به گزارش خبرگزاری آنا، با توسعه فناوری و نوآوری، تغییرات متحولانه فضای کسبوکار و برطرف شدن موانع سنتی ورود به کسبوکار، رقابت بین کسبوکارها بیش از پیش شدت یافته است. لذا تنها سازمانهایی در افق زمانی بلندمدت میتوانند در مسیر موفقیت گام بردارند که همجهت با روند تحولات آینده، به نوآوری و کارآفرینی بپردازند.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «طراحی مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی در حوزه آموزش عالی غیردولتی (مطالعه موردی: مؤسسه آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز)» به این موضوع پرداختهاند که فقدان بهکارگیری راهبرد کارآفرینانه و نوآورانه در مدیریت مؤسسات، با توجه به وجود چالشها و تهدیدهای محیطی موجود به ویژه افت شدید تعداد دانشجو در سنوات اخیر، میتواند به مخاطرهای جدی برای این مؤسسات تبدیل و سیر نزولی این مؤسسات را تا برچیده شدن کامل آنها منجر شود.
* کارآفرینی سازمانی
بهزعم این پژوهش منظور از کارآفرینی سازمانی، فرایند کارآفرینانه در سازمان پیشتر تأسیس شدهای است که میتواند به خلق کسبوکارهای جدید،
گرایشها و فعالیتهای نوآورانه مانند توسعه محصولهای جدید یا خدمتهای جدید، فناوریهای جدید، راهبردهای جدید و روالهای اجرایی جدید بینجامد.
کارآفرینی سازمانی فعالیتهای رسمی و غیررسمی برای ایجاد کسبوکار جدید است
این پژوهش بیان میکند که کارآفرینی سازمانی فعالیتهای رسمی و غیررسمی برای ایجاد کسبوکار جدید و توسعه بازار از طریق نوآوری در فرایند یا محصول است.
به بیان دیگر کارآفرنی سازمانی به اقدامات کارآفرینانه و طرحهایی معطوف است که سازمانهای از پیش تأسیسشده را به سوی خودنوسازی گرایش میدهد و یا گستره عملیات سازمان را در محصولها و خدمتهای جدید و عرصههای نوین فناوری گستردهتر میکند.
* کشف و خلق فرصتها در حوزه مأموریتهای آموزش عالی غیردولتی
در این پژوهش آمده است که مقوله محوری و اصلی در کارآفرینی سازمانی در حوزه آموزش عالی غیردولتی» کشف و خلق فرصتها در حوزه مأموریتهای آموزش عالی غیردولتی است.
این فرصتها هم میتوانند همراستا با مأموریتهای اصلی آموزش عالی غیردولتی یعنی آموزش و پژوهش باشد و هم میتواند همراستا با مأموریتهای جانبی آن مانند آموزش عمومی، کارآفرینی و خلق ثروت، ارتباط با جامعه و صنعت و نظایر آن باشد که کمتر در حوزه مأموریتی آموزش عالی غیردولتی به آنها اعتنا میشود.
* خلق فرصتها در حوزه مأموریتهای آموزش عالی غیردولتی
در این پژوهش آمده است که مقوله محوری کارآفرینی سازمانی در حوزه آموزش عالی غیردولتی، کشف و خلق فرصتها در حوزه مأموریتهای آموزش عالی غیردولتی است.
این پژوهش به این نکته توجه دارد که افت شدید جمعیت دانشجویی طی سنوات اخیر، توأم با فشار اقتصادی بر خانوادهها به دلیل افزایش تورم و خروج اولویت تحصیلات عالی از سبد هزینهای آنها، در کنار گرایش جوانان به اشتغال در مقابل تحصیلات دانشگاهی، همگی از عواملی است که آموزش عالی غیردولتی را با تهدید روبهرو میکند.
به زعم این پژوهش توسعه مراکز آموزش عالی دولتی، پیام نور، علمی کاربردی، آزاد و غیردولتی، موجب شکلگیری پدیدهای به نام صندلی خالی در دانشگاهها، به ویژه مؤسسات آموزش عالی غیردولتی شده است.
در ادامه این پژوهش آمده است که فشار اقتصادی بر مؤسسات آموزش عالی غیردولتی به دلیل تورم بالا و افزایش چشمگیر هزینهها شامل حقوق و مزایا، املاک و مستغلات، تجهیزات و امکانات و سایر بخشهای هزینهای نیز به عنوان عاملی تهدیدزا مطرح شده است.
* شرایط مداخلهگر اثرگذار بر راهبردهای کارآفرینی سازمانی
در پایان این پژوهش آمده است که شرایط مداخلهگر اثرگذار بر راهبردهای کارآفرینی سازمانی در حوزه آموزش عالی غیردولتی ایران شامل:
- فرهنگ سازمانی شامل سرمایه اجتماعی، فرهنگ کار به ویژه کار تیمی و فرهنگ ادهوکراسی(نقطه مقابل بروکراسی است)؛
- ساختار سازمانی شامل تمرکز کم، رسمیت کم، پیچیدگی کم و انعطافپذیری؛
- سبک مدیریت و رهبری شامل رهبری تحولگرا، تفویض اختیار و اعتماد به مدیران و کارکنان؛
- ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه شامل خلاقیت، مخاطرهپذیری، موفقیتطلبی، عملگرایی، تحمل ابهام و چالشطلبی؛
- رویکرد آیندهنگرانه شامل رؤیاپردازی و برنامهریزی آیندهنگرانه است.
این پژوهش به کوشش اسماعیل کلانتری (استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز) انجام شده است.
انتهای پیام/