به گزارش ایرنا، شهرام ملایی هزاروندی روز سهشنبه در گفت و گوی رسانه ای با تشریح دستورالعمل جدید توانمندسازی مربیان آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای استان، اظهار کرد: با اجرای این دستورالعمل، گام بلندی در جهت افزایش کیفیت آموزشهای مهارتی و کاهش فاصله بین آموزش و اشتغال برداشته خواهد شد.
وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با الهام از تجربه موفق کشورهای پیشرو ، دستورالعمل توانمندسازی مربیان شاغل در آموزشگاههای آزاد را تدوین کرده و مطالعات بینالمللی نشان میدهد، آموزشهای فنی و حرفهای با بهبود بهرهوری نیروی انسانی، کاهش بیکاری و تقویت صنایع کوچک و متوسط، موتور محرکه اقتصادهای پویا است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان با اشاره به جایگاه قانونی این طرح گفت: بر اساس اسناد بالادستی از جمله قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفهای و اساسنامه سازمان، ارتقای شایستگیهای مربیان به عنوان یک الزام راهبردی در دستور کار قرار گرفته است.
آموزشگاههای آزاد نقش بیبدیلی در مهارتآموزی ایفا می کنند
وی بیان کرد: همچنین آموزشگاههای آزاد به عنوان بازوی اجرایی این سازمان، نقش بیبدیلی در مهارتآموزی نیروی کار مورد نیاز بازار ایفا میکنند.
ملایی هزاروندی با بیان اینکه مربیان بخش غیردولتی باید ۱۲۰ ساعت آموزش عمومی و تخصصی در سال طی کنند، یادآور شد: ایجاد تحول در نظام آموزش حرفه ای کشور و تضمین کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای ارائه شده در سازمان از طریق ارتقای سطح شایستگی های مربیان آموزشگاه های آزاد، افزایش سهم آموزش حرفه ای در برآورده کردن نیازهای تخصصی بازار کار ملی از بستر افزایش قابلیتهای اشتغالپذیری کارجویان و ارتقای بهره وری نیروی کار شاغل در بنگاه های اقتصادی از اهداف توانمندسازی مربیان است.
وی با اشاره به اینکه شایستگیهای مربیگری فنی و حرفه ای به سه بخش عمومی، تخصصی و پداگوژیکی(روش آموزگاری و فن تعلیم) تقسیم می شوند و شرکت کنندگان در آزمون پایانی می توانند بدون پرداخت هزینه اضافی یک بار در آزمون مجدد کتبی شرکت نمایند و آزمون عملی پایان دوره نیز صرفا یکبار برگزار می شود و کسانی که حد نصاب را کسب نکنند تجدید دوره می شوند.
مربیان توانمند، حلقه وصل بین آموزش و اشتغال هستند
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان خاطرنشان کرد: هدف نهایی تبدیل خوزستان به قطب مهارتآموزی کشور و پاسخگویی به نیازهای متنوع صنایع استانی و ملی است؛ مربیان توانمند، حلقه وصل بین آموزش و اشتغال هستند و این طرح، ظرفیتهای جدیدی برای همگرایی دستگاههای آموزشی و بخشهای اقتصادی ایجاد خواهد کرد.
وی بر هماهنگی با سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی تاکید و افزود: این دستورالعمل، نقطه آغازی برای طراحی دورههای مبتنی بر نیازهای روز صنایع و افزایش نرخ اشتغال پایدار در استان است.
به گزارش ایرنا، خوزستان دارای ۵۵ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی و یک هزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد فعال در بخش خصوصی است که خدمات آموزشی مهارتی ارائه میدهند.