به گزارش ایرنا، مهدی یونسی رستمی روز سه شنبه در جلسه توسعه راهآهن شمال در ساری با بیان این که، توسعه زیرساختهای حمل و نقل یکی از ضرورتهای توسعه استان است، افزود: اهمیت راهآهن بهعنوان یکی از زیرساختهای موثر حمل و نقل در پیشرفت استان موضوعی اجتناب ناپذیر است.
وی اظهار کرد: توسعه حمل و نقل ریلی در بخش مسافر و بار در دستور کار ما قرار دارد که به همین منظور از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی پیشنهادهایی که عملی است را جهت تامین اعتبار و اجرا؛ پیگیری و بررسی خواهیم کرد.
استاندار مازندران گفت: پیگیری پروژههایی که از گذشته مطالعات آن انجام شده است، بهویژه احداث خط راهآهن سریع السیر تهران شمال که ردیفی در بودجه سالانه دارد در آینده نزدیک در دستور کار قرار خواهد گرفت.
یونسی رستمی تصریح کرد: توسعه راه آهن بهعنوان یکی از اولویتهای استان مورد تاکید ما است که توسط مدیران ذیربط باید پیگیری شود تا در قالب پروژههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در نقاط مختلف استان اجرا شود.
به گزارش ایرنا، با تلاش و پیگیری های مسوولان امر، در راستای استفاده از ظرفیت فاینانس در توسعه حملو نقل استان به ویژه اتصال حملونقل ریلی از نوع قطار سریعالسیرتهران - شمال به نقطه پیگیری و عقد تفاهمنامه فی مابین شرکت سرمایهگذار چینی و مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور رسید و شاهد ورود به فازهای بعدی این طرح بزرگ خواهیم بود.
در راستای ایجاد زیرساخت راه آهن سریعالسیر تهران- شمال، چهارمین جلسه پیگیری نشست با سرمایهگذار چینی و استفاده از فاینانس ایران و چین در دفتر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور و استاندار مازندران، مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه آهن و زیرساخت و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران و دستگاه مربوطه برگزار شد.
راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آبرو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگیها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار میرسد.
در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.