به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که در محل سالن جلسات آن ستاد برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در امر مدرسه سازی، گفت: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حوزه مدرسه سازی گوی سبقت را از آموزش و پرورش ربوده است و این برای نظام تعلیم و تربیت، افتخاری بزرگ محسوب میشود.
وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر موضوع توسعه عدالت آموزشی گفت: هیچ چیزی شیرینتر از عدالت برای مردم در نظام جمهوری اسلامی نیست و این مأموریت بزرگی برای همه مسئولان محسوب میشود.
کاظمی با تأکید بر این که فلسفه شکلگیری رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، توسعه عدالت و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی بوده است، گفت: در توسعه عدالت، هیچ عدالتی بالاتر از عدالت آموزشی نیست، چرا که زیرساخت همه عدالتها، در عدالت آموزشی نهفته است.
وی افزود: رئیس جمهوری نیز توسعه عدالت را در آموزش و پرورش دنبال میکند و این موضوع با دو رویکرد محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش در حال انجام است.
کاظمی تصریح کرد: یکی از راههای توسعه عدالت آموزشی، با افزایش فضاهای آموزشی و دیگری با کیفیت بخشی به آموزش دست یافتنی میشود. به همین دلیل با اجرای طرح مدرسه تراز که در شهر قدس به صورت آزمایشی در حال اجراست به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.
وی افزود: در این رویکرد، تصمیم داریم تحول در کلاس درس و تغییر در اداره مدرسه با هداف ارتقای کیفیت در امر آموزش شکل گیرد.
کاظمی اذعان داشت: توانمند کردن معلمان و تغییر چیدمان کلاس و ارتقای سختافزار کلاس های درس و...، همه در جهت افزایش توسعه عدالت آموزشی است که در حال انجام است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تهیه اطلس فضاهای آموزشی مدارس سراسر کشور ادامه داد: جهت احصای اطلاعات در خصوص فضاهای آموزشی مدارس کشور اطلسی تهیه و تدوین شده است. به عبارتی می توان گفت نظام مسائل هر استان در این حوزه استخراج شده است و در ۶ بخش با اولویت ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی تقسیم و مشخص شده است.
کاظمی به کمبود و فقر فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰ هزار کلاس درس با تراکم بالای ۳۵ نفر در سراسر کشور وجود دارد که سهم تهران از این آمار، ۵۰ درصد است به نوعی میتوان گفت تهران جزو شهرهای محروم از نظر فضاهای آموزشی محسوب میشود.
وی با تأکید بر این که بنا داریم در طرح توسعه عدالت آموزشی در مناطق سخت و صعب العبور مدرسه بسازیم گفت: در این طرح اولویت اول با ساماندهی مدرسه کانکسی برای دانش آموزان بیش از ۱۰ نفر و در اولویت دوم ساماندهی مدارس کانکسی برای دانش آموزان زیر ۱۰ نفر است.
وی افزود: در تلاش هستیم تا مهر سال آینده نیاز را به صفر برسانیم و در 6 ماه آینده هزار مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر ساماندهی می شود.
وی با تأکید بر این که ذخایر ارزشمند یک کشور در آموزش و پرورش نهفته است،گفت: ضروری است در این زمینه همه پای کار بیایند و از هیچ کوششی دریغ نکنند؛ ما در این حوزه از ظرفیتهای مختلف که نظام تعلیم و تربیت را به سمت عدالت آموزشی سوق دهند استقبال میکنیم.