای سیاست‌های کلان خود، مشتاق است که چنین مسئولیت‌هایی را به انجمن‌های تخصصی واگذار کند تا از این طریق، کیفیت آموزش‌های هنری ارتقا یابد و چالش‌های موجود در این حوزه کاهش پیدا کند.

وی تقویت هنرستان‌های هنری را ازجمله اولویت‌های معاونت هنری دانست و تصریح کرد: .در حال حاضر، گزارش‌های منظمی درباره وضعیت این هنرستان‌ها تهیه می‌شود و این موضوع به‌عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد معاونت هنری در نظر گرفته شده است. در جلسه‌ای که جمعی از هنرمندان با جناب آقای دکتر پزشکیان، رئیس محترم جمهوری، داشتند، سرکار خانم رضایی، معاون محترم هنری، موضوع نهضت توسعه مدارس هنر را مطرح کردند که مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

استانداردسازی المپیاد هنر

فتحی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم، استانداردسازی المپیاد هنر است. هدف ما این است که این المپیاد به سطح استانداردهای ملی برسد و دانش‌آموزانی که در آن شرکت می‌کنند، بتوانند از تسهیلات ویژه بهره‌مند شوند. این امر نه‌تنها کیفیت المپیاد را ارتقا می‌بخشد، بلکه رقابت میان هنرمندان جوان را تقویت کرده و زمینه را برای شناسایی و حمایت از نخبگان هنری کشور فراهم می‌کند.

طراحی «جایزه ملی آموزش هنر»

محمد حسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری نیز در ادامه جلسه با یادآوری طراحی «جایزه ملی آموزش هنر» گفت: در کشور ما همواره برنامه‌ها و رویدادهای هنری عمدتاً به هنرمندان و هنرجویان رشته‌های مختلف اختصاص داشته است و جای خالی رویدادی که به معرفی، تقدیر و تجلیل از معلمان حوزه هنر بپردازد، احساس می‌شد. بر این اساس، دفتر برنامه‌ریزی هنری از سال گذشته، با هماهنگی‌های لازم، جایزه‌ای را تحت عنوان «جایزه ملی آموزش هنر» طراحی کرد. این جایزه در سال گذشته ویژه معلمان، مربیان و مدرسان مدارس هنر و هنرستان‌های هنرهای زیبا بود که به‌صورت آکادمیک به آموزش هنر می‌پردازند. اما در سال جاری، این برنامه به مربیان و معلمان آموزشگاه‌های هنری سراسر کشور اختصاص دارد.

آموزش3

وی اهداف جایزه ملی آموزش هنر را ایجاد شرایط رقابتی سالم و سازنده برای رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت هنری، ترغیب مدیران و مربیان مراکز آموزش هنر به ایفای رسالت آموزشی خود، انتخاب و تقدیر از مدیران و مربیان برگزیده آموزشگاه‌های هنری و ایجاد انگیزه برای مدیران و مربیان این حوزه بیان کرد.

اسماعیلی درباره فرایند انتخاب برگزیدگان توضیح داد: فراخوان این جایزه به کلیه استان‌ها و مراکز آموزش هنر در سراسر کشور ارسال شده است. مدیران و مربیان آموزشگاه‌های هنری می‌توانند با تکمیل فرم‌های مربوطه و ارسال مدارک، در این رقابت شرکت کنند. ابتدا برگزیدگان در سطح استانی انتخاب و در همان استان تجلیل خواهند شد. سپس، منتخبان استانی به سطح ملی راه پیدا کرده و از بین آن‌ها برگزیدگان نهایی انتخاب خواهند شد.

جایزه «مفاخر آموزش هنر»

وی افزود: همچنین، در این جایزه بخشی تحت عنوان «مفاخر آموزش هنر» در نظر گرفته شده است که به بزرگداشت و تقدیر از استادان و مفاخر آموزش هنر کشور اختصاص دارد. در هر دوره، حداقل شش نفر از مفاخر این حوزه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. مراسم پایانی و اعطای جوایز برگزیدگان این رویداد، در هفته معلم (اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴) برگزار خواهد شد.

رونمایی از اپلیکیشن برخط آزمون‌های مهارتی حوزه فرهنگ و هنر

اسماعیلی با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن برخط آزمون‌های مهارتی حوزه فرهنگ و هنر گفت: فرایند آموزش هنر شامل مراحل مختلفی است که از تدوین استانداردهای آموزشی تا ارزشیابی مهارت‌آموزان را دربرمی‌گیرد. حلقه پایانی این فرایند، برگزاری آزمون‌های مهارتی است که افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، در آن شرکت کرده و در نهایت گواهینامه‌های معتبر دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آموزش‌های فرهنگی و هنری در کشور است، برای برگزاری این آزمون‌ها، شیوه‌ای کارآمد طراحی شد که علاوه بر کاهش خطا و دخالت نیروی انسانی، از صحت و سلامت آزمون‌ها اطمینان حاصل شود. بر این اساس، آزمون‌ها به‌صورت حضوری و برخط برگزار خواهند شد.

آموزش2

وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به هنرستان‌های هنری دارد گفت: از جمله اقدامات انجام‌شده می‌توان به راه‌اندازی «سامانه هنرستان‌های هنرهای زیبا» اشاره کرد که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است.

این سامانه امکان ساماندهی، بهبود فعالیت‌های هنرستان‌ها و ارائه اطلاعات به عموم مردم را فراهم می‌کند. همچنین برند هنرستان‌های هنرهای زیبا و آموزشگاه‌های آزاد هنری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در «مرکز مالکیت معنوی سازمان اسناد» ثبت شده است، که نشان‌دهنده تلاش برای حفظ و ارتقای استانداردهای آموزشی این مراکز است.

تولید محتوای آموزشی در رشته‌های هنری

اسماعیلی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات کلیدی استانداردسازی و تولید محتوای آموزشی در رشته‌های هنری مختلف مانند موسیقی، گرافیک، نقاشی، عکاسی، سینما و نمایش است. این فرآیند شامل تدوین استانداردهای شایستگی، استانداردهای آموزشی و استانداردهای ارزشیابی است که در همکاری با خبرگان این حوزه انجام می‌شود. تا کنون حدود ۶۸ استاندارد در رشته‌های مختلف تدوین شده و هدف نهایی، ایجاد تحول در آموزش‌های هنری و ارائه مدارک معتبر به هنرجویان است. در مجموع، این اقدامات می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش هنر، افزایش اعتبار مدارک هنری و همگام‌سازی نظام آموزشی هنر با استانداردهای بین‌المللی کمک کند.

آموزش5

در این مراسم از پوسترهای اپلیکیشن برخط آزمون‌های مهارتی فرهنگ و هنر «سامانه جامع هنرستان‌های هنرهای زیبا سراسر کشور» و دومین دوره اعطای جایزه ملی «سرو ایرانی» رونمایی شد.

انتهای پیام