به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز سهشنبه در حاشیه جلسه ۳۱۰ شورای شهر تهران افزود: مردم نباید هنگام مراجعه به مترو ۳۰ دقیقه در انتظار قطار بمانند، بلکه باید مطمئن باشند که ظرف چند دقیقه سوار قطار خواهند شد.
وی تاکید کرد که در سالهای اخیر خطوط مترو توسعه خوبی داشتهاند، اما کمبود قطار همچنان یکی از مشکلات اساسی است.
چمران افزود: هر چند در سالهای گذشته ایستگاهها و خطوط مترو افزایش یافته اما تعداد قطارها متناسب با این توسعه، رشد نکرده است.
وی اضافه کرد: چند سال پیش طراحی قطارهای داخلی انجام شد، اما با رشد جمعیت و افزایش تقاضا، لازم است برنامهریزی جدیتری برای تامین قطارهای جدید صورت گیرد.
وی درباره افزایش ترافیک در روزهای پایانی سال ادامه داد: اگر انتظار داریم که ترافیک کاهش یابد، باید به شکل جدی به توسعه حمل ونقل عمومی بپردازیم.
چمران تاکید کرد که ترافیک شهری به زندگی روزمره حدود ۱۰ میلیون شهروند تهرانی گره خورده و همه افرادی که با خودرو شخصی، مترو و اتوبوس تردد میکنند، در این موضوع نقش دارند.
رییس شورای شهر تهران افزود: تا زمانی که زیرساختهای حمل ونقل عمومی به میزان کافی توسعه پیدا نکند، نمیتوان از مردم انتظار داشت که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
وی همچنین اشاره کرد که معابر و بزرگراههای شهر باید پاسخگوی تعداد خودروها باشند، اما در عین حال افزایش بیش از حد معابر نیز میتواند باعث ترغیب مردم به استفاده بیشتر از خودروهای شخصی شود که این امر خود به مشکلات جدیدی منجر خواهد شد.
ورود قطار ملی و خرید قطارهای خارجی
رییس شورای شهر تهران از ورود یک رام قطار ملی به خطوط مترو در روزهای اخیر بهصورت آزمایشی خبر داد و گفت: تعدادی قطار دیگر نیز در ماههای آینده به ناوگان مترو اضافه خواهند شد، اما این تعداد کافی نیست.
وی تاکید کرد: برای جبران این کمبود، لازم بود قطارهایی از خارج خریداری شوند که این اقدام نیز صورت گرفته است.
چمران در رابطه با وضعیت خرید و تامین اتوبوسهای شهری افزود: برخی شرکتهای داخلی که از شهرداری پول دریافت کرده بودند، اتوبوسهای تولیدی خود را به شهرهای دیگر فروختهاند. قطعا آن شهرها نیز نیاز به اتوبوس داشتهاند، اما ما هم قرارداد داشتیم.
وی با اشاره به اینکه باید واردات اتوبوس و انتقال تکنولوژی بهصورت همزمان انجام میشد تا نیاز سالانه شهر تامین شود، گفت: به دلیل مشکلات پرداختی، ورود برخی از اتوبوسهای خارجی با تأخیر مواجه شد.
چمران در این باره اظهار کرد: امروز ۸۰ درصد هزینه خرید اتوبوسها را شهرداری پرداخت میکند و ۲۰ درصد باقیمانده باید توسط دولت تامین شود، اما این سهم هنوز پرداخت نشده و شهرداری ناچار شده خودش اقدام به خرید اتوبوس کند.
وی در ادامه صحبتهایش انتقاد شدیدی نسبت به برخی رسانهها و افراد که در مورد واردات اتوبوس اطلاعات نادرست منتشر کردهاند، مطرح کرد و افزود: متأسفانه برخی افراد و رسانهها اقدام به دروغپراکنی میکنند و در حالیکه از واقعیت باخبر هستند، باز هم موجب ناامیدی مردم میشوند، در حالیکه ناامیدی برای جامعه سمی مهلک است.
چمران همچنین تاکید کرد: اگر موانع اداری و بروکراسی وجود نداشت، واردات اتوبوسها با سرعت بیشتری انجام میشد.
وی از زمانبر بودن فرایندهای اداری و نامهنگاریها بهعنوان یکی از دلایل تاخیر در تحقق برنامههای حمل ونقلی یاد کرد.
پیگیری حادثه پلهبرقی خیابان دماوند
رییس شورای شهر تهران در خصوص جانباختن یک شهروند در حادثه پلهبرقی خیابان دماوند در روزهای اخیر هم گفت: هیچکس نباید در چنین فضاهایی آسیب ببیند و این موضوع بهطور جدی پیگیری خواهد شد.
چمران در پاسخ به پرسشی درباره دستدوم بودن دو رام تراموای وارداتی گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم، اما قبلا درباره بازگشت نمونه تستی این ترامواها صحبت شده بود.