اسطوره و نگاه اساطیری در دنیا به خصوص از آغاز هزاره جدید نقش مهمی در تولیدات سینمایی و سریال سازی دارد. تولید چندگانه عظیم و بیگ پروداکشن «ارباب حلقه ها» توسط کارگردان مولفی مثل پیتر جکسون استارت و آغاز بسیار مهمی در این بحث است و در ادامه در سال های بعد در مجموعه آثار «نارنیا» این سنت اساطیری ساختن با قوت ادامه پیدا کرد.
درنگاه اساطیری مخاطب با دنیای عجیب و غریبی از انواع موجودات مثل جن ، دیو و پری و موجودات نیمه آدم و نیمه حیوان و غیره مواجهه دارد پس اثر از نگاه رئالیستی دور و قوه تخیل سازنده به همراه استفاده از جلوه های ویژه حرف اول را در کیفیت و امکان ساخت این آثار می زند. همگی آثار تولید شده در این بحث بعد از آغاز هزاره دوم از جلوه های ویژه عظیم با نوآوری و بدعت های تازه بهره برده اند تا مخاطب در حین تماشای اثر لحظه ای از دیدنش غفلت نکند و با داستان و این شخصیتها همراه شود.
سال های قبل تر این نوع آثار با ماکت سازی و ساخت و طراحی لباس و گریم در آثاری مثل سفرهای سند باد بحری ، سامسون و دلیله بازتعریف داشت. آثاری که مخاطب امروز با دیدنش احساس خنده می کند تا شگفتی و احیانا ترس.
حسین قناعت در مجموعه «دیو ماه پیشونی» در روایتش به سراغ سرزمین ایران زمین که بسیار باوجهه و غنی در بحث اساطیر است می رود و چه منبعی بهتر از شاهنامه فردوسی که پر از این نشانه های اساطیری و تقابل میان خیر و شر است و در بحث اساطیری جایگاه غیر قابل کتمانی دارد. در این مجموعه به بهانههای گوناگون از نام ها و شخصیتهای اسطوره ای شاهنامه ای و موقعیت هایی که آنان در مواجهه با شر در پیش می گیرند مثل قضیه هفت خان رستم استفاده شده است.
قناعت سعی کرده داستانش را ساده و روان تعریف کند و در خلال داستان و هرجا که بشود نقبی بزند به شخصیت های اساطیری ایران و همین مساله عاملی شده تا مخاطبی که در بدو امر برای دیدن یک اثر فانتزی سرگرم کننده آمده درنهایت دامنه اطلاعاتی اش درباره شخصیت های اساطیری بیشتر شود.
کیفیت تولید در آثار اساطیری اهمیت بالایی دارد و شاید یک دلیل اینکه در سینما و تلویزیون ایران چندان به سراغ این ژانر نمیروند دردسرهای تصویرسازی های واقعی باشد. جای خوشحالی است که وقتی «دیو و ماه پیشونی۲» را به عنوان اثری با پردازش تصویری بالنده از مشاهیری مثل رستم و بیژن و سودابه و سمک عیار و...، کندوکاو میکنیم متوجه میشویم که استفاده درست و بهجا از تصویرسازی های رئال در کنار جلوه های رایانه ای و حتی در جاهایی بهره گیری از هوش مصنوعی سبب ساز شکل گیری یک فانتزی ایرانی خوششمایل شده است.
نباید فراموش کنیم که صنعت سریال سازی ایرانی با وجود همه فراز و نشیب ها در چند شاخه و ازجمله بازیگری، گریم و طراحی صحنه، صنعتی قوی است و اینکه «دیو و ماه پیشونی۲» تلاش دارد همه آن تجربیات را پیوند بزند با تصویرسازی های فانتزی مدرن، باعث شکل گیری نوعی جریان تولیدی بر بستر مصور کردن افسانه ها و اساطیر ایرانی هم خواهد بود.
گفتنی است سریال «دیو و ماه پیشونی۲» محصول نماوا به تهیهکنندگی مهدی یاری و با مجری طرح صادق یاری با بازی مهدی سلطانی سروستانی، میرطاهر مظلومی، نگین معتضدی، سوسن پرور، آشا مهرابی، سیروس همتی، سیاوش چراغی پور، الهام جدی، ستایش موسوی و رامین ناصرنصیر و... ساخته شده است.
احمد محمد اسماعیلی؛ عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینما